Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

17/12/2005 -  X-Mass Metalfest 2005 - 013, Tilburg

The Choice, Hypocrisy + Exodus + Entombed + Naglfar + Wintersun + Onslaught,

Kleine Zaal, Leng Tch'e + In-Quest + Before Silence, + Primordial + Pleurisy + Fear My Thoughts

Het jaarlijkse X-Mass Metalfest heeft dit jaar twee headliners in de vorm van Hypocrisy en Exodus, maar dit jaar zijn er nog enkel smaakmakers vertegenwoordigd zoals Entombed, Naglfar en Primordial. Zoals eigenlijk al enkele jaren het geval is kent het festival tot op de dag zelf nog bezettingswijzigingen, zo zal de Belgische band Aborted niet spelen en komen hiervoor landgenoten Leng Tch'e en het Nederlandse Pleurisy in de plaats, het zal dan ook niemand verbazen dat het gehele tijdschema in de kleine zaal weer eens helemaal overhoop ligt. Het festival is hierdoor eerder begonnen en op het moment dat we de 013 binnen stappen staat de eerste band Before Silence dan ook al in de kleine zaal te spelen. We waren dit keer wel op tijd maar als het programma eerder begint dan op de website staat aangekondigd houd alles op

De eerste band die we vandaag aan het werk zien in de grote zaal is dan de Finse band Wintersun, dit is een project van zanger/gitarist Jari Mäenpää bijgestaan door drummer Kai "the grinder" Hahto. De band bracht vorig jaar hij het debuutalbum ‘Jari Mäenpää’ uit waarop Jari alle gitaar, zang, bas en keyboards voor zijn rekening nam, live wordt hij bijgestaan door van bassist Jukka Koskinen en gitarist Teemu Mäntysaari. De band speelt een soort van melodieuze death metal gemengd met viking en folk, de set van vanavond bestaat natuurlijk uit nummers van het debuutalbum en zo horen we o.a. de nummers “Beyond The Dark Sun”, “Battle Against Time”, “Death And The Healing” en “Winter Madness” voorbijkomen. De band was vandaag in goeden doen en zette een energieke en strakke show neer, alleen jammer dat de violen, keys en andere achtergrondgeluiden uit een laptop of iets dergelijks moesten komen.

Hierna haasten we ons snel naar de kleine zaal om de Nederlandse band Pleurisy met in de gelederen ex-Orphanage zanger George Oosthoek aan het werk te zien. Zo kregen we tijdens dit optreden enkele nieuwe nummers te horen, welke mij op dit momnet zij ontgaan. Verder speelde de band o.a. de nummers “The Enemy Within” en “No Tears For Mankind” afkomstig van het laatste album ‘Dazed & Deranged’, verder kwam geloof ik ook nog het nummer “Mission Transformed’ van het uit 200 stammende album ‘Experience The Sacrilege’ voorbij. De deathmetal van deze band bracht echter weinig beweging in de kleine zaal, maar de band ging hierdoor niet minder fanatiek tekeer en vooral de grunts van zanger George klonken als vanouds.

Door het strakke tijdschema is het de hele dag haasten om overal op tijd te zijn en zo belanden we alweer snel in de grote zaal voor het optreden van de Engelse band Onslaught. De band bracht in het verleden twee zeer sterke thrash metal albums uit genaamd ‘Power From Hell’ en “The Force’ waarna nog een minder album uitkwam en de band uit elkaar ging. Onslaught is anno 2005 ook gegrepen door het reünie virus en zo staat de band anno 2005 bestaande uit zanger Sy Keeler, gitarist Nigel Rockett, gitarist Alan Jordan, bassist James Hinder en drummer Steve Grice na zo’n 15 jaar weer samen op het podium. Aangezien dat bij aanvang van het optreden van deze Britten heb ik het eerste nummer niet echt kunnen onderscheiden, maar tijdens het tweede nummer “Angels Of Death” werd het al iets beter. Hierna speelde de band een nieuw nummer van het in 2006 te verschijnen album ‘Killing Peace’ waarvan we later ook nog de titeltrack te horen kregen. Door deze nieuwe nummers werd de vaart wel even uit het optreden gehaald, omdat niemand deze nummers ooit had gehoord. Verder deed Zanger Sy Keeler erg zijn best om contact met het publiek te krijgen, wat voor een deel ook aardig lukte door zijn enorme enthousiasme. Zo kregen we verder nog de nummers “Demoniac” en het afsluitende “Power From Hell” te horen. Jammer van het mindere geluid dat de band had en ik had er na al die jaren eigenlijk wel wat meer van verwacht.

