Aborted - Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture | CD

Thomas van Golen | 20 februari 2007

Aborted is terug, minder dan een jaar zat er tussen dit album en het in 2006 verschenen album ‘The Archaic Abattoir’. Zelfs het probleem dat er geen permanente drummer was heeft de mannen niet kunnen deren. Als sessiedrummer werd vrolijk David Haley aangetrokken, onder de fans van het harde werk bekend als de drummer van Psycroptic.

Nu hebben onze zuiderburen van Aborted dus een nieuw album op de markt. Dat kunnen we alleen maar positief noemen, want hun laatste cd ‘The Archaic Abattoir’ kenmerkte zich al door een dodelijk mix tussen keiharde death/grindcore en een wat meer melodische aanpak. En wat dat betreft is dit nieuwe album geen afwijking daarvan. Al bij openingstrack “The Chondrin Enigma” horen we naast bruut geweld ook wat experimentelere metal er doorheen vloeien. In plaats van een laag brommende gitaar is de leidraad van het nummer “Avenious” juist een snerpende pakkende riff die herhaalt wordt, waarover heen zanger Chris de Caluwé zijn gedachten uitstort. Kortom, qua songwriting zit er naast het geweld, ook het stukje inspiratie wat de cd een stuk interessanter maakt. Het zijn stuk voor stuk nummers die goed in elkaar zitten, en je ook weten vast te houden, doordat het niet op één bepaald tempo doorgaat. Verder schijnen er gastoptredens te zijn van zowel Carcass-legende Jeff Walker en Jacob Bredahl en Henrik Jacobsen van Hatesphere. Probleem is dat het alleen niet echt te horen valt, en al helemaal niet te lezen. Maar ja, het klinkt sowieso wel goed.

De productie is prima in orde, en blij vlagen doet de slag en snaarpartij mij zelfs denken aan het laatste album van Nile, wat ik alleen maar een pluspunt kan noemen. Voor een voorbeeld, luister eens naar de openingsseconden van het vierde nummer “The Spaying Scéance”. Verantwoordelijk hiervoor was producer en masterer Tue Madsen, die natuurlijk ook geen

onbekende is (onder andere verantwoordelijk voor cd’s van The Haunted, Maroon, Ektomorf en Mnemic).

Met ‘Slaughter & Apparatus’ weet Aborted zich steeds meer in de kijkers te plaatsen van mensen die op zoek zijn naar extreme bands met een eigen identiteit. Het niveau van songwriting is hoog, en de uitvoering is strak en hard. Zoals we het eigenlijk toch allemaal heel graag willen. Het album zal vanaf 19 februari via Century Media Records verkrijgbaar zijn.

01. The Chondrin Enigma
02. A Methodical Overture
03. Avenious