Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

05/08/2004 - 07/08/2004 Wacken Open Air 2004, Part 15 –Wacken-Germany

Donderdag 05/08

Dit jaar besluiten we om donderdagmorgen vroeg op pad te gaan richting Wacken in het noorden van Duitsland zodat we op tijd zijn om Zodiac Mindwarp en Motörhead aan het werk te kunnen zien. Maar zoals ieder jaar komen na een reis van ongeveer 11 uur wederom te laat door de eindeloze files op de Duitse autobanen. Op het moment dat we op het festivalterrein arriveren is Motörhead al halverwege hun set en omdat we ook onze tenten nog op moeten zetten zullen we van het optreden van Motörhead helaas niets meer zien. (Talitha Martijn)

Hierna speelt nog wel de Duitse band de Böhse Onkelz. Deze band heeft er onder meer aan bijgedragen dat het Wacken Festival tot en van de grootste metal festivals van Europa is uitgegroeid door de enorme schare voornamelijk Duitse fans die deze band heeft. Het festival is dit jaar dan ook enkele uren voor aanvang van de eerste band compleet uitverkocht

Vrijdag 06/08

11u00-11u30
Orphanage - Black stage

Vrijdagmorgen schijnt de zon volop en loopt de temperatuur zodanig hoog op dat we onze tenten uitdrijven. Hierdoor zijn we dan ook ruim op tijd om de Nederlandse band Orphanage, die deze vroege morgen als eerste band op het “Black Stage” speelt aan het werk te zien. Ondanks deze ondankbare taak om als opener te fungeren en de inmiddels hoog oplopende temperatuur staan er toch aardig wat mensen voor het podium. Orphanage brengt vandaag vooral werk van hun nieuwste album ‘Driven’ en weet hiermee aardig wat mensen te overtuigen met een uitstekende mix van gothic en harde metal. Zanger George Oosthoek is vandaag goed op dreef en wordt uitstekend bijgestaan door zangeres Rosan van der Aa en ook het geluid is redelijk. Orphanage heeft met dit optreden naar mijn idee hier heel wat fans erbij gekregen.

14u45-15u30
Arch Enemy - Black stage

Tegen de tijd dat Arch Enemy het podium betreedt is de temperatuur ondertussen opgelopen tot ongeveer 35 graden en is er vrijwel nergens op het enorme festivalterrein meer schaduw te vinden. Echter voor de vele Arch Enemy fans die ongeduldig voor het podium staan te wachten lijkt dit niet meer uit te maken. Arch Enemy speelde onder meer de nummers “Silent Wars”, “We Will Rise” en “Dead Eyes See No Future” van het afgelopen jaar uitgekomen album ‘Anthems Of Rebellion’. Verder kregen we nog onder andere “Heart Of Darkness” en “Ravenous” te horen. Het geluid was tijdens dit optreden niet al te best, aan de kant van het podium waar ik stond was dan ook goed te horen dat er ergens in de geluidsinstallatie een box of zo was opgeblazen, maar Arch Enemy gaf zich vandaag voor 200% en dat werd dan ook door het publiek erg gewaardeeerd.

20u45-22u15
Dio – True Metal stage

Tegen de tijd dat Dio het podium betreedt kunnen we nog net genieten van een ondergaande zon waardoor eindelijk de temperatuur een beetje begint af te koelen. Zanger Ronnie James Dio doet gelijk zijn naam eer aan om te starten met het nummer “The King Of Rock ’n Roll“ waarna de set verder gaat met de Black Sabbath klassieker uit 1981 “The Sign Of The Southern Cross”. Het optreden gaat vervolgens verder met “Stand Up And Shout” en “Don’t Talk To Stangers”. Hierna krijgen we het nieuwe nummer “Master Of The Moon” te horen van het gelijknamige album dat binnenkort zal uitkomen. De set wordt vervolgd met een medley van de Rainbow nummers “The Man On The Silver Mountain” en “Rainbow In The Dark” waarin een korte gitaarsolo van gitarist Graig Goldy zat verwerkt. Hierna krijgen we nog de nummers “Rock ’n Roll Children” en “The gates Of Babylon” te horen waarna de reguliere set wordt afgesloten met de klassieker “Holy Diver” waarbij het publiek massaal uit zijn dak gaat en luidkeels meezingt. Als toegift krijgen we dan nog een uitstekende versie van het nummer “Heaven And Hell” te horen waarna dit goede optreden wordt afgesloten met het nummer “We Rock”.

22u30-23u30
Destruction – Black stage

Na een uitstekend optreden van Dio is het nu de beurt aan de Duitse thrash band Destruction om het massaal aanwezige publiek te vermaken. Destruction begint hun set uitstekend met de oude nummers “Curse The Gods” en “Mad Butcher”, waarna de set verder gaat met “Nailed To The Cross”. De lichtshow is dik in orde en wordt ondersteund door metershoge vuurkolommen waardoor de temperatuur nog wat verder oploopt. Van het afgelopen jaar uitgekomen album ‘Metal Discharge’ krijgen we het titelnummer te horen. Tijdens het laatste nummer “Total Destruction” zijn er gast optredens van onder andere Sabina Classen van Holy Moses, Abbath van Immortal en Peter Tatgen van Hypocrisy waarbij het publiek uiteindelijk helemaal los gaat.

