r
CD REVIEWS:

2016 - 2015 - 2014 - 2013  -  2012  -  2011 - 2010  -  2009  -  2008  -  2007  -  2006

All Hell The Red Sect
All Hell is een band opgericht in 2013 en afkomstig uit het Amerikaanse Asheville (North Carolina) en brengt na hun debuut album uit 2014 genaamd ’The Devil’s Work’ in oktober dit jaar een hun tweede full-length uit. Wat deze drie heren muzikaal brengen is, voor mij niet in een genre te benoemen. Thrash en black metal in combi met de simpele gitaarwerk uit het punk genre zijn hier de ingrediënten.

Meer Lezen

Autopsy Skull Grinder
Autopsy komt eind 2015 nog even met een EP op de proppen zetten alsof iemand een sinterklaas surprise vijf jaar heeft laten rotten in een vochtige, donkere kelder. Zeven nummers vol herkenbare Autopsy-deuntjes waar de maden geen vlees van lusten.

Meer Lezen

Bodyfarm Battle Breed
Dat Bodyfarm inmiddels geen onbekende band meer is de metal wereld moge duidelijk zijn. De band is opgericht in 2009 door zanger / gitarist Thomas Wouters en drummer Quint Meerbeek. Sinds de release van hun gelijknamige EP in 2010 heeft de band de nodige aandacht getrokken van mening old school death metal liefhebber. Na de release van ‘Malevolence’ (2012) en ‘The Coming Scourge’ (2013) volgt nu de derde full-length genaamd ‘Battle Breed'.

Meer Lezen

Denner / Shermann Satan’s Tomb
Iedere metalhead met enige affiniteit voor heavy metal en de origine van black metal zal ongetwijfeld een vreugdesprongetje gemaakt hebben bij het zien van de naam van deze band. Na het matige Force of Evil zijn Hank Shermann en Michael Denner weer als gitaartandem verenigd in een nieuwe band die simpelweg hun namen draagt. Kennelijk kroop het bloed waar het niet gaan kan en wilden de twee heren na de filmpjes waarin ze riffs van de eerste twee Mercyful Fate albums speelden toch weer samen muziek gaan maken.

Meer Lezen

Dřdheimsgard A Umbra Omega
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is Dřdheimsgard dan weer terug met een nieuw album na het net zo vreemde ‘Supervillain Outcast’. Volgens de Facebook is de grote absentie van de afgelopen jaren te wijten aan allerlei persoonlijke problemen in de band en in (vermoedelijk) bandleider Vicotnik zelf. Positief punt is dat medeoprichter Aldrahn inmiddels weer is teruggekeerd achter de microfoon.

Meer Lezen

Embrional The Devil Inside
De Poolse Death Metal band Embrional komt met hun tweede full-length in hun 12 jarige bestaan. Na hun debuut met ‘Absolutely Anti-Human Behaviors’ uit 2012 nu dus het vervolg, getiteld ‘The Devil Inside’.

Meer Lezen

Europe War Of Kings
Een nieuw album van de Zweden die ooit een korte tijd behoorden tot de tieneridolen in de jaren ’80. Het nieuwe album van Europe heet “War Of Kings”. De band staat sinds 2004 voor kwaliteit. Het is alleen altijd een verrassing welke muzikale kant ze opgaan want geen enkel album klinkt hetzelfde.

Meer Lezen

Firespawn Shadow Realms
Het debuut album van Firespawn is er een waarna ik heb uitgekeken en dit kwam, in eerste instantie, vooral door samenstelling van dit gezelschap. Immers treffen we hier zanger Lars Göran Petrov en gitarist Victor Brandt van Entombed, bassist Alex Friberg (Necrophobic), gitarist Fredrik Folkare (Unleashed, Necrophobic) en drummer Matte Modin (Dark Funeral, Defleshed), een vijftal metal veteranen die hun sporen reeds hebben verdient.

Meer Lezen

Five Finger Death Punch Got Your Six
De Amerikaanse rock formatie Five Finger Death Punch komt deze maand al weer met hun zesde full-length. Ik noem dit genre hier bewust rock daar er her en der nog al wat meningsverschillen zijn omtrent het hokje waarin deze heren kunnen worden gestopt. Feit is dat het debuut album uit 2007 ‘The Way Of The Fist’ en het daarop volgende album ‘War Is The Answer’ uit 2009 vrij stevige albums zijn die het predicaat metal mogen dragen.

