Ace Frehley – 10.000 Volts | CD

Manfred Werger | 25 februari 2024

Hé, Ace The Spaceman Frehley, met een nieuwe soloplaat? Zijn zesde in 15 jaar en de vierde met origineel materiaal. Vrij onverwacht op de mat, even luisteren wat deze gitaarknaller nog kan doen, zeker nu zijn voormalige broodheren alleen in digitaal format zichtbaar zijn!

Ace Frehley, wat kan ik zeggen? Met alle respect voor de geweldige gitaristen Bruce Kulick, Tommy Thayer, Mark St.John en Vinnie Vincent Cusano, de Kiss periode met Ace (1973-1982) is voor mij de meest aansprekende. Ace werd na de Make Up Years ontslagen, maar zijn solowerk is beslist het beluisteren waard. Topper vind ik zijn gelijknamige plaat uit 1978, maar ook Frehley’s Comet maakte puike muziek. Na zijn korte terugkeer in Kiss (1996-2002) was zijn afscheid definitief en hij keerde af en toe terug met goed plaatwerk. ‘Space Invader;  uit 2014 en zijn coverplaten (de Origin albums) uit het begin van dit decennium zijn de moeite waard.

Voor de nieuwe Spaceman plaat, ‘10.00 Volts’, gehuld in een cover van Sam Santos, heeft Ace een beroep gedaan op producer en arrangeur Steve Brown, Trixter gitarist, daarnaast bekend van de invalklussen bij Def Leppard en het sterke Tokyo Motor Fist. Steve heeft gezorgd voor een set met pakkende nummers. Opvallend is het geluid: kamerbreed, hard, met veel ruimte voor een knallende ritmesectie, scheurende gitaren en gelaagde, vocale lijnen. Dank aan mixer Bruno Ravel van The Defiants en Danger Danger en de nodige engineers, o.m. Alex Salzman en Ace drummer Anton Fig voor deze klus.

En de muziek?  Wat een moddervette sound. ‘10.000 Volts’ en ‘Walking On The Moon’ spatten van de plaat. Beukende gitaren, dikke drums, het klinkt allemaal strak en bereheavy.

‘Cosmic Heart’, met zijn Joan Jett vibe en het sterke, commerciële ‘Cherry Medicine’ verbloemen niet dat de Bronx’ stem van Ace ook wat gearrangeerd klinkt, je mist zijn eigen “swagger” en timbre. ‘Back Into My Arms Again’ lijkt wat op Kiss en de glamrockers van de jaren zeventig (Slade, Mud, The Sweet). Het eigentijdse ‘Fighting For His Life’, ‘Life Of A Stranger’ met zijn mid-tempo groove en ‘Up The Sky‘ zijn voor mij de tracks, die Ace het meest recht doen. Stevige riffs, eenvoudige refreinen en lekkere, herkenbare solo’s. ‘Blinded’, met accenten van Alice Cooper, is aardig en ‘Constantly Cute’ is echt wel een misser op deze plaat. ‘Stratospehere’ sluit de plaat af in een instrumentale modus met gaaf gitaarwerk.

Leuke plaat, de plaat heeft een duidelijke focus en een format met uitgedachte zang en gitaarlijnen, thema’s, die soms als een formule overkomen. Nodig? Misschien wel, Ace is de 70 gepasseerd en enige structuur is op zijn plek. Ik had gehoopt op een wat lossere, ongedwongen aanpak, zoals die van zijn coveralbums. In 2015 zag ik Frehley voor het laatst, op Sweden Rock. Met een puike band, veel humor en zijn iele lachjes speelde hij zwoegend en ook losjes een monsterset. Zo zou ik ‘m graag terugzien, de back catalogue is behoorlijk goed gevuld en deze ’10.00 Volts’, refererend naar een bijna elektrocutie van Ace in 1976, past daar aardig goed bij. En “No Holograms Required!”.

01. 10,000 Volts 03:24
02. Walkin’ on the Moon 03:44
03. Cosmic Heart 03:53