Acid Drinkers - Fishdick Zwei, The Dick Is Rising Again | CD

Redactie | 1 september 2010

Het Poolse thrashcombo Acid Drinkers loopt alweer een tijdje mee, de band werd immers in 1986 opgericht en door de jaren heen bracht de band zo’n dertien albums uit. Inmiddels heeft de band een nieuw album klaar, dat daarmee de opvolger is van het in 2009 verschenen ‘Verses Of Steel’. Deze keer heeft de band echter een coveralbum opgenomen. Dit is weliswaar niet de eerste keer dat de band deze truc uitvoert, want in 1994 bracht de band het album ‘Fishdick’ uit, met daarop grootheden uit de historie van de harde rock, zoals Motorhead, Kiss, Black Sabbath, AC/DC en Deep Purple. Het nieuwe album heeft de toepasselijke titel ‘Fishdick Zwei, The Dick Is Rising Again’ meegekregen. Dit keer bevat het album echter ook wat minder voor de hand liggende covers van met een aantal bekende en minder bekende hits van artiesten zoals Ray Charles, Metallica, Keith Richards, Joe Dassin en Thin Lizzy.

Het album gaat van start met het snelle “Ring Of Fire”, voorzien van felle riffs en snelle dubbele bassdrums. Op zich een goed geslaagde cover waar de band zich zeker niet voor hoeft te schamen. Ook het volgende “Hit the Road Jack” kan mij wel bekoren. De versie van The B52’s klassieker “Love Shack” blijft echter dicht tegen het origineel aanleunen. Frank Sinatra’s “New York, New York” wordt vervolgens in een modern thrashjasje gestoken. Ook Donna Summer‘s “Hot Stuff” heeft een echte gedaantewisseling ondergaan. Verder bevat het album ook een aantal nogal vreemde uitvoeringen van enkele metal klassiekers zoals een country uitvoering van Slayers “Seasons In The Abyss”, en een vreemde polka uitvoering van Metallica’s “Nothing Else Matters“ waarbij de band instrumenten als accordeon en klarinet niet schuwt.

Op zich zijn deze uitvoeringen best grappig en moet je ze eigenlijk een keer gehoord hebben, maar na twee keer is de lol er wel af. Het album bestaat verder nog uit wat opvolgers zoals enkele seconden van “Detroit Rock City” van Kiss en Iron Maiden’s “Losfer Words”. De Red Hot Chili Peppers hit “Blood Sugar Sex Magic” wijkt dan weer niet veel af van het origineel en ook “Make No Mistake” wordt op een rustgevende manier gebracht. Het album wordt vervolgens sterk afgesloten door Black Sabbath’s “Fluff”.

Al met al is ’ Fishdick Zwei, The Dick Is Rising Again’ een degelijk album, voorzien van een

aantal sterke covers die het goed zullen doen op feestjes en partijen. Echter als je het album meerdere keren achter elkaar beluistert gaat de lol er al snel vanaf. De band wordt trouwens op dit album tevens bijgestaan door enkele Poolse artiesten zoals Vogg van Decapitated, maar enige info over wie en wat ontbreekt helaas.

01. Ring of Fire (Johnny Cash)
02. Hit The Road Jack (Ray Charles)
03. Losfer Words (Iron Maiden)