AC/DC - Live at River Plate | CD

Redactie | 16 november 2012

De Australische rockband AC/DC behoeft verder geen introductie. De band werd immers al in 1973 opgericht door de gebroeders Angus en Malcolm Young. AC/DC heeft wereldwijd meer dan 200 miljoen albums verkocht, waarvan 71 miljoen albums in de Verenigde Staten. De band speelt de laatste jaren dan ook alleen nog maar in grote stadions. Op 16 november zal het eerste live album van AC/DC sinds twintig jaar verschijnen, het voorgaande live album “Live” stamt namelijk alweer uit 1992.

Natuurlijk verschenen er in de tussentijd verschillende live dvd’s, maar deze verschenen officieel nooit op cd of lp. Deze nieuwe release is voor de fan van de band echter geen onbekende, het ‘Live at River Plate’ album, zoals deze release is genoemd verscheen in mei 2011 dan ook al als dvd/blue-ray. Ten eerste blijft bij dan ook de vraag hangen, waarom deze release een jaar later dan ook alsnog op cd en lp uitkomt? Is het om de fan nog wat geld uit zijn zak te kloppen, of is het gewoon omdat er vraag naar is.

Ter gelegenheid van het vijftiende studioalbum, ‘Black Ice’ (2008) toerde de band uitgebreid door Europa en Noord en Zuid America. Zo speelde de band in december 2009 op drie achtereenvolgende avonden voor ruim 200.000 uitzinnige fans in het River Plate stadion in Buenos Aires, Argentinië. Deze shows werden met meerdere camera’s vastgelegd, waarvan de opnames dus al op de reeds genoemde dvd/blue-ray te zien zijn. Maar nu zijn dus ook de audio opnames op een zilveren schijfje gezet. Wat betreft deze opnames, het geluid klikt prima en ik vraag me dan ook af wat er allemaal is bijgeschaafd in de studio. Ik zag de band tijdens deze tour immers in Rotterdam en Amsterdam, maar zanger Brian Johnson klonk tijdens deze shows toch een stuk minder. Dat neemt echter niet weg dat de band muzikaal gezien hier een spetterende show wist neer te zetten. Wat betreft de setlist is natuurlijk ook niets mis, zo bestaat deze uit een aantal nieuwe nummers (Rock ’n Roll Train, War Machine, Big Jack en

Black Ice), maar voor de rest zijn het enkel de klassiekers die we te horen krijgen. Verder bevat deze release, die verdeeld is over twee cd’s of drie lp’s een 24 pagina’s boekwerkje.

Al met al levert AC/DC hier opnieuw een sterk live album af, al zal de fan van de band de dvd of de Blue-ray al lang in huis hebben. Voor wie het hier niet zo op heeft kan dan nu alsnog deze dubbel cd, of liever nog het vinyl in huis halen. Met deze release zal de band echter geen nieuwe fans voor zich winnen, hiervoor is toch echt nieuw materiaal nodig. Maar dat zal nog wel even op zich laten wachten, want de band is nu eenmaal niet een van de productiefste meer.

01. Rock N Roll Train
02. Hell Ain’t A Bad Place To Be
03. Back In Black