About Us – About Us | CD

Manfred Werger | 11 november 2022

About Us? Jawel, melodieuze hardrock en metal uit Inda. Afkomstig uit Wokha, een belangrijke toeristische plaats in de provincie Nagaland in Noord-Oost-India. Door de komst van vele toeristen maakten de bandleden kennis met de Europese en Amerikaanse rock en metal muziek. Het debuut van deze band komt uit op Frontiers Music Srl. Even checken, dit About Us, op het internet vind je de nodige lof uitingen.

About Us stamt uit 2019. Hoewel de bandleden diverse muziekstijlen beproefden, hebben zij elkaar gevonden in de voorliefde voor stevige, maar zeer melodieuze hardrock. In de afgelopen jaren waren enkele singles van de band al te horen (en te zien) op de diverse videokanalen en regionaal / provinciaal heeft de band ook de nodige awards in de wacht gesleept.

Labeleigenaar en manager Serafino Perugiano viel voor de aparte benadering van de melodieuze rockstijl van de band en tekende About Us in 2021. Die benadering is inderdaad wat typisch. De band kiest voor uitbundige, melodieuze Scandi-rock met veel gitaarriffs, metal-achtige drumbreaks en keyboard soundscapes uit het songbook van Journey, Night Ranger Foreigner en Europe. Ook referentiepunten als Treat, Skagerack, H.E.A.T vind je terug in de melodielijnen.

‘Right Now’ start lekker fel met drukke gitaren en een prachtige tapping solo in de break. ‘Gimme, gimme’ is een snelle shuffle en ‘Lead My Heart’ is een lekkere meezinger, die ruimte maakt voor het Treat-achtige ‘Our Fairyland’, de nieuwe single met mooie keyboards in de achtergrond. ‘Loaded Love’, de eerste single én kennismaking met de band uit 2020, is een fijne mid-tempo ballad á la Radioactive. Wel valt op dat zanger Sochan Kikon alle zeilen moet

bijzetten om de melodielijnen vast te houden. Het muzikale, ritmische is supersterk, maar de vocalen blijven wat achter.

‘Rock On Top’ kent onheilspellende keyboardlijnen en slaat om in een prachtige, snelle headbanger. ‘Rise’ is H.E.A.T-achtig, lekkere breaks, die het intro en het karakter bepalen, jammer weer van de hoge gillen in de zang. ‘Golden Troops’ is Arch Enemy-achtig, geweldig gedaan, alleen houdt de zanger de vette grunts niet vast, eeuwig zonde. ‘Open Your Heart’ is een piano ballad, new-era Journey en met de Jaren ’80 meedeiner ‘Love And Affection’ sluit de band de schijf na 44 minuten af.

Heerlijke schijf, absoluut sterk! De gitaren en drums zitten voorin de mix, prima keuze! Maar wel jammer dat de zang achterblijft bij de melodieuze thema’s en ritmische vastigheid. In de eigen regio is About Us redelijk bekend, maar wat zou het gaaf zijn om deze band eens op een festivalletje in Europa tegen te komen. Op basis van deze zeer verdienstelijke debuutplaat zou het zeker moeten lukken.

01 Right now 4:52
02 Gimme Gimme 4:08
03 Lead my heart 3:39