3 Inches Of Blood – Long Live Heavy Metal | CD

Redactie | 15 maart 2012

Het vijfde album van de Canadezen van 3 Inches Of Blood heeft de titel ‘Long Live Heavy Metal’ meegekregen en is op 26 maart via Century Media Records uitgekomen. Het album is daarmee de opvolger van het uit 2009 stammende ‘Here Waits Thy Doom’. Het nieuwe album werd opgenomen in de Vogville studio’s en Profile studio’s in Vancouver onder leiding van Terry Murray (City of Fire, Exhibitionists) die het album van een glashelder geluid heeft voorzien.

Het album gaat na een rustig intro van start met het felle “Metal Woman” (drie keer raden waar dat over gaat). De song is voorzien van de hoge, kenmerkende schreeuwerige vocalen van Cam Pipes. Wat we vervolgens voorgeschoteld krijgen is onvervalste, traditionele heavy metal. Tijdens het volgende “My Sword Will Not Sleep” gaat het tempo wat omhoog waarbij de song voorzien is van messcherpe riffs, flitsend solowerk van beide gitaristen en krachtige drumpartijen. Met “Leather Lord” trapt de band het gaspedaal nog wat verder in en is de band eindelijk op stoom waarbij de invloeden van een band als Judas Priest duidelijk hoorbaar zijn. Echter worden we na zo’n anderhalve minuut wel op het verkeerde been gezet als de band ineens krachtige brute grunts inzet. “Chief And The Blade” is vervolgens een akoestisch intermezzo naar het bijna folkachtig aandoende “Dark Messenger” waarbij tevens enige black metal invloeden waarneembaar zijn. Nummers als “Look Out”, “4000 Torches” en het snelle “Leave It On The Ice” zijn gewoon weer prima heavy metal nummers. “Storming Juno” doet me qua gitaarspel wat denken aan het oudere werk van Iron Maiden, maar dan voorzien van de hoge uithalen van Pipes die zo nu en dan ook enige grunts laat horen. “Men Of Fortune” is vervolgens een van de langste songs van het album, waarbij het middenstuk behoorlijk episch klinkt. Het album wordt hierop waardig afgesloten met het instrumentale “One For The Ditch” waarbij de heren gitaristen Shane Clark en Justin Hagberg zich volledig laten gaan.

De titel ‘Long Live Heavy Metal’ doet de band in ieder geval eer aan. Want wat 3 Inches Of Blood ons voorzet is heerlijke oldschool heavy metal dat in het straatje ligt van grootheden als Judas Pries, Iron Maiden, Accept en Saxon. Fans van deze bands moeten de Canadezen dan ook zeker eens een kans geven, want die verdienen ze. Voor wie de band eens live aan het werk wil zien, dat kan op 6 mei in de Baroeg in Rotterdam en op 14 mei in Trix te Antwerpen waar de band samen met onder andere Angelus Apatrida en Havok te zien zal zijn.

01. Metal Woman
02. My Sword Will Not Sleep
03. Leather Lord