Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

01-03/08/2002 – Wacken Open Air 2002, Part 13 – Wacken - Duitsland

Donderdag 01-08-2002

Door de hevige regen buien onderweg en ook nog eens een afslag gemist te hebben, waardoor we midden in Hamburg belanden was het ondertussen tien uur in de avond toen we eindelijk bij het terrein van Wacken aangekomen waren.

Hierdoor waren we nog net op tijd om Rose Tattoo aan het werk te zien. Deze Australische boys zijn weer helemaal terug met hun onlangs verschenen cd ‘Pain’. Omdat het al een tijdje geregend had lag het hele terrein al onder een halve meter modder, maar de echte metal-heads maakte dat niet veel uit. Rose Tattoo zette een degelijke set neer met veel nieuw werk maar ook enkele klassiekers. Na afloop van Rose Tattoo was het eindelijk droog geworden en dus was het de hoogste tijd om onze tenten op zetten.

Omdat we zo laat bij het terrein aangekomen waren hebben we Blaze, Doro en nog wat anderen bands moeten missen, maar niet getreurd er zouden nog vele bands spelen de komende dagen. Aangezien er totaal vier podia op het terrein waren hebben we lang niet alle bands gezien. We kunnen hier ook niet alle bands bespreken omdat we dan aan vijf bladzijden nog niet genoeg zouden hebben.

Vrijdag 02-