Dynamo Metalfest vrijdag - IJssportcentrum Eindhoven – 16.08.2024
Erik van Dijk | Photography © Eus Straver
Waar we vroeger nog wel eens het genoegen hadden van een pre-party in Dynamo, voor de jaargang van Dynamo Metalfest 2024 gekozen voor een extra avond in het IJssportcentrum. Een avond die zwart zou kleuren, en dat deels deed met Helleruin, Uada en Watain.
Een derde dag Dynamo Metalfest met als hoofdmoot black metal, zou dit een voorbode zijn voor de toekomst? Tijdens het festival werd bekend dat dit inderdaad het geval is, de jubileum editie van 2025 telt drie dagen met 33 bands en volgende week worden de eerste namen al bekend gemaakt. LoudNoise wil voor deze tiende editie flink uitpakken en belooft stevige headliners. Hou 22 augustus in de gaten…
Deze Dynamo Metalfest vrijdag telt vijf namen en het is het Nederlandse black metal gezelschap Helleruin dat de avond mag openen. Helleruin is het geesteskind van Groninger Carchost, die in het dagelijks leven door de wereld gaat als Niels Kuiper. Het eenmansproject viert volgend jaar het tien jarig bestaan en bracht met ‘Devils, Death and Dark Arts’ vorig jaar de tweede langspeler uit. Na het intro ‘All Shades of Ferocity’ van die laatste plaat ramt Helleruin door met ‘Riddles in Devil’s Tongue’. Beukende drums met ijzige vocalen en heerlijk en sterke gitaren die zorgen voor melodie gitaarwerk in dit dik zeven minuten durend werkstuk. Met ‘None of Us’ en ‘No Light Shines Through’ grijpt Carchost terug naar het eerste album ‘War upon Man’, nummers die bijkans nog duisterder en bruter aanvoelen. Met ‘The Flame Still Burns Within Me’ krijgen we wederom een epische black metal te verteren.‘Faces of War’(demo, 2016) sluit de set af. Helleruin weet in het geboden half uur te imponeren en is een band om in gaten te houden.
Het Amerikaanse Uada viert al dit jaar het 10-jarig bestaan en met name de laatste jaren groeide de populariteit van de band. De melodische black metal band uit Portland, Oregon bracht in die periode vier albums uit waarvan, ‘Crepuscule Natura’ het laatste is en in 2023 verscheen. De awarte kappen die het gezelschap draagt verhullende de indentiteit, het vage licht draagt bij aan een duister optreden. Vanaf ‘Snakes & Vultures’ wordt opgezogen en meegenomen in een sferische reis door het landschap van Uada. Beukende drums, brute vocalen afgewisseld met krijsende en steeds weer die meeslepende melodie. Wat opvalt is dat de nummers live beter overkomen dan op de plaat en dan met name het melodische gitaarwerk dat sterker en helderder boven komt drijven. Met nummers als ‘In the Absence of Matter’ en ‘Cult of a Dying Sun’ weet Uada te imponeren en is het een positieve verrassing op de Dynamo Metalfest vrijdag.
Het eveneens uit Portland afkomstige Toxic Holocaust tapt uit een geheel ander vaatje. De band die al 25 jaar aan de weg timmert brengt ons smerige en zwartgallige speed / thrash metal. Met zes langspelers in de tas krijgen we een bloemlezing uit de discografie van Toxic Holocaust. Lekkere korte, bijtende nummers als ‘War Is Hell’ van de debuutplaat tot meer recente nummers als ‘Silence’ en ‘Acid Fuzz’ knallen in een hoog tempo voorbij. Het publiek gaat lekker los in de pit en viert het feestje mee. Vernieuwend is het allemaal niet, maar vermakelijk klinkt het des te meer. Tussen al dat black metal geweld is Toxic Holocaust een verfrissend briesje dat een goede indruk achter laat.
Het Poolse Decapitated brengt meer variatie op de beoogde zwarte vrijdag. De band, ontstaan in 1996, brengt ons death metal met antichristelijke teksten. Decapitated bracht in 2022 het album ‘Csancer Culture’ uit en de set gaat van start met het titelnummer en ‘Just a Cigarette’ van dit album. Stevige death metal met groovende elementen, ideaal voor zanger Rafał Piotrowski om zijn dreads eens flink te bangen. Met ‘Babylon’s Pride’, ‘Lying and Weak’ en ‘Spheres of Madness’ keren we terug naar begin van deze eeuw, toen de muziek van Decapitated een stuk bruter en technischer klonk. Zo krijgen we een aardige mix van stijlen te horen die weliswaar vermakelijk zijn, maar waar tevens de samenhang ontbreekt. Decapitated sluit af met de Napalm Death cover ‘Suffer the Children’, leuk maar weinig indrukwekkend en dat is eigenlijk de conclusie voor de volledige show.
Het Zweedse Watain is één van de gedoodverfde kandidaten om een black metal avond van deze omvang te headlinen. Sinds het verschijnen van het album ‘The Agony & Ecstasy of Watain’ in 2022 is de band dan ook veelvuldig live te zien, zo vaak zelfs dat de band het vorig jaar nodig vond om met een live album op de proppen te komen. Uiteindelijk brengt de band steevast kwaliteit met een geweldig aangekleed podium en veel vuur. Jammer is in dit geval dat er voor deze avond gekozen is voor het kleinste podium waardoor Watain toch wat beperkt is in de mogelijkheden. Watain speelt een sterke en gevarieerde set waarbij de hoofdmoot afkomstig is van het album ‘Lawless Darkness’ uit 2010. Watain opent het geweld met ‘Hymn to Qayin’ en na het vuurtje letterlijk opgestookt te hebben verdwijnen de fakkels in het publiek. Watain maakt er een geweldig black metal feest van met nummers als ‘Sacred Damnation’, ‘Malfeitor’ en het epische ‘Waters of Ain’ is de afsluiter.
De vrijdag is geslaagd, maar met naar schatting 2200 bezoekers wat rustig. We gaan ons opmaken voor de zaterdag waar met bands als Flotsam and Jetsam, Forbidden en Dimmu Borgir ons een volledige festival wacht.