Dokk’em Open Air 2019 - Dokkum – Dag 1, 28.06.19

Erik van Dijk | Photography © Eus Straver

Na een afwezigheid van twee jaar was Dokk’em Open Air dit jaar terug op de vertrouwde locatie, het evenemententerrein Tolhuispark in Dokkum. Met de headliners Cradle of Filth en King Diamond en vele andere bands uit binnen -en buitenland als MaYan, DOOL en Pestilence is er een aantrekkelijk programma samengesteld.

De vrijdag begint met de thrash metal band Overruled. De band is ontstaan in 2012 en bracht na een EP in 2013 vorig jaar het verdienstelijke album ‘Hybris’ uit. Overruled brengt een lekkere energieke show en met nummers als ‘Pawns Of War’ en ‘Hybris’ de start van de dag een mooie. Een andere leuke band op de vrijdag middag is TankZilla. De band is ontstaan in 2017 en bestaat o.a. uit Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock). Muzikaal hebben we hier te maken met lompe rock ’n roll wat het beste verteerd wordt in een lekker middag zonnetje en een koud pilsje. Die ingrediënten zijn er in Dokkum en hoewel er behalve een paar singles nog niets is uitgebracht door TankZilla klinken nummers als ‘Mopar’ en ‘Crossroad’ herkenbaar en zorgen de nummers voor een lekker ontspannen sfeertje.

Het Zweedse Enforcer bestaat sinds 2004 en begon als een heavy / speed metal band. Door de jaren heen veranderde de stijl en doken de ingrediënten van glamrock op in de muziek. In april dit jaar verscheen via Nuclear Blast Records het album ‘Zenith’ en wanneer je dit album beluistert merk je op dat de speed metal verdwenen is. Op Dokk’em Open Air speelt de bands zowel oude als nieuwe nummers en dat zorgt voor een wat vreemde mix. Glamrock songs als ‘Die For The Devil’, waarbij je steeds denkt “waar heb ik dit eerder gehoord?”, tot snelle speed metal songs als ‘Destroyer’. De vocalen van zanger Olof Wikstrand lenen zich beter voor het rauwere werk, klinken wat iel in de populaire nummers. Desalniettemin brengt Enforcer een leuke energieke show

Het eveneens uit Zweden afkomstige Darkane ontstond in 1998 en bracht in die tijd zes albums uit waarvan het laatste, ‘The Sinister Supremacy’, uit 2013 stamt. Vandaag op Dokk’em gaat de band terug in de tijd en spelen de heren uit Helsingborg het debuut album ‘Rusted Angel’ uit 1999 in zijn geheel. Een leuk initiatief, zeker gezien de band sinds 2011 met de terugkomst van vocalist Lawrence Mackrory weer de originele line-up kent. De nummers als ‘Convicted’ en ‘Rape of Mankind’ gaan er lekker in, al is het geluid niet altijd even goed afgesteld. Zanger Lawrence probeert het publiek op te zwepen en belooft nog wat extra nummers te spelen bij “goed gedrag”. Die extra nummers komen er in de vorm van ‘Chaos vs. Order’ en ‘Innocence Gone’ van het in 2002 verschenen album ‘Expanding Senses’.

 

Het Nederlandse muziek gezelschap van MaYan is ontstaan in 2010 en bracht tot op heden drie albums voort. Het laatste album ‘Dhyana’ veerscheen is september 2018 via Nuclear Blast Records en behalve songs van deze nieuwe plaat brengt de band daarnaast klassieke nummers in set van andere projecten. De opening van de set is met de nummers van de nieuwe langspeler, sterke nummers als ‘The Rhythm of Freedom’ en ‘Tornado of Thoughts’  komen voorbij en laten de band zien uit de huidige tijd. Met nummers van Epica en After Forever krijgen we nummers te horen van andere projecten uit heden en verleden. Het twaalf koppige gezelschap wisselt continu op het podium en zorgt voor een aangenaam schouwspel. Kenmerkend is het enthousiasme, vooral grunter George Oosthoek laat zich van zijn beste kant zien. Hoogtepunt is voor velen het Orphanage nummer ‘At the Mountains of Madness’ waarna de band afsluit met het sterke MaYan nummer ‘Bite the Bullet’.

Demons and Wizards begon ooit als een side project van Iced Earth’s Jon Schaffer en Blind Guardian’s Hansi Kürsch. Het tweetal bracht twee albums voort in 1999 en 2005 en vandaag op Dokk’em is de band na lange tijd weer eens live actief. Met hier en daar een cover en eigen nummers als ‘Crimson King’ en ‘The Gunslinger’ werkt Demons and Wizards een leuke set af. Jon Schaffer’s vocalen zijn sterk en ook de band presteert naar behoren, maar qua podium prestatie oogt de band wat statisch. De automatismen zijn nog niet ingesleten, dat zal wel komen wanneer de band meer en vaker samen speelt. Voor nu is het vooral muzikaal een vermakelijk optreden.

Cradle of Filth, de band rond zanger Dani Filth, is ontstaan in 1991 en de band bracht tot op heden dertien albums voort. Vandaag op Dokk’em Open Air wordt er teruggegrepen op het album ‘Cruelty and the Beast’ uit 1998. Na Darkane en de klassieke set van MaYan heeft de organisatie van Dokk’em Open Air dus weer een uniek optreden naar het Friese plaatsje weten eten halen en dat is knap werk. Cradle of Filth is zo’n band waar je van houdt of die je verafschuwt, met name de schreeuwerige vocalen van Dani Filth zijn voor veel bezoekers een brug te ver. Van ‘Thirteen Autumns and a Widow’ tot ‘Lustmord and Wargasm’ wordt het album afgewerkt met de ijzige vocalen van Dani en de schone vocalen van Lindsay Schoolcraft. Als toegift komt Cradle of Filth met ander materiaal, Zo komen o.a. nummers als ‘Malice Through the Looking Glass’ en ‘Her Ghost in the Fog’ voorbij.