23u45-01u45
Doro – True Metal stage

De afsluiter deze avond is niemand minder dan Doro samen met het Dusseldorfse Symfonie orkest waarna we ook nog een set voorgeschoteld krijgen van Warlock in de originele bezetting. Bij aanvang van het optreden van Doro is het podium geheel geblindeerd en als de eerste tonen van het nummer “Fear Of The Dark” van Iron Maiden uit de speakers knallen valt het doek weg. Het nummer wordt door niemand minder gezongen dan Blaze Bayley (ex-Iron Maiden) en halverwege het nummer komt zangeres Doro erbij waarbij een geweldig duet ontstaat begeleid door de band met akoestische gitaren en het complete orkest. Na deze uitstekende opener krijgen we het nummer “Metal Tango” te horen waarna de set verder gaat met het nummer “Touch Of Evil”. Hierna komt Blaze wederom het podium op om samen met Doro de nummers “The Trooper” en “Men On The Edge” te zingen. Het orkest geeft de nummers veel meer diepgang en met de een mooi aangekleed podium maakt dit geheel een imposante indruk. Verder krijgen we nog een nieuw nummer te horen waarna de set verder gaat met “Deep Inside My Heart”, “I Rule The Ruins” en “Burn It Up” tijdens het nummer “Fur Immer” speelt als gastmuzikant Savatage gitarist Chris Caffery mee, waarna we nog een uitstekende uitvoering te horen krijgen van de Judas Priest klassieker “Breaking The Law”. Met het nummer “All We Are” is er een einde gekomen aan dit goede en bijzondere optreden.

Na een korte ombouw krijgen we nog een complete set van Warlock nummers te horen met de originele bezetting uit 1986. De show begint met de nummers “Out Of Control” en “Fight For Rock” waarna we het nummer “Metal Racer” afkomstig van het debuut album ‘Burning The witches’ uit 1984 te horen krijgen. Verder krijgen we nog de nummers “Midnight In China”, “Burning The Witches”, “Hellbound” en “True As Steel” te horen, waarna dit legendarische optreden van Warlock aan het einde is gekomen.

Zaterdag 07/08

12u35-13u20
Death Angel – True Metal stage

Zaterdagochtend is het vrijwel hetzelfde als de dag ervoor zodat we tegen een uur of negen onze tenten uit kunnen roeien. Nadat we ons wat hebben opgefrist, een aantal bekers slappe koffie en wat broodjes naar binnen hebben gewerkt zijn we ruim op tijd voor de legendarische band Death Angel. Deze Bay Area thrashers hebben de eer om op deze vroege zaterdag als eerste op het “True Metal” podium te openen. Death Angel begint hun set met het nummer “Seemingly Endless Time” gevold door het sterke openingsnummer “Thrown To The Wolves” van hun laatste album ‘The Art Of Dying’ gevold door “Voracious Souls”. Verder krijgen we uitstekende uitvoeringen van “Thicker Than Blood” en “The Devil Incarnate” te horen. Het geluid is goed te noemen maar verwaait hier en daar wel een beetje, dit weegt echter niet op tegen de spelvreugde en het enthousiasme waarmee de band speelt en het publiek vermaakt. Hierna krijgen we nog de nummers “Bored”en “Famine” te horen waarna de set wordt afgesloten door het nummer ”Kill As One” dat luidkeels door het massaal aanwezige publiek wordt meegezongen.

14u35-15u35
Anthrax – True Metal stage

Hierna is het de beurt aan de New Yorkse thrashers Anthrax om het “True Metal” podium te betreden. Het optreden begint meteen lekker met de nummers “N.F.L.” en “Got The Time”, om vervolgens verder te gaan met “Caught In A Mosh” waarbij al zeer vroeg op de dag een grote mosh pit voor het podium ontstond. De set wordt hierna vervolgd met het nummer ‘Safe Home’ van het in 2003 uitgekomen album ‘We’ve Come For You All’. Zanger John Bush kreeg het publiek aardig op zijn hand te krijgen met het nummer “Antisocial”, dat luidkeels door het massaal aanwezige publiek wordt meegezongen. Hierna krijgen we de nummers “Room For One More” en het machtige nummer “Indians” te horen. Van het debuut album ‘Fistfull Of Metal’ wordt het nummer “Deathrider” gespeeld waarna we nog een goede uitvoering van “Be All, End All” te horen krijgen. Het optreden van Anthrax wordt vervolgens afgesloten door een uitgerekte versie van het nummer “Only” dat door de vele fans uitbundig wordt meegezongen.