Meer Lezen

Gorgoroth Instinctus Bestialis
We hebben er maar liefst 6 jaar op moeten wachten maar het is zover, een nieuw album van Gorgoroth genaamd ‘Instinctus Bestialis’. Na het vertrek van Gaahl en King ov Hell en de de gang naar de rechter omtrent de rechten van de naam Gorgoroth is het lang stil geweest. De reden voor het scheiden van Gaahl en King was de inactiviteit van Infernus, aldus King ov Hell mij vertelde in een onderhoud afgelopen jaar in Utrecht.

Meer Lezen

Grave Pleasures Dreamcrash
Beastmilk was voor mij de ontdekking van 2013. Of eigenlijk 2014 want de ontdekking werd gedaan tegen het eind van het jaar. ‘Climax’ was een album dat alles goed deed en een plaat die nog menigmaal een rondje draait. Nu gitarist Goatspeed en drummer Paile vertrokken zijn, was de vraag natuurlijk hoe het verder zou gaan met Grave Pleasures, zoals de band zich tegenwoordig noemt. Als vervangers werden Linnéa Olsson (ex-The Oath) en Uno Bruniusson (ex-In Solitude) aangetrokken en werd er wat sessie-gitaarwerk verricht door Juho Vanhanen (Oranssi Pazuzu).

Meer Lezen

Gruesome Savage Land
Ik weet nog goed dat ik en mijn mede-recensent Koos een keer lamenteerde dat albums zoals Leprosy toch niet meer gemaakt werden. Matt Harvey (Exhumed) moet er precies zo over gedacht hebben want zijn band Gruesome bestaat maar met 1 reden: Leprosy-geinspireerde metal maken. Of wellicht is het beter om te zeggen dat ze muziek maken geinspireerd door de eerste drie albums van Death, met als grote focus Leprosy.

Meer Lezen

High On Fire Luminiferous
Het was pas na het verdienstelijke optreden van High on Fire op het Roadburn festival in 2014 dat deze uit Amerika afkomstige band op mijn radar verscheen. Lekkere stoner metal is het recept en deze drie heren uit Oakland (Californië) brengen dit al sinds 1998. Met ‘Luminiferous’ krijgen we inmiddels de zevende full length album voor onze kiezen.

Meer Lezen

Krisiun Forged In Fury
De Braziliaanse broers van Krisiun komen met hun negende full length genaamd ‘Forged In Fury’ en wat een plaat is dit geworden. Waren de eerste albums in de categorie brutal death metal te plaatsen en hoorde men al wat progressieve invloeden op het laatste in 2011 uitgebrachte ‘The Great Execution’. Op deze nieuwe plaat laten de drie broers met uitzonderlijke muzikale kwaliteiten zich volledig gaan. De progressieve invloeden geven heerlijke variatie en maken het album onvoorspelbaar en spannend zonder het brute karakter te verliezen.

Meer Lezen

Malevolent Creation Dead Man’s Path
De heren van Malevolent Creation timmeren al bijna dertig jaar aan de weg. Oorspronkelijk afkomstig uit Buffalo (New York) maar in 1987 verhuisd naar Florida om een graantje mee te pikken van de opkomende death metal scene aldaar zoals Death, Morbid Angel, Deicide en Obituary om er enkele te noemen. Malevolent Creation kende tal van wisselingen in de line-up met gitarist Phil Fasciana als enige uit de startende formatie die de band nooit de rug toekeerde.

Meer Lezen

Midriff Doubts & Fears
Na het in 2012 in eigen beheer uitgebrachte ‘Broken Dreams’ komt het Oostenrijkse Midriff met de opvolger ‘Doubts & Fears’. Het album opent met “Outcry” gevolgd door “Playing a Role”, twee prima uptempo hardrock nummers welke lekker in het gehoor liggen en voorzien zijn van puik gitaarwerk met lekkere solo’s.

Meer Lezen

Morgoth Ungod
De Duitse death metal band Morgoth heeft eind maart een nieuw album uitgebracht getiteld ‘Ungod’. Nadat in 1998 de band uit elkaar ging waren de eerste tekenen van een hereniging in 2011 zichtbaar. Morgoth deed wat optredens op onder meer Wacken wat resulteerde in een live album in 2012. Op het moment dat de band de studio in wilde voor het opnemen van de nieuwe plaat verliet zanger Marc Grewe echter de band. Zijn vervanger werd gevonden in Karsten Jäger en ‘Ungod’ is een feit.

