1914 – Where Fear and Weapons Meet | CD

Erik van Dijk | 20 oktober 2021

De Oekraïense blackened death / doom metal band 1914 verraste met het tweede album ‘The Blind Leading the Blind’ dat in 2018 al snel uitverkocht. In 2019 was het Napalm Records die het album opnieuw uitbracht en 1914 spinde daar garen bij. Nu, drie jaar later is het derde album in aantocht. ‘Where Fear and Weapons Meet’ verschijnt op 22 oktober via hetzelfde Oostenrijkse label.

Het concept is helder, 1914 heeft de gruwelen van de eerste wereldoorlog als onderwerp en weet dit op de plaat en live uitzonderlijk vast te leggen. Ik herinner me de eerste live show op Nederlandse bodem, Pitfest 2019, waar de band een sterke indruk wist te maken met de muziek en de theatrale show in traditionele kleding en een met modder besmeurde zanger. In tegenstelling tot het eerdere werk gaat het op ‘Where Fear and Weapons Meet’ niet over de dood, maar over het leven. De meeste helden en hoofdrolspelers in de songs overleefden de oorlog, werden helden en keerden uiteindelijk terug naar huis.

1914 opent traditioneel met ‘War in’ waarna we met ‘FN .380 ACP#19074’ echt onderweg zijn. Inmiddels is het geluid dat 1914 voortbrengt herkenbaar, de symfonische klanken de blastbeats van Rostislaw Potoplacht en de onheilspellende vocalen van Ditmar Kumarberg nemen je mee in een stuk gruwelijke historie. Ook hier weer de gebruikelijke samples tussen de nummers voordat het loodzware ‘Vimy Ridge (In Memory of Filip Konowal)’ opent. Langzaam wordt er opgebouwd naar een mid tempo nummer met een geweldige en meeslepende riff. De vocalen zijn bruut, waar het gitaarspel melodisch is en dit alles tezamen brengt een geweldig resultaat.

‘Pillars of Fire (The Battle of Messines)’ opent symfonisch met snelle drums, wanneer de vocalen erbij komen versnelt het nummer en krijgen we een nummer met verschillende

wendingen, met blazers en uitmondend in een slopend traag stuk. De emotie is echt en is voelbaar in de vocalen, dit is geen rollenspel, dit is puur. ‘Don’t Tread on Me (Harlem Hellfighters)’ gaat over de Amerikaanse troepen en is bijna acht minuten genieten van geweldige tempowisselingen, beukende drums en smerige vocalen. ‘Coward’ beschrijft de beschamende pagina’s van de geschiedenis van het Britse rijk in een nummer dat tot stand kwam met medewerking van Sasha Boole (Me And That Man) en is leuk voor het historische gevoel, maar ook niet meer dan dat.

Een andere opmerkelijke samenwerking is die van Nick Holmes (Paradise Lost) die op de eerste single te horen is. ‘…and a Cross Now Marks His Place’ is een zwaar doom nummer waarbij het duet tussen Nick Holmes en Ditmar leidend is. De spanning wordt opgevoerd en het nummer versnelt om vervolgens weer terug te keren naar het vocaal gedragen stuk. Een heerlijk nummer met wederom geweldige wendingen. Met ‘Corps d’autos-canons-mitrailleuses (A.C.M)’ komt de Belgische eenheid aan bod en dat leger vocht met pantserwagens uitgerust met kanonnen en machinegeweren. Een meeslepend nummer met bijna acht minuten op de klok. Het zijn hier de drums van Rostislaw Potoplacht die leidend zijn en een heerlijk onheilspellende track maken.

De riff in het nummer ‘Mit Gott für König und Vaterland’ is een heerlijk drijvende en wat mij betreft de beste riff op het album. Het motto van Frederik Willem III van Pruisen is onderwerp van het historische verslag van 1914. Wat een geweldig nummer, wat een vocalen, kippenvel. ‘The Green Fields of France’ is oorspronkelijk van The Fureys en zodanig verbouwt dat het origineel alleen in de tekst terugkomt. Het bijna elf minuten durende nummer opent met een doedelzak, waarna er een heerlijk nummer vol sludge / doom / death metal ontstaat dat typerend is voor 1914. Heerlijke versnellingen om vervolgens weer af te dalen in het obscure met zwartgallige vocalen. De wending halverwege het nummer tikt nog even op het finale scorebord van het album, geweldig. ‘War out’ sluit het album af.

Wanneer je dacht dat voorganger album ‘The Blind Leading the Blind’ niet te evenaren was dan heb je misschien gelijk. 1914 brengt met ‘Where Fear and Weapons Meet’ een dik uur aan hoogstaande composities die bij iedere luisterbeurt blijft groeien. Dit is een concept dat nog lang niet klaar is en de band weet steeds weer te verassen. Jaarlijst materiaal en een verplichte aanschaf.

01. War in 01:11
02. FN .380 ACP#19074 05:54
03. Vimy Ridge (In Memory of Filip Konowal) 05:11