17u00-18u00
Nevermore – True Metal stage

Het optreden van Nevermore begint met de nummers “7 Tongues Of God” en “This Sacrament” en het titelnummer van het laatste album ‘Enemies Or Reality’ waarna het optreden vervolgd wordt met het nummer “Beyond Within”. Hierna heeft zanger Warrel Dane wat praatjes en vraagt hij het publiek het volgende nummer te raden dat met de letter “H” begint, waarna hij “Hammer Smashed Face” door de microfoon roept, echter is dit de titel van een Cannibal Corpse nummer en gaat de band van start met het geweldige nummer “The Heart Collector”. Het geluid is aan de linker kant van het podium waar ik sta niet al te best omdat het geluid veel te zacht staat en compleet wegwaait. Als ik later in het midden van het publiek de nummers “Next In Line” en “Never Purify” sta te luisteren is dit al een stuk beter. Hierna krijgen we een uitstekende uitvoering te horen van de Simon & Carfunkel cover “Sound Of Silence”, waarna het optreden wordt afgesloten met het nummer “I, Voyager” waarvan onlangs een videoclip is opgenomen (die door MTV geweigerd is wegens teveel geweld). Het optreden wordt met het nummer “The River Dragon” afgesloten. Nevermore trekt waarschijnlijk in november de studio in om samen met producer Andy Sneap de opvolger van het album ‘Enemies Or Reality’ op te nemen.

19u30-20u30
Helloween – True Metal stage

Dat Helloween nog steeds razend populair is in Duitsland blijkt maar weer eens aan de grote mensen massa voor het podium tegen de tijd dat de band het podium beklimt. Het optreden begint met het nummer “Starlight” en wordt vervolgd met de klassieker “Keeper Of The Seven Keys” van het gelijknamige album. De snelheid wordt echter snel uit dit optreden gehaald door dit lange nummer en de eindeloze aankondiging van het volgende nummer “Eagle Fly Free” door zanger Andi Deris en gitarist Michael Weikath. Hierna krijgen we de nummers “Hey Lord” en “If I Could Fly” te horen waarna het optreden wordt voortgezet met het nummer “Power” waarbij het publiek wordt aangezet om zo luid mogelijk mee te zingen. Het waren vooral de oudere nummers zoals het volgende “Dr. Stein” waarbij de respons van het publiek het grootst was maar door de slecht zingende Andi Deris gingen deze nummers maar al te vaak volledig de mist in. Toen als surprice act voor de laatste twee nummers “How Many Tears” en “Future World” oudgediende Kai Hansen op gitaar meespeelde mocht dit voor het zeer rommelige en niet al te beste optreden ook niet meer baten.

22u00-00u00
Saxon – True Metal stage

De hoofdband voor vandaag op het “True Metal” stage is Saxon en begint hun optreden met de klassiekers “Heavy Metal Thunder” en “Dogs Of War” waarna het optreden wordt voortgezet met uitstekende versies van ”Backs To The Wall” van het debuutalbum ‘Saxon’ uit 1979 en “Solid Ball Of Rock” van het gelijknamige album uit 1990. Zanger Biff Byford was aardig op dreef en vroeg op een gegeven moment aan een van de vele aanwezige camera mensen of hij soms Steven Spielberg was en hem hierbij vriendelijk verzocht om uit de weg te gaan waarna het nummer “20.000 ft” werd ingezet. Verder was er een gastoptreden van festival organisator Thomas Jensen op bassgitaar tijdens het nummer “Motorcycle Man”. Verder waren het vooral de bekendere nummers die we hierna te horen kregen waaronder “And The Bands Played On”, “Crusader”, “Wheels Of Steel” en “Demin And Leather” waarbij de band nog werd bijgestaan door gitarist Criss Caffery van Savatage en Bassist Smier van Destruction op bass. Hierna werd er een klein vuurwerk afgestoken waarna het nog tijd was voor de toegiften “Forever Free” en “Dallas 1pm”. Saxon wist vanavond een gedegen show neer te zetten en was voor vele een waardige afsluiter van het Wacken Open Air festival en was deze zaterdag samen met Death Angel de enige band die kon tippen aan de geweldige optredens van Dio en Doro van de dag ervoor.

De organisatie van Wacken kan terugkijken op en geslaagde festival, volgens de organisatie was het een van de best georganiseerde festivals in hun 15 jarige bestaan. Er waren totaal 33.0000 fans van over de hele wereld bijeengekomen om samen met ongeveer 1500 journalisten, 1000 podium en festival bouwers, 70 mensen van het productie team, 500 beveiligings beambten, 330 EHBO medewerkers, 150 politie beambten en 4 brandweer eenheden een geslaagd festival neer te zetten. Maar wat vooral belangrijk is, er speelden in totaal 64 bands verdeeld over 6 podiums die het Wacken Open Air festival 2004 tot een groot muzikaal hoogtepunt brachten. Het festival werd in totaal door 33.000 bezoekers, 2000 inwoners van Wacken met een gratis kaart, 6000 gasten, pers en artiesten en 3000 vrijwilligers bezocht. Wacken 2005 zal van 4 tot 6 augustus worden gehouden en binnenkort gaan de eerste 10.000 kaarten alweer in de voorverkoop.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!