Acute Mind - Acute Mind | CD

Ben Holster| 1 januari 2011

Als ik de foto op de press-release van het debuutalbum van Acute Mind bekijk ben ik heel even bang met de zoveelste female fronted metalkloon te maken te krijgen. Na het doorlezen blijkt de dame-in-lange-jurk zich echter te beperken tot het bespelen van de keyboards en blijkt het om progressieve rock uit Polen te gaan. Nu komt er heel veel progressieve rock uit en zeker ook uit Polen (met natuurlijk Riverside als grote voorbeeld) dus het zou hier alsnog om een goedkope kloon kunnen gaan.

Het album opent met “Grief and Pain” met een stevige rocksound en met opvallende zanglijnen van Marek Majewski. Het stemgeluid van deze zanger heeft een wat hese bijklank wat zeker wel even wennen is maar niet ongebruikelijk in dit genre. “Garden” opent wat dromerig maar ook hier krijgen we vrij snel stevig gitaarwerk te horen en laat de band ook een wat progressiever geluid horen. Net als je denkt dat het helemaal goed gaat komt is de rockballad “Misery” wel even een kleine tegenvaller. Meer dan eens doet zowel het stemgeluid van zanger Marek als het muzikale verloop van dit nummer aan Bon Jovi denken, en dan vooral de tenenkrommende tranentrekkers van deze band. Niet dat het een heel slecht nummer is, maar na slechts twee of drie luisterbeurten zocht ik bij dit nummer snel naar de doorspoelknop en dat is toch jammer.

Ook het begin van “Sweet Smell of Succes” is na een klein gitaarintrootje niet heel erg sterk en even ben ik bang dat het album na slechts twee nummers als een nachtkaars uitgaat. Gelukkig hersteld de band zich halverwege dit nummer met lekker gitaarwerk en afwisselende rustigere stukken. Hieropvolgend krijgen we met “Faces” na een kalm intro een prima instrumentale track, zang mist hier eigenlijks nauwelijks en met stevige gitaren en heerlijke melodieën bewijst de band muzikaal gezien hun mannetje te staan. Met “Bad Incitements”en “Bonds of Fear” laat de band opnieuw horen zowel rustigere passages met volop sfeer en

stevigere stukken met elkaar af te kunnen wisselen. Het afsluitende “Prophecy” opent direct stevig maar laat al snel ook een rustigere kant van band horen met ook hier weer heerlijke melodielijnen, opnieuw afgewisseld door typische progressieve stevigere passages, een waardige afsluiter wat het hele oeuvre nog even de revue laat passeren.

Het moge duidelijk zijn dat we hier te maken hebben met een prima debuut van (opnieuw) een Poolse progressieve rockband met het hart op de juiste plaats. Wel moet gezegd dat de productie wat mij betreft hier en daar nog wat steviger zou mogen maar het geheel luistert wel gewoon lekker weg. Natuurlijk zal voor een groot deel van de lezers op Metal Experience deze band te veel rock en te weinig metal zijn, dit neemt niet weg dat we hier met een uitstekend debuut van een band hebben te maken waar we zeker meer van gaan horen!

01. Grief and Pain
02. Garden
03. Misery