Acid Blade – Power Dive | CD

Manfred Werger | 30 oktober 2022

De cassette (jawel!) was al een tijdje verkrijgbaar, vinyl en cd-fanaten moesten en moeten nog wat langer wachten. Acid Blade, voorheen Angel Blue, komt uit Dresden en ‘Power Dive’ is na een split EP met het Oostenrijkse Venetor en een demoschijfje uit 2021 het eerste volledige plaatwerk van deze oosterburen. We leggen ons oor te luister en duiken in wat achtergrondinfo.

Acid Blade; met de namen van Sci-Man op bas, Luke Lethal en Alvin Goreman als gitaartandem, Eric Nukem op drums en Klay Mensana achter de microfoon, kun je natuurlijk niet meer stuk. Het artwork van Doomsday Graphics en de lay-out van Stefan Castevet, het bandlogo, ontworpen door Ricaletto, referen duidelijk aan de late NWOBHM tijd.

En dat doen de 8 tracks van deze plaat in 40 minuten tijd ook. Vroege Judas Priest, oude Agent Steel, Hallows Eve, Cloven Hoof, Thundergrave en een prille Maiden, het is duidelijk dat de mannen van Dresden wel van een potje metal / speed metal houden. In de Glooven Studio in Leipzig werd onder toeziend oog van Max Hermann lekker geragd op vintage gear en de productie heeft ook een leuke old skool-vibe. De mastering van ‘Power Dive’ vond plaats in de Hellforge Studio in de “Ruhrpott” van Duitsland door Marco Brinkman, “the man on the job” voor deze muzieksmaken.

‘Hot Bloods On The Loose’ schiet uit de startblokken met de wat Klaus Meine-achtige zang, de ‘Hit The Lights’ vibe en de lange gitaarbreak, ‘Ablaze At Midnight’ kent een Maiden-achtige opening en is wel pakkend. De titeltrack is lekker snel met leuke gitaarloopjes en een fraaie solo. ‘Into The Light’ is prima, met een galopperend thema en akkoordenschema’s uit het (vintage) Maiden songbook.

‘King Killer’ kent een mooi basthema en een Riot-achtige vibe. ‘The Tomb Of Khentika Ikheki’ doet mij denken aan Sortilège en wat flarden van de oude Mercyful Fate, inclusief een Hank Sherman/Michael Denner break. ‘Moonless Night’ volgt in een midpaced ballad sfeer met een lange solo break, best leuk gedaan. ‘Happy On The Wing’ is met zijn zes en een halve minuut de langste track, met diverse thema’s, het begin doet denken aan Maiden, de refreinen aan de Riot ten tijde van Rock City en Cloven Hoof komt ook even om de hoek kijken.

Toch wel leuk, lang geleden dat ik deze thema’s allemaal voorbij hoorde komen. Natuurlijk halen de Dresdenaren het niet bij het plaatwerk van hun idolen. Alleszins een aardige, vintage plaat van deze Duitsers. Acid Blade toert (met Aquilla) om hun nieuwe tracks ook aan het publiek te laten horen, wie weet komen ze ook onze kant op!

01. Hot Bloods on the Loose 04:43
02. Ablaze at Midnight 05:00
03. Power Dive 05:48