Батюшка - Панихида | CD

Erik van Dijk | 26 mei 2019

Na de hype die ontstond na de release van het debuut album ‘Litourgiya’ viel Batushka uiteen in twee kampen. Beide heren, Krzysztof Drabikowski en Bartłomiej Krysiuk, verklaarden dat ze elkaar de band uitgezet hadden met het resultaat dat er nu twee bands Batushka zijn. Krzysztof Drabikowski is de eerste van de twee met een nieuwe release en het album ‘Панихида’ (herdenking) verscheen op 26 mei in eigen beheer.

Het debuut van Batushka, ‘Litourgiya’, was een vernieuwend album waarna een flinke hype ontstond. Met name de live shows van de band waren uniek en trokken veel bekijks. Helaas kan niet iedereen met succes omgaan en het resultaat, de scheiding, is eigenlijk bedroevend. Maar goed, Drabikowski was ten tijde van de eenheid de songwriter en laten we van dit album dan maar het beste hopen.

Luisterend naar ‘Песнь 1’ (Hooglied 1) dan hoor je de Batuschka sound. Je wacht tot er een wending volgt en het nummer explodeert, maar helaas blijft dit uit. ‘Hooglied 2’ spreekt veel meer aan, het tempo gaat flink omhoog en zowel koor als Drabikowski zijn vocaal in orde. Toch heeft ook dit nummer niet de vibe van het eerste album, het probleem is vooral dat het nummer niet aanvoelt als geheel maar uit losse stukken bestaat zonder samenhang. Het beste nummer dat op deze plaat voorkomt is ‘Hooglied 7’, een nummer dat weer die drijvende gitaarriff heeft en goed in tempo wisselt.

Drabikowski heeft met zijn versie van niettemin een sterk album uitgebracht. Een album dat minder is dan ‘Litourgiya’, maar de lat lag dan ook wel erg hoog. Nu afwachten wat die andere kemphaan weet te brengen.

01. Песнь 1 04:09
02. Песнь 2 07:36
03. Песнь 3 04:39