Meer Lezen

My Dying Bride Feel The Misery
Binnenkort verschijnt de 12de full-length van de Engelse doom metal band My Dying Bride en het album heeft als toepasselijke titel de naam ‘Feel The Misery’ meegekregen. Een titel die zo raak is als maar kan, ‘Feel The Misery’ sleurt je mee in een donkere depressie en houdt je ruim een uur lang vast. Na 25 jaar My Dying Bride brengt het gezelschap een album dat teruggrijpt naar de beginjaren.

Meer Lezen

Necrowretch With Serpents Scourge
Deze jonge Franse band liet een jaar geleden een album op de mensheid los wat ervoor zorgde dat de populatie van de aarde weer wat minder groot werd, zo hard rosten deze heren de straatstenen uit de weg. Inmiddels is hier al de opvolger. Volgens bandleider Vlad was het de bedoeling deze nog extremer te maken dan het al niet misselijke ‘Putrid Death Sorcery’.

Meer Lezen

Outre Ghost Chants
Na een EP en split uitgebracht te hebben in 2013 komt het Poolse Outre met hun eerste full-length. ‘Ghost Chants’ zoals de naam van hun debuut album luidt is een black metal album in alle facetten. Eigenlijk ben ik zeer positief verrast met dit album en heeft dit het mij de eerste luisterbeurten niet verveeld. Instrumentaal zijn de songs goed verzorgt en origineel.

Meer Lezen

Paradise Lost The Plague Within
Een nieuwe release van Paradise Lost en eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik hier eigenlijk helemaal niet op zat te wachten. De laatste albums en live optredens hebben geen onuitwisbare indruk op mij achtergelaten en eigenlijk was ik wel een beetje klaar met dit gezelschap. Misschien dat het uitstapje van “Good Old Nick” bij Bloodbath of dat Gregor Mackintosh's album met Vallenfyre er toch weer voor heeft gezorgd dat mijn aandacht terug was.

Meer Lezen

Posthum The Black Northern Ritual
Posthum is een Noors bandje dat altijd wel onder de radar heeft gevlogen. Niet occult of ‘trve’ genoeg om op te vallen bij de diehard black metal underground, niet toegankelijk genoeg om een carričre als Dimmu Borgir te krijgen. Hun debuut ‘Posthum’ uit 2009 was een prima album vol toegankelijke melodische Noorse black zonder dat er enorme keyboarduitspattingen nodig waren. Ook ‘Lights Out’ uit 2012 vervolgde die koers, met een verbetering in de songwriting.

Meer Lezen

Queensr˙che Condition Hüman
Een nieuw album van Queensr˙che, en dit keer is er maar 1 band die deze naam mag dragen. De rechtszaak tussen Geoff Tate en de overige bandleden is uiteindelijk afgeblazen en de heren hebben een schikking getroffen. Geoff Tate heeft afstand genomen van de naam Queensr˙che en kreeg de exclusieve rechten om de albums ‘Operation: Mindcrime’ en ‘Operation: Mindcrime II’ volledig in speciale optredens uit te voeren.

Meer Lezen

Razor Violent Restitution - Shotgun Justice - Open Hostility
Relapse Records brengt deze maand met maar liefst 3 albums van de Canadese thrash formatie Razor opnieuw uit. De band werd in 1984 opgericht waarna zij er in 1992 de brui aan gaven om vervolgens eind jaren 90 een nieuwe start te maken. Razor tourde in de begin jaren met o.a. Slayer, Venom en Motörhead maar hebben nooit de gewenste status kunnen verwerven.

Meer Lezen

Sinister Dark Memorials
Wat doe je wanneer je als band 25 jaar bestaat en de afgelopen paar jaar 2 albums hebt uitgebracht in dezelfde line-up? Opnieuw een album uitbrengen natuurlijk, maar Sinister heeft dit keer besloten een cover album uit te brengen zoals Dennis Hartog mij de motivatie van deze keuze onder woorden bracht.

Meer Lezen

Slayer Repentless
Bijna zes jaar na de release van het laatste Slayer album ‘World Painted Blood’ ligt er eindelijk weer een plaat van deze thrash metal grootmacht in de schappen. Een plaat waar menig thrash liefhebber naar heeft uitgekeken, sommige met vertrouwen en anderen met argusogen. Het feit is daar het twaalfde studio album genaamd ‘Repentless’ komt binnenkort uit en een ieder kan zijn of haar waardeoordeel geven.

