A-Z – A-Z | CD

Manfred Werger | 26 augustus 2022

From A thru Z? From Alder to Zonder? De bandnaam en hun gelijknamige debuut zijn hopelijk net zo bijzonder als de status van de muzikanten én de inhoud van deze schijf. We duiken in dit project, recentelijk uitgebracht door Metal Blade Records en zoeken wat informatie op.

A-Z is gehuld in een humoristische cover van de bekende Canadese graficus Hugh Syme, verantwoordelijk voor album covers van Megadeth, Styx, Rush, Maiden, Dream Theater, Queensrÿche en nog vele bands uit de heavy scene van de van de jaren ’80 en ’90. De appel en de zebra verantwoorden in ieder geval de bandnaam en de cover, maar is de gulle lach van de zebra ook van toepassing? Na talloze luisterbeurten en de nodige rondjes in de mediaspeler kunnen we die glimlach vasthouden: dit is een hele gave progrock plaat!

Verantwoordelijk voor de composities en hun productie zijn Mark Zonder, sterklasse drummer van Warlord en toetsenvirtuoos Vivien Lalu (van wie ik het prachtige ‘Paint The Sky’ en ‘Atomic Ark’ heb beluisterd). Hun basisfragmenten werden aangevuld met baswerk van Philip Bynoe (Warlord, maar vooral bekend van Ring of Fire met Tony Macalpine en de begeleidingsband van Steve Vai) en het gitaarwerk van Middelburger Joop Wolters. Voor een zanger hoefden de muzikanten niet lang te zoeken. Ray Alder, zanger van Fates Warning (sinds de No Exit plaat uit 1988), Engine en Redemption, was een kleine stap voor de meeste leden van A-Z.

A-Z start in ieder geval furieus en bombastisch met drie metal-krakers op een rij: ‘Trial by Fire’ (de eerste single van dit album), ‘The Far Side of The Horizon’ (met dikke Simmons drums) en

‘The Machine Gunner’ (de tweede single van A-Z) zijn excellente tracks en niet té diep in de progressieve metal geworteld. Dat is een sterk punt van deze plaat: Men houdt alles binnen de 4 á 5 minuten, zonder al teveel instrumentaal vertoon. Best knap ook, want de eindproductie van de plaat kende weinig gezamenlijke momenten, de tracks werden afzonderlijk, digitaal opgenomen en verstuurd naar Zonder en Lalu.

Het gezamenlijke ‘flexing muscles’ zet zich nog even door; ‘Rise Again’ is een midtempo ballad, ‘Stranded’, een Styx-achtig rustpuntje en het mooie, vlotte ‘Run Away’ klinkt commercieel en toch heavy. ‘Window Panes’ beukt lekker door en kent een dromerig midden-thema. ‘At The Waters Edge’ (met wat Trevor Rabin Yes invloeden), ‘Borrowed Time‘ en ‘Sometimes’ (dat als een Queensrÿche ballad start) zoeken de progressieve metal weer op, mooie thema’s, stevige omlijsting en krachtig zangwerk. ‘The Silence Broken’ is een mooie, volle en technische afsluiter.

A-Z levert een prima schijf af! Zeker voor de progrockers onder ons is het genieten, het debuut van deze rockers is ook zeker geen flauwe plaat. Het compacte, melodieuze zal ook de fans van melodieuze rock en AOR aantrekken. Speltechnisch is A-Z van een zeer hoog gehalte. Deze luitjes verstaan hun vak en dat hoor je in een sterke, open productie. Hopelijk krijgt zo’n project een vervolg!

01. Trial By Fire 5:11
02. The Far Side Of The Horizon 5:50
03. The Machine Gunner 3:47