Aborted - Strychnine.213 | CD

Redactie | 20 juni 2008

Het Belgische Aborted heeft het afgelopen jaren niet stilgezeten, zo zag in 2007 het album ‘Slaughter And Apparatus’ het levenslicht en werd in 2006 het album ‘The Archaic Abattoir’ uitgebracht. Met ‘Strychnine.213’ heeft de band dus hun derde album in evenveel jaar uitgebracht en is inmiddels het tweede album voor broodheer Century Media Records dat op 20 juni uit zal komen.

Het album opnet met een dreigend intro van een minuut of twee om vervolgens over te gaan in het eerste nummer “Ophiolatry On A Hemocite Platter“, een snelle song met diep, donkere grunts van Sven de Caluwé. Instrumentaal is de song voorzien van catchy, midtempo gitaarwerk en snelle drumpartijen van de Engelsman Dan Wilding die voor het eerst is te horen op deze release. Het volgende “I35” is een zeer snelle song die geheel in het straatje ligt van de twee voorgaande albums met razendsnelle drumpartijen, spetterend en fel gitaarwerk, de woeste zangpartijen van Sven maken het gehele af. Ook “Pestiferous Subterfuge” en “The Chyme Congeries” kennen deze aanpak om vervolgens het van een rustig gesproken intro voorziene ” A Murmur In Decrepit Wits” een rustpuntje in te bouwen. De kent een langzame start maar naarmate de song vordert gaat het tempo toch nog wat omhoog. “Enterrement Of An Idol” is dan weer een razende song met zeer snelle drums, hakkende gitaarpartijen en een log middenstuk om vervolgens weer op volle snelheid door te beuken.

Ook “Hereditary Bane” en “Avarice Of Vilification“ beuken heerlijk door. Wat verder opvalt bij het overgrote deel van de songs op het album zijn de keiharde riffs en zijn de songs tevens voorzien van vele gitaarsolo’s van beide gitaristen waardoor het album een aangename afwisseling meekrijgt. Het album s wordt vervolgens afgesloten met het vette “The Obfuscate” dat in het straatje ligt van US deathmetal bands zoals Nile. Na zo’n 35 minuten zit het er dan

alweer op en is het wachten tot de band het album live zal promoten. Dit zal echter nog even op zich laten wachten omdat de band deze zomer eerst door de US toert. Ook dit zesde album staat weer vol met zeer harde, extreme deathmetal voorzien van de nodige grindcore invloeden, die echter wat minder vaak aanwezig zijn dan op het voorgaande werk van de band.

Met “Strychnine.213“ heeft Aborted opnieuw een extreem album weten op te nemen, echter deze release klinkt toch wel wat melodieuzer en bevat veel meer groove dan zijn voorgangers zonder aan brute kracht in te binden. De productie is dik in orde en lag dit keer in handen van Eric Rachel (The Black Dalia Murder, God Forbid, The Red Chord) die het album een helder geluid heeft meegegeven. Verder detail is dat het album dit keer tot stand is gekomen door vrijwel de gehele band en dat is op zich toch wel verwonderlijk omdat de band nogal eens van samenstelling heeft gewisseld in het verleden.

01. Carrion
02. Ophiolatry On A Hemocite Platter
03. I35