Accu§er- Accuser | CD

Erik van Dijk | 13 november 2020

De Duitse thrash metal band Accu§er is sinds 1986 onderweg en bracht, behoudens de periode tussen 2004 en 2008 toen de band als Scartribe door het leven ging, om de twee á drie jaar keurig een album uit. De teller staat inmiddels op elf volledige albums en binnenkort verschijnt album nummer twaalf. ‘Accuser’ verschijnt op 13 november via Metal Blade Records.

Na het uitstapje genaamd Scartribe zijn gitarist / zanger Frank Thoms en gitarist René Schütz in 2008 weer verder gegaan met Accu§er en is de band uitzonderlijk productief, ‘Accuser’ is het zesde album sinds 2008. De band brengt thrash metal met groove elementen en waar je bij Duitse bands al snel de herkomst kan bepalen, is dit bij Accu§er niet het geval. De twaalf nummers die voorbij komen zijn lekkere thrash metal songs, met zoals gezegd een flinke dosis groovende elementen, zonder dat er een nummer echt uitspringt.

Opener ‘Misled Obedience’ is een lekkere up-tempo thrasher waarbij met breaks goed getemporiseerd wordt. Het gitaarwerk is goed verzorgd, maar wat mij tegenvalt zijn de wat vlakke vocalen van gitarist Frank Thoms. Hier en daar vinden we een stukje clean vocals, zoals bijvoorbeeld in ‘Temple of All’, maar verder is het vrij eentonig. Zoals gezegd echte uitschieters in positieve zin zijn er niet op dit album, maar solide thrash metal songs waar de gemiddelde liefhebber wel iets mee kan. Slappere songs zijn er daarentegen wel, met name het nummer ‘Be None the Wiser’, waarbij het tempo drastisch zakt, is zo’n nummer dat mij niet kan bekoren.

Accu§er brengt met het gelijknamige twaalfde album een alleraardigst thrash metal album en liefhebbers van de band zullen niet teleurgesteld zijn met het nieuwe album.

01. Misled Obedience 03:11
02. Phantom Graves 03:59