Dokk’em Open Air 2019 - Dokkum – Dag 2, 29.06.19

Erik van Dijk | Photography © Eus Straver

De zaterdag van Dokk’em Open Air belooft een hete dag te worden. In de eerste plaats is het de temperatuur die flink oploopt en daarnaast zorgen bands als King Diamond, DOOL en Pestilence voor een stijgende temperatuur. Heet is het en de organisatie zorgt voor een extra watertap punt en een vernevelaar waaronder men kan afkoelen. Na Insurrection is het het Oostenrijkse Insanity Alert die het publiek moet doen smelten.

Insanity Alert is ontstaan in 2011 nadat de Nederlander Kevin Stout aka Heavy Kevy naar Tirol verhuisde en een band formeerde. Eerder dit jaar verscheen met ‘666-Pack’ het derde album van de part thrashers. Insanity Alert laat er in Dokkum geen gras overgroeien en is duidelijk gekomen voor een feestje. Met als thema “Alles kaputt in einer minut” brengt de band korte snelle thrash songs met humorvolle teksten. Nummers als ‘Macaroni Maniac’, ‘Metal Punx Never Die!’ en ‘All Mosh / No Brain’ worden gebracht met een ongekende energie en zetten Dokkum op zijn kop. Iron Maiden cover met de tekst “Run to the pit, mosh for life” ontbreekt natuurlijk niet, Heavy Kevy en zijn Oostenrijkse kornuiten breken de mooie dag in Dokkum genadeloos open.

Een gezonde dosis speed metal komt er van het Vlaamse Evil Invaders. De band rond Joe Van Audenhove is ontstaan in 2012 en bracht tot op heden twee albums uit, ‘Pulses of Pleasure’ uit 2015 en ‘Feed Me Violence’ uit 2017. Evil Invaders schoot als een komeet uit de startblokken maar moest dat later bekopen. Van de originele line-up is alleen no Joe over, de samenstelling is sinds 2015 weer stabiel. Lekkere up-tempo nummers als ‘As Life Slowly Fades’ en ‘Pulses of Pleasure’ worden afgewisseld met de wat lagere single ‘Broken Dreams in Isolation’. De old school hoge uithalen van Joe zijn indrukwekkend als ook de energie die de band brengt in de hitte in Dokkum.

Het Limburgse Carach Angren is ontstaan in 2003 en bracht vijf jaar later het geweldige debuut album ‘Lammendam’. Inmiddels heeft de band vijf albums uitgebracht en is Carach Angren, vooral in het buitenland een grote naam. De oorsprong van Carach Angren is symfonische black metal, daar waar de band zelf spreekt van horror metal en dat is een naam die de band beter past. De set van Carach Angren is zo strak als een snaar en wordt gebracht op een hoog theatraal niveau. Met name zanger / gitarist Seregor en keyboard man Ardek zijn volop in beweging en maken de show. Met nummers als ‘In De Naam Van De Duivel’ van de laatste plaat ‘Dance and Laugh Amongst the Rotten’ is het zowel muzikaal als visueel genieten.

De Nederlandse death metal Pestilence is sinds 2016 weer terug. De band rond Patrick Mameli bracht vorig jaar een nieuw album genaamd ‘Hadeon’ en bestaat tegenwoordig uit twee Oost Europeanen, Septimiu Hărşan (drums) en bassist Edward Negrea. Sinds een paar weken is Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods, Shinigami) de nieuwe gitarist. Pestilence begint toepasselijk met het nummer ‘Dehydrated’ van het ‘Consuming Impulse’ album uit 1989. Wat volgt is een lekkere old school set met nummers van vooral ‘Consuming Impulse’ en ‘Testimony of the Ancients’ uit 1991. Ondanks de hitte wordt de set energiek en enthousiast gebracht, frontman Mameli lijkt het goed naar zijn zin te hebben en Rutger van Noordenburg lijkt zich in een zeer korte tijd de nummers volledig eigen te hebben gemaakt. Het resultaat is een zeer vermakelijke set van Pestilence.