De blackmetal band Naglfar komt uit net als Hypocrisy uit Zweden en brachten eind juni het sterke album ‘Pariah’ uit, met daarop retestrak en snel drumwerk, agressieve vocalen, uitgekiende melodieën en een zuivere heldere productie, dus dat zou wat beloven voor het optreden op deze zaterdagmiddag in Tilburg. Natuurlijk werd het reeds eerder genoemde album vandaag gepromoot en zo kregen we de nummers “A Swarm Of Plagues”, “Spoken Words Of Venom”, “The Perpetual Horrors” en “Carnal Scorn & Spiritual Malice” van dit album te horen. Maar het waren toch vooral de ouder nummers waar het publiek voor kwam, zo ging men behoorlijk uit zijn dak bij nummers als “12th Rising” en “The Brimstone Gate” afkomstig van het ‘Diabolical’ album uit 1998 en werd zelf het nummer “Emerging From Her Weepings“ afkomstig van het debuutalbum van de band gespeeld. Het geluid was vandaag niet meer dan redelijk te noemen ondanks dat de band erg hun best deed om en goede performance neer te zetten. Het publiek reageerde over het algemeen wat kalm op de klanken van deze blackmetal band, behalve tegen het einde van de set toen het blackmetal nummer bij uitstek “I am Vengeance” werd ingezet kwam er eindelijk wat beweging in de zaal.

Voordat we Entombed gingen bekijken moesten we eerst nog ons vetpercentage wat opvijzelen in de “Vet Cave” waar we snel een aantal broodjes knakworsten, ei en kaas naar binnen konden werken alvorens we de band aan het werk zouden zien. Het was zelf nog even spannend of de band wel op zou treden want tot kort van te voren was de band nog nergens te bekennen, maar alles kwam uiteindelijk toch nog goed. Reeds met het debuut ‘Left Hand Path’ zet de Zweedse death metal band hun naam op de kaart van metalland. Een vlag die de lading volledig dekt, want de sound van Entombed is een krachtige samensmelting van slepend mid-tempo geweld en explosieve grunts van brulboei Lars-Goran Petrov. Mede door het enthousiasme en de grote spelvreugde van de band ging de death ‘n roll groove melange van Entombed er vandaag goed in bij het publiek, zo konden we genieten van klassiekers zoals “Left hand Path” en “Wolverine Blues”. Verder nieuws rondom Entombed is dat de band onlangs de Studioland studio in het Zweedse Upplands Väsby is ingedoken voor de opnames van hun aankomende nieuwe album getiteld ‘Serpent Saints’ dat op 6 juni 2006 in de winkels zal liggen.

