Adai - We Are All Dead | CD

Redactie | 26 november 2010

Op 26 november is het album ‘We Are All Dead’ van het uit Denver, Colorado afkomstige Adai verschenen. De band werd in 2004 opgericht, waarbij de band in de begindagen nog uit vier man bestond. Echter vanaf het moment dat een van de gitaristen en ook de bassist de band had verlaten bestaat Adai uit slechts twee bandleden. In 2007 bracht de band de EP ‘I Carry’ uit, gevolgd door ‘Felo De Se’ in 2010. Vooralsnog waren deze twee voorgaande releases niet in Europa verkrijgbaar. Echter Make My Day Records heeft beide albums op een cd geperst en zo kunnen we hier alsnog kennis maken met deze twee-mansformatie.

De eerste song op het album zijn zoals reeds vermeld afkomstig van de uit 2007 stammende EP ‘I Carry’ welke werd opgenomen onder leiding van Kurt Ballou (Converge, Cave In Tourche) in de Godcity Studios. De song op het album zijn voor namelijk instrumentaal met hier en daar wat vocale uitspattingen, waarbij de band een behoorlijk muur van geluid weet neer te zetten. Uitschieters op het eerste deel zijn onder meer het uitgesponnen, ruim acht minuten durende “Hawkins”. De songs van het tweede deel van het album werden overigens geproduceerd door Matt Talbot (HUM). Het geluid tussen deze twee EP’s verschilt dan ook nogal, en het tweede deel van dit album bevalt me dan ook stukken beter. Vooral de zware, riffs en het dynamische drumwerk zoals tijdens “Ammunition”, of het afsluitende “Graves” bevallen mij dan ook goed.

Al met al weet de band een sterk album af te leveren. Het overigens prima artwork is afkomstig van Seldon Hunt (Isis, Pelican, Neurosis). Fans van stevige drone en sludge weten dan ook genoeg en halen het album zo snel mogelijk in huis.

01. The March…
02. And Termination
03. Home