Meer Lezen

Terzij de Horde Self
Vijf jaar geleden was ik aardig positief over de ‘Rage of Rapture Against the Dying of the Light’ EP van het Utrechtse Terzij de Horde. Nu er vijf jaar later een nieuwe plaat ligt (gevleugelde uitspraak van de bassist: hij komt er nu echt aan!) en de grappen over de Nederlandse ‘Chinese Democracy’ wel gemaakt zijn is het tijd om eens te bezien of niet alleen de tijd geen schaft heeft gehouden.

Meer Lezen

The Gathering TG25: Diving Into The Unknown
Wie de afgelopen jaren de (metal)muziek een béétje gevolgd heeft zal het moeten beamen: Anneke van Giersbergen is hot! Nu is ze zeker geen onaangename verschijning maar voor ik van seksisme beticht wordt moet ik wel even zeggen dat ik dit dan vooral muzikaal bedoel. Toen zij in 2007 het onder kenners gevierde The Gathering verliet hield iedereen toch een beetje zijn hart vast over het vervolg van haar carričre.

Meer Lezen

Tribulation Children of the Night
Slechts 2 jaar hebben we moeten wachten op de nieuwe plaat van Tribulation. Voorganger ‘The Formulas of Death’ was een ongekend sterke plaat die ondanks z’n grote lengte van 70 minuten als geen ander wist te boeien met z’n zweverige kruising tussen death en black. Inmiddels is de band overgestapt van het kleine Invictus Productions naar de kolos Century Media.

Meer Lezen

Vattnet Viskar Settler
Vattnet Viskar is een band uit New Hampshire (USA) en werd opgericht in 2010. De mannen komen na een EP in 2012 en het debuut album, genaamd ‘Sky Swallower’ in 2013 met hun tweede full length album op de proppen. De nieuwe release heeft de naam ‘Settler’ meegekregen. De bandnaam komt uit het Zweeds en betekend iets als “het water fluistert” echter gefluisterd wordt er hier nauwelijks.

Meer Lezen

Venom From The Very Depths
De voorvaders van de black metal zijn terug met wederom een nieuw album. Hoewel diehard black metal fans vermoedelijk niet verder komen dan de eerste drie platen, zijn de heren rondom Cronos nog immer bezig albums te produceren. Inmiddels het 2e album in de rij met dezelfde line-up van Cronos, Rage en Danté. Heeft Venom nog iets te melden of zijn dit slechts stuiptrekkingen?

Meer Lezen

W.A.S.P. Golgotha
Na de nieuwe releases van Iron Maiden en Slayer is er wederom een rock veteraan die van zich laat horen. W.A.S.P., met de inmiddels 59 jarige frontman Blackie Lawless komt komende maand met het 15de studio album. Maar liefst 6 jaar hebben we moeten wachten op de opvolger van het in 2009 uitgebrachte “Babylon”.

Meer Lezen

Wederganger Halfvergaan Ontwaakt
Eerlijk gezegd kan ik me niet voorstellen dat er nog mensen zijn die de Nederlandse black metal scene enigszins volgen en niet van Wederganger gehoord hebben. Mede dankzij bekende gezichten uit onder andere Botulistum, Mondvolland en Heidevolk, en een goed aanwezige internetpresentatie is de faam de band al aardig vooruit gesneld. De demo was in een eerste oplage van 74 stuks in een vloek en zucht uitverkocht.

Meer Lezen

With The Dead Condition Hüman
With The Dead is een nieuwe band opgericht door de heren Tim Bagshaw en Mark Greening bekend van o.a. doom / stoner metal band Electric Wizard. Het duo kreeg al snel gezelschap van een andere bekende in de wereld van doom metal en aanverwante genres namelijk Lee Dorrian. De heer Dorrian is natuurlijk bekend van de startende line-up van grindcore legendes Napalm Death en als frontman en medeoprichter van doomsters Cathedral.

Meer Lezen

Zombi A Zombi Anthology
Zombi is een wat vreemde eend in de bijt, zowel als band op het Relapse-label als op deze website. De twee heren achter de moniker zijn Steve Moore en A.E. Paterra en ze maken spacy progressieve rock, maar neigden eerst nog vooral naar elektronische soundscapes en filmmuziek, met als grote voorbeelden de filmmuziek gemaakt door Goblin en filmregisseurs als John Carpenter en Fabio Frizzi.

Meer Lezen

Latest CD reviews: