Aborted - Terrorvision | CD

Remco Kreft| 21 september 2018

Een van de absolute vaandeldragers van de gore-grind heeft weer een nieuw album uitgebracht. We hebben het hier natuurlijk over “Belgiums finest” Aborted. ‘Terrorvision’ heet de nieuwe plaat met wederom prachtig artwork van Par Olofsson. Wat deze man allemaal uit zijn pen tovert is echt geweldig.

Aborted hoeven we eigenlijk allang niet meer voor te stellen, maar voor wie de laatste 23 jaar onder een steen heeft gelegen doen we het toch even kort. Aborted komt uit het Belgische Beveren en is opgericht door zanger en mastermind Sven de Caluwe (Svencho). Aborted begon als echt grindcore band en is door de jaren heen meer een super technische death metal band geworden met een zeer herkenbare eigen sound. Gore grind is een term die ook vaak gebruikt wordt bij het slachtkorps van Sven. Dit is alweer het tiende album van de heren en eigenlijk heeft Aborted altijd de grenzen van de voorgaande platen proberen te weerleggen. Het is steeds bruter, beter en technischer geworden door de jaren heen en Aborted heeft altijd de randjes opgezocht om er vervolgens keihard overheen te gaan. Ze schuwen ook geen nieuwe invloeden of een moderne aanpak maar hebben zich altijd ontwikkeld zowel creatief als muzikaal.

Op het nieuwe album ‘TerroVision’ is dit niet anders. Ondanks de ontiegelijk veel bandleden die de band versleten heeft over de jaren heen is altijd de herkenbare Aborted sound gebleven. Meteen vanaf het eerste (titel) nummer, ‘Terrorvision’, is het volle bak Aborted wat de klok slaat. Wat is dit weer ontiegelijk hard en strak. Zoals onderhand gebruikelijk is dit wederom instrument beheersing van een andere planeet. De mega strakke blastbeats, super freaky riffs en maniakale vocalen vliegen om je oren. Met het daaropvolgende nummer,

‘Farewell to the Flesh’, wordt er nog een schepje bovenop gedaan. death metal, black metal, slam death, grindcore, alles zit er werkelijk in. En het past allemaal precies. De nummers zijn stuk voor stuk erg goed gecomponeerd en de solo’s verdienen ook een extra vermelding want deze zijn werkelijk fenomenaal. Luister maar eens naar ‘Deep Red’ en ‘Exquisite Convinous Drama’ en je begrijpt precies wat we bedoelen. Het beste heeft de band wellicht voor het laatst bewaard want ‘The Final Absolution’ is een parel van een afsluiter.

Aborted heeft eigenlijk nog nooit een slecht album afgeleverd en doet dat ook nu niet. Het is ultra bruut, mega strak en zeer creatief gecomponeerd en uitermate kundig gemusiceerd. Blind kopen die plaat.

01. Lasciate Ogne Speranza (intro)
02. Terrorvision
03. Farewell to the Flesh