Hierna was het de beurt aan de legendarische thrashers van Exodus, dit was eigenlijk de band waar ik vandaag voor gekomen was. De ultieme Exodus klassieker is natuurlijk het debuutalbum ‘Bonded By Blood’ met Paul Baloff op zang en mag in geen enkele metalverzameling ontbreken, echter is alleen nog gitarist Gary Holt van deze originele bezitting overgebleven. Zo heeft zanger Steve 'Zetro' Souza plaats moeten maken voor Rob Dukes en werd drummer Tom Hunting vervangen door trommelaar Paul Bostaph (ex-Slayer, ex Testament, ex-Forbidden). De band nam vervolgens afgelopen zomer het album ‘Shovel Headed Kill Machine’ op waarop ook nog gitarist van het eerste uur Rick Hunolt het veld moest ruimen voor Lee Altus (Heathen). Ik was dan ook zeer benieuwd hoe de nieuwkomers het live zouden doen en ik was hiermee waarschijnlijk niet de enige. De band start het optreden meteen met de klassieker “Bonden By Blood” van het debuutalbum en de sfeer zit er al meteen goed in, hierna vervolgt de band hun set met de nieuwe nummers “Raze” en “Deathamphetamine” afkomstig van het onlangs verschenen album ‘Shovel Headed Kill Machine’. Ondanks de nieuwelingen klinkt de band erg strak en heeft de band er enorm naar hun zin op het podium. Zo krijgen we verder de nummers “Black List”, “A Lesson In Violence” en “I Am Abomination” te horen. Na de volgende song “Scar Spangled Banner” zien we opeens de nog zeer jonge talentvolle Wintersun gitarist Teemu Mäntysaari het podium opkomen en breekt er een compleet gitaarduel los tussen Teemu en Exodus gitarist Gary Holt, erg leuk om die twee met zoveel plezier bezig te zien, echter zonde van de tijd want Exodus had slechts 55 minuten om hun kunsten te vertonen en daarom hadden ze beter nog extra nummer kunnen spelen. Hierna is er toch nog tijd voor enkele nieuwe nummers en zo krijgen we “.44 Magnum Opus” en het titel nummer “Shovel Headed Kill Machine “ van het laatste album te horen. De geweldige show van Exodus wordt daarna afgesloten met het krachtige “War Is My Sheppard”. Jammer dat er slechts twee nummers van het debuutalbum werden gespeelt, maar de band kwam natuurlijk vooral om het nieuwe album te promoten dus dat zien we maar door de vingers. Om kort te zijn, Exodus heeft ondanks de recentelijke bezettingwijzigingen niet aan kracht ingebonden en was hier vandaag de terechte winnaar, wat een geweld, klasse!!

Vandaag was het de beurt aan Hypocrisy het festival af te sluiten, de band van de immens drukke frontman Peter Tägtgren, zowel producer als man achter het industrial-project Pain, bracht onlangs met Hypocrisy het uitstekende strakke album ‘Virus’ uit dat vanzelfsprekend vandaag gepromoot moest worden en zo kregen we hiervan o.a. de songs “Warpath”, “Scrutinized” en “Let The Knife Do The Talking”te horen. De rest van de vette set was gevuld met veel klassiekers van de vele voorgaan de albums van de band zoals “Impotent God“ van het ‘Penetralia’ album uit 1992 of “Inferior Devoties“ om er maar een paar te noemen. Verder kregen we nog de tracks “Fractured Millennium” en “Roswell 47“ te horen, het geluid was goed te noemen tijdens de set van Hypocrisy en ondanks dat enkele mensen al na Exodus vroegtijdig de zaal hadden verlaten deed de band zijn uiterste best het publiek voor zicht te winnen. Zo konden we verder onder meer nog genieten van “The Final Chapter” van het gelijknamige album uit 1997 en “Fire In The Sky”. Hypocrisy was vandaag een goede uitsmijter en zette een zeer vette strakke en vooral loeiharde show neer, om kort te zijn, zeer metal!!

Het X-mas Metal festival 2005 was weer een geslaagd feestje met goede bands en veel bier, echter enige minpuntjes zijn wel dat de bands zeer snel na elkaar optreden, het schema van de kleine zaal totaal verschillend was met wet er op de website van 013 diezelfde morgen nog te lezen was en dat het programma al om 22.30 afgelopen was waardoor we toch genoodzaakt waren nog even de kroeg in Tilburg in te duiken en een kleine afterparty te bouwen met enkele leden van Exodus en Entombed!!

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!