Abbath – Dread Reaver | CD

Erik van Dijk |  19 maart 2022

Black metal icoon Abbath verliet in 2015 Immortal, ging solo verder en bracht een jaar later het gelijknamige debuutalbum. In 2019 verscheen het sterkere ‘Outstrider’ en waar Immortal inmiddels al weer op zijn gat ligt, dendert Abbath door met een derde album. ‘Dread Reaver’ verschijnt 25 maart via Season of Mist.

De line op ten opzichte van de vorige plaat ‘Outstrider’ is onveranderd. De productie was in handen van Endre Kirkesola, Abbath, en Dag Erik Nygaard in de Dub Studio in Kristiansand en Bergen Lydstudio, de mastering van het album is gedaan door Maor Appelbaum (Faith No More, Rob Halford). ‘Dread Reaver’ telt 9 nummers, waarvan één cover en duurt bijna 40 minuten.

Met de nummers ‘Acid Haze’ en het navolgende ‘Scarred Core’ krijgen we een tweetal snelle nummers voorgeschoteld. De herkenbare vocalen van frontman Abbath liggen lekker diep in de mix en ondanks het hoge tempo krijgt Ole André Farstad flink de ruimte om te soleren. Pure black metal brengt Abbath allang niet meer, in de nummers zijn heavy en thrash metal invloeden te horen en dit draagt bij aan een herkenbare eigen sound. Bij het horen van de eerste single ‘Dream Cull’ moest ik wel even slikken. De sporen van black metal zijn in dit nummer compleet verdwenen, goed de smerige vocalen van Abbath zijn daar, maar verder is het meer een modern heavy metal nummer met weliswaar sterk gitaarspel.

Zij die Abbath al langer volgen kennen de man zijn voorliefde voor bands als Kiss, Manowar en Motörhead en zo neigt ook het nummer ‘Myrmidon’ meer naar heavy metal, het nummer klinkt wat chaotisch en de plotse tempoversnelling maakt dit niet beter.

‘The Deep Unbound’ en ‘Septentrion’ zijn donkere metal nummers die lekker wegluisteren en muzikaal goed in elkaar zitten, met name het gitaarwerk is goed verzorgd. Het meest verrassend is de Metallica cover ‘Trapped Under Ice’, het nummer wordt gebracht op de geheel Abbathiaanse manier en klinkt best vermakelijk. ‘The Book of Breath’ en het afsluitende titelnummer ‘Dread Reaver’ zijn fijne black & heavy nummers, het tempo ligt wat lager maar muzikaal vermakelijk en de nummers luisteren lekker weg.

Het derde album ‘Dread Reaver’ is nog steeds duidelijk een Abbath album, maar met de invloeden van heavy metal en hard rock vervaagd de traditionele black metal steeds meer. Het geluid van Abbath wordt hiermee steeds meer een eigen geluid, met name door de onmiskenbare vocalen van de frontman zelf. Geen album voor de black metal puristen (dat waren de vorige platen ook al niet), maar een vermakelijk black & heavy album.

01. Acid Haze 04:51
02. Scarred Core 03:29
03. Dream Cull 04:15