Adrenaline Mob - Men of Honor | CD

Ben Holster | 18 februari 2014

Band, project, supergroep, het is niet altijd even eenvoudig ergens een label op te plakken maar Adrenaline Mob zal bij de meesten toch vooral bekend zijn als een van de eerste wapenfeiten van ex-Dream Theater drummer Mike Portnoy. Samen met gitarist Mike Orlando en zanger Russel Allen (Symphony X) startte men in 2011 met diverse live optredens en (cover) videoclips, kwam er een EP en uiteindelijk het debuutalbum ‘Omertà’ in 2012. Liefhebbers van de muzikale erfenis van vooral Portnoy en Allen kwamen toch wel even voor een verrassing te staan; veel rechter-voor-je-raap powerhouse hardrock/nu-metal kun je het niet krijgen namelijk en de kritieken waren dan ook op zijn zachtst gezegd wisselend.

Inmiddels zijn we dus een kleine twee jaar verder en na de EP ‘Covertà’ met hierop een aantal covers van klassieke metal-tracks was daar dan plotseling weer het vertrek van meester-drummer Portnoy, wegens tegenstrijdige agenda’s zoals men dat zo mooi verwoord, tja.. De grote vraag is dan ook eigenlijk of de band zonder Portnoy, maar mét een prima gitarist als Orlando en een uitstekende zanger als Allen in staat is om te overtuigen. Opener “Mob is Back” laat er in ieder geval geen gras over groeien; de opening van roffelende drums, riffs en gitaarsolo’s die bijna de bocht uit vliegen en de brullende zang van Alan er nog eens bovenuit, de testosteron druipt er vanaf! “Come on Get Up” moet het wat meer van melodie hebben met ook hier uiteraard weer de nodige riffs en solo’s. Klein minpuntje is wel de teksten die niet bepaald bovenmatig diepzinnig lijken en “Dearly Departed” sluit daar eigenlijk naadloos op aan. Maar goed de band heeft dan ook wel een beetje een “kijk ons eens stoere maffia zijn” houding en héle diepzinnige teksten over de zin van het leven zou hier ook als een tang op een varken slaan. “Behind These Eyes” vormt de eerste echte afwisseling en het eerste rustpuntje op dit album met zijn akoestische gitaar en vrij ontspannen zang en melodie. Typische rockballad eigenlijk met een redelijk voorspelbaar thema en de kenmerkende afsluitende gitaarsolo.

“Let it Go” zorgt toch wel even voor gespitste oren, na een relatief kalme start en mooie gitaarlijn hakken de riffs er toch weer lekker in en laat Orlando nog even horen ook het betere shred-werk niet te schuwen. Dat de man zijn instrument beheerst was op ‘Omertà’

al wel duidelijk en een song als deze bewijst dat nog maar eens. “Feel The Adrenaline” doet precies wat de titel al aangeeft: een lekkere stevige up-tempo rocker die het best klinken met het (auto)raampje open en de stereo op 11! Op “Men of Honor” laat de band het tempo ietsje zakken en vinden we wat meer afwisseling en een lekker in het gehoor liggend refrein, wat vervolgens mooi aansluit op de akoestische ballad “Crystal Clear”. Moge duidelijk zijn dat het dan wel even poezelig genoeg is geweest en dat hebben de heren zelf ook begrepen want de opening van “House of Lies” mag er gelijk weer zijn, de combinatie van stevige riff en pompend drumwerk is misschien geen hogere wiskunde maar wel degelijk effectief. Ook “Judgment Day” hakt er weer stevig op los waarna men op “Fallin’ To Pieces” nog een mooie balans weet te vinden tussen het betere hakwerk en rustiger akoestische werk. Op het demo-exemplaar die wij digitaal mochten ontvangen is de koek dan op, op Spotify vinden we middels “Gets You Through The Night” echter nog een (bonus?) track. Het is mij niet helemaal duidelijk of we deze op de diverse beschikbare tastbare exemplaren (CD/vinyl) al dan niet terug zullen vinden, het is wel een prima song en een lekkere stevige afsluiter.

Al met al kunnen we concluderen dat de heren met “Men of Honor” een prima tweede album hebben afgeleverd. Alle muzikanten beheersen hun instrumenten voortreffelijk, de riffs en solo’s gieren je om de oren en het zangwerk van Allen is degelijk zoals bekend. Er is ook wel een klein minpuntje aan dit album te noemen: het brengt niet al te veel nieuws met zich mee, zeker niet voor diegenen die ‘Omertà’ al in hun platenkast hebben. In combinatie met een redelijk tot hier en daar vrij matig talent voor song danwel tekst schrijven zorgt ervoor dit album weliswaar een ruime voldoende krijgt maar helaas niet meer dan dat. En de lijst met namen en hun afzonderlijke kwaliteiten beloofd toch eigenlijk nét dat puntje meer.

01. Mob Is Back
02. Come On Get Up
03. Dearly Departed)