Abadden - Sentenced To Death | CD

Redactie | 1 maart 2010

De thrash band Abadden is de nieuwste aanwinst van Rising Records, de nog zeer jonge band won onlangs de bandwedstrijd van Metal Hammer waarmee de band een deal met Rising Records wist binnen te slepen. Natuurlijk wordt ook deze band door het bijgeleverde promo blaadje als de zoveelste ontdekking uit Engeland afgedaan, maar dat neemt dit keer niet weg dat de band ons een stevige portie old-school thrash levert dat in het straatje ligt van het oudere werk van bands als Kreator, Destruction, Exodus en Testament.

De band trapt af met het titelnummer “Sentenced To Death”, een prima thrash song voorzien van strak gitaarwerk van gitaristen Dan Pool en Bill Robinson, snelle drumpartijen en degelijke solo’s. De song kent tevens een degelijke opbouw en verveelt gedurende de vijf minuten dat de song lang is eigenlijk nooit. Dit is ook het geval tijdens het volgende, up-tempo “My Misery”. Wat mij echter een beetje tegenstaat zijn de rauwe vocalen van zanger / gitarist Dan Pool maar de vette riffs en twin solopartijen maken dan gelukkig weer een hoop goed. “Violent Assault” is vervolgens een heerlijke, agressieve song voorzien van de nodige energie en elementen die mij doen terugdenken aan de jaren tachtig thrash van eerder genoemde bands. Ook “Atomic Devastation” is een heerlijk thrashgranaat uit de oude doos, de song is heerlijk snel, hard en furieus. “The Hand That Feeds” begint dan nog rustig maar gaat al snel over in een hoog tempo. Ook de rest van de songs op het album zijn ook voorzien van heerlijke uptempo riffs, luister maar eens naar het sterke “Into The Dark” of het zeer herkenbare en melodieuze afsluitende “The Day Of Reckoning”.

Ook ondanks dat de song wat langer zijn dan een gemiddelde thrash song weet Abbadden een prima album af te leveren dat voorzien is van de nodige afwisseling en energie.
Wat verder opvalt is het old-school gevoel en liefhebbers van degelijke recht door zee thrash zullen dit album dan ook zeker kunnen bekoren. Het album werd overigens geproduceerd

door Rising Records vaste producer Mark Daghorn (Trigger The Bloodshed, Orange Goblin) die het album van een degelijk geluid heeft weten te voorzien. In ieder geval ziet de thrash toekomst van Engeland met bands als deze er weer wat gezonder uit, klasse.

01. Sentenced To Death
02. My Misery
03. Violent Assault