Aborted - Global Flatline | CD

Redactie | 23 januari 2012

Het nieuwe album van het Belgische Aborted is op 23 januari via Century Media Records verschenen. Het album heeft de titel ‘Global Flatline’ meegekregen en is de opvolger van het uit 2008 stammende ‘Strychnine.213’. Voor deze release nam de band drie songs afkomstig van de uit 2010 stammende EP ‘Coronary Reconstruction’ opnieuw op, die zijn aangevuld met negen nieuwe nummers en een kort intro.

Ten opzichte van ‘Strychnine.213‘ heeft frontman Sven de Caluwé voor deze release opnieuw een bijna geheel nieuwe achtergrond band aangetrokken. Dat dit de band goed heeft gedaan blijkt na het beluisteren van het album, want Aborted knalt met ‘Global Flatline’ weer als vanouds. Na het korte intro gaat de band er namelijk meteen snoeihard, fel en op volle snelheid tegen aan met het titelnummer “Global Flatline”. Vervolgens worden er enkele snelheidsrecords gebroken, luister bijvoorbeeld maar een naar “Coronary Reconstruction” waarop tegen het einde ook nog een deftig wordt gesoleerd. De razendsnelle drumpartijen, het felle en spetterende gitaarwerk dat overstemd wordt door de woeste zangpartijen van Sven maken het geheel natuurlijk af. “Expurgation Euphoria” is vervolgens een logge, langzame song waarmee de band bewijst niet alleen zeer snelle nummers te beheersen, maar dat Aborted ook trage, slepende bijna tegen doom aanleunende tracks kan schrijven. Het opnieuw opgenomen nummer ” From A Tepid Whiff” is een krachtige track, waarbij snelheid afgewisseld wordt met brute kracht. Verder kent het album enkele vocale gastbijdrage van onder meer Trevor Strnad (The Black Dahlia Murder), Julien Truchan (Benighted), Jason Netherton (Misery Index) en Keiijo Niinima (Rotten Sound). Het afsluitende “Endstille” is opnieuw een langzame, maar zware song voorzien van brute riffs, stuwend drumwerk en uitstekend gitaarwerk van beide gitaristen, dat hier en daar zelfs enigszins melodieus klinkt.

Ook dit zevende album van de band staat weer vol met zeer harde, extreme deathmetal. Het wat melodieuzere geluid van voorganger ‘Strychnine.213’ heeft plaats gemaakt voor een hard, bruut en meedogenloos geluid. ‘Global Flatline’ is dan ook een album waar de fans van het oudere uur zeker mee in hun nopjes zullen zijn. Ook de productie is dik in orde. Deze lag dit keer in handen van Jacob Hansen die ook de mix en mastering voor zijn rekening heeft genomen en het album van een stevig geluid heeft voorzien. Verder zal er naast het reguliere album ook een gelimiteerde digipak uitvoering verschijnen met daarop de twee opnieuw opgenomen klassiekers van de band “Nailed Through Her Cunt” en “Eructations Of Carnal Artistry”

01. Omega Mortis
02. Global Flatline
03. The Origin Of Disease