Aardvark - Tough Love | CD

Erik van Dijk | 15 maart 2024

Het uit Australië afkomstige Aardvark is ontstaan in 2021 en na het uitbrengen van de digitale single ‘Don’t Call Me a Liar’/ ‘Too Old to Cry’ werd de band ingelijfd door het altijd alerte Dying Victims Productions. Via datzelfde label verschijnt op 15 maart het debuutalbum ‘Tough Love’.

Aardvark bestaat uit een viertal mannen die heavy metal spelen zonder opsmuk of poespas en dat is exact wat past bij de cultuur. De mannen uit Melbourne spelen ongecompliceerde metal die doet denken aan bands als Rogue Male uit het NWOBHM tijdperk. De heerlijk rauwe vocalen van gitarist Ed Vaark en de min of meer eenvoudige opbouw van de songs hebben een sterke “feel good vibe” en dat maakt dat de nummers lekker wegluisteren.

Het album opent met het nummer ‘Ankh’ en dat is dan weer geen dertien uit een dozijn nummer. Een rustig intro verandert in een lekker heavy nummer, maar na een lekkere solo zakt het tempo weer en krijgen we een fade-out om vervolgens weer knallend te eindigen. Lekkere heavy rockers als het titelnummer ‘Tough Love’ en het eerder uitgebrachte ‘Don’t Call Me a Liar’ zijn lekkere heavy nummers en rammen lekker door.

Een nummer als ‘Fire’ klinkt wat populairder, waar Aardvark met nummers als ‘Destructor’, ‘Fight Back’ en ‘Killer’ weet te brengen. Nummers met sterk gitaarwerk en sterke solo’s door het duo Wilcox / Vaark en waar de zanger met zijn incidentele high pitch uithalen het jaren 80 gevoel weet terug te halen. ‘The Dream Is Nearly Over’ is de traditionele ballad en ondanks de gedurfde poging van Vaark (eerlijk gezegd zijn de backing vocalen meer raak), de bijna even traditionele solo’s beklijft dit nummer niet. ‘Too Old to Cry’ van de eerste uitgebrachte single klinkt weer lekker heavy en is een mooie afsluiter.

Aardvark brengt met ‘Tough Love’ niets nieuws onder de zon, maar brengt een gedegen heavy metal album. Composities met kopen start, sterk gitaarwerk en een solide ritmesectie, zanger / gitarist Ed Vaark maakt het verhaal rond met lekker rauwe vocalen en incidentele hoge uithalen. Niks nieuws, maar er is ook niets mis met dit album.

01. Ankh 06:31
02. Tough Love 04:29
03. Don’t Call Me a Liar 05:08