Adrenaline Mob - Omertá | CD

Redactie | 16 maart 2012

Op 16 maart is het debuutalbum van Adrenaline Mob via Century Media Records verschenen. Adrenaline Mob is een nieuwe band waarbij voormalig Dream Theater drummer Mike Portnoy en Symphony X zanger Russell Allen een samenwerkingsverband zijn aangegaan. De band wordt verder aangevuld met gitarist Mike Orlando (Sonic Stomp) en bassist John Moyer (Disturbed). In 2011 toerde de band in het voorprogramma van Godsmack door Amerika, waarvoor de band de EP ‘Adrenaline Mob’ uitbracht. Het nieuwe album heeft de titel ‘Omertá’ meegekregen, dat verwijst naar de eeuwige eed afgelegd wanneer men lid wordt van de maffia. Het album werd gemixt door Jay Ruston (Anthrax, Steel Panther).

Het album gaat van start met het stevige “Undaunted” waarbij de song voorzien is van felle staccato riffs, krachtig drumwerk, scheurende solo’s van Mike Orlando en zuivere zangpartijen van Russell Allen die me wat aan een band als Disturbed doen denken. Ook het volgende “Psychosane” is een vette, dampende song. Wat verder opvalt op basis van deze eerste twee songs is dat heren Allen en Portnoy hun verleden voor even hebben losgelaten. Met de semi ballad “All On The Line”, waarbij een hoofdrol is weggelegd voor Allen laat de band zich van zijn gevoelige kant horen. Het groovende “Hit The Wall” is vervolgens weer voorzien van hakkend gitaarwerk, spetterende riffs en krachtige vocalen. De Duran Duran cover ‘Come Undone’, met gastbijdragen van Lizzy Hale (Halestorm) is een wat vreemde eend in de bijt. De song wordt op zich prima uitgevoerd. “Believe Me” en “Down To The Floor” zijn vervolgens twee degelijke metal songs, die erg goed worden uitgevoerd. Maar dat mag ook wel als we naar de staat van dienst van de diversen bandleden kijken. Het voorlaatste “Angel Sky” is opnieuw een soort van ballad, waarop het album op gepaste wijze wordt afgesloten met het stevige en groovende “Freight Train”.

Met ‘Omertá’ heeft Adrenaline Mob een krachtig, degelijk en veelzijdig hardrock/heavy metal album afgeleverd dat voorzien is van de nodige dosis energie. Echter met in totaal elf nummers, waarvan één cover en waarvan er al vier nummers op de in 2011 uitgebrachte EP te

vinden waren komt de score op slechts vijf nieuwe tracks. Dit is voor een band als deze toch wat aan de magere kant. Dat neemt niet weg dat de band een prima album heeft afgeleverd. Verwacht echter geen Dream Theater of Symphony X, maar fans van deze bands moeten deze release toch zeker ook een kans geven.

01. Undaunted
02. Psychosane
03. Indifferent