A Pale Horse Named Death - Lay My Soul To Waste | CD

Redactie | 21 mei 2013

Onlangs is het tweede album van A Pale Horse Named Death uitgekomen. De band werd opgericht door Sal Abruscato, de voormalige drummer van Type O Negative en Life Of Agony. Het debuut ‘And Hell Will Follow Me’ van de band verscheen in 2011 waarbij Abruscato al het materiaal zelf schreef en voor het grootse deel zelf opnam. Op deze nieuwe release wijkt de band verder nauwelijks af van de ingeslagen weg. Wat we voorgeschoteld krijgen is dan ook voornamelijk, trage logge metal met depressieve, duistere teksten die dit keer voornamelijk handelen over zaken als verslaving, zelfmoord en de dood zelf.

Het album gaat van start met een duister intro getiteld “Lay My Soul To Waste” dat vervolgens naadloos overgaat in het zware, melancholische “Shallow Grave”. Zo is de song voorzien van stampende riffs, degelijk drumwerk en ook de zangpartijen van Sal Abruscato liggen goed in het gehoor. Wat verder opvalt zijn toch de overeenkomsten met bands als Type O Negative en Alice In Chains. Luister bijvoorbeeld een naar “The Needle in You”, of het slepende “In the Sleeping Death”. De zware openingsriff van “Killer By Night” had zo van Black Sabbath kunnen zijn, waarbij de zangpartijen zo van wijlen Layne Staley (Alice In Chains) afkomstig hadden kunnen zijn. Ook tijdens “Growing Old” komen de Type O Negative invloeden om de hoek kijken. Verder bevat het album een aantal lange nummers zoals het ruim zeven minuten tellende “Day Of The Storm” en het afsluitende “Cold Dark Mourning”.

Met ‘Lay My Soul To Waste’ weet de band een prima album af te leveren dat in het verlengde van de het debuut ligt. Het album bevat een aantal sterke songs, voorzien van zware riffs, catchy gitaarwerk en deprimerende vocalen. Fans van eerder genoemde bands als Type O Negative en Alice In Chains halen deze release dan ook gewoon in huis, klasse.

01. Lay My Soul To Waste
02. Shallow Grave
03. The Needle In You