Het Nederlandse DOOL bracht in 2017 het geweldige album ‘Here Now, There Then’ en speelde show naar show inclusief de grote metal festivals. In 2019 doet het gezelschap slechts een beperkt aantal shows, dit in verband met de drukke agenda van Ryanne van Dorst en de release van het nieuwe album. De organisatie van heeft het desalniettemin voor elkaar gekregen DOOL te strikken voor een optreden op Dokk’em Open Air en de band speelt een bijna oververhitte show, op het heetst van de dag en met de zon in het gelaat van de bandleden is koelen met water een vereiste. Een uur lang geeft DOOL gewoon gas en worden de krakers ‘In Her Darkest Hour’ en ‘Vantablack’ met nagenoeg dezelfde passie als dat we gewend zijn van de band. Een voorproefje van het aanstaande album volgt in de vorm van een nieuw nummer en natuurlijk ontbreekt de Killing Joke cover ‘Love Like Blood’. DOOL vermaakt het publiek op Dokk’em een uur lang en het optreden doet verlangen naar het nieuwe album.

Dokk’em Open Air is meer dan een MainStage. Het festival kent ook een party stage waar de twee dagen lang talentvolle bands staan. Zoals het Amsterdamse For I Am King dat onder aanvoering van zangeres Alma Alizadeh een dosis melodische death metal produceert dat publiek trekt. Vorig jaar verscheen het tweede album ‘I’ en nummers als ‘Devotion’ krijgen een luisterend oor van het publiek in Dokkum. Voor wie het nog niet warm genoeg heeft is er een optreden van de Dragon Girls die tijdens de optredens van de bands een show geven in schaarse kledij met als ingrediënt vuur. Afkoelen kan je met verschillende koude biertjes die met liefde worden getapt door de vele vrijwilligers. Daarnaast zijn er merchandise tenten en kan je jouw favoriete album aanschaffen bij de tent van Happy Face Vinyl.

Hoofd programma is de cultheld King Diamond en hoe een klein festival als Dokk’em Open Air deze band heeft weten te strikken is knap. De voormalige frontman van Mercyful Fate brengt met zijn huidige band een spektakel dat je even in de Efteling of een groot horror huis doet wanen. Lekker heavy nummers als ‘Arrival’ en ‘Halloween’ komen voorbij waarbij het theater op het podium centraal staat. Bij ‘Welcome Home’ is grootmoeder van de partij en zo is het muzikaal omlijste toneelspel compleet. Niet een ieder kan de vocalen van King Diamond waarderen, als zanger staat hij bekend om zijn uitgebreide vocale bereik en in het bijzonder zijn gebruik van kopstem. De hoge vocalen worden heden ten dage overigens ondersteunt door zangeres Livia Zita. Muzikaal is iedereen het er wel over eens, King Diamond weet samen met gitarist Andy LaRocque magistrale heavy metal te schrijven. Na anderhalf uur en de toegiften ‘Burn’ en ‘Black Horsemen’ zit erop en kunnen we terugkijken op een uniek optreden.

Wie nog nog niet genoeg heeft gehad kan op de party stage luisteren en kijken naar de band Player. De band mag zich verheugen op flink wat toeschouwers die lekker meebrullen met de klassiekers van Slayer. Van ‘Chemical Warfare’ tot ‘Angel of Death’ weet Player covers te brengen op een hoog niveau en sluit hier mee Dokk’em Open Air 2019 af. Een heerlijk festival met goed weer, veel bekenden, koude biertjes en goede bandjes. Het beste nieuws is dat we niet weer twee jaar hoeven te wachten op een terugkeer van het festival. Op vrijdag 3 juli en zaterdag 4 juli 2020 is er weer een Dokk’em en weer op het evenemententerrein bij het Tolhuispark in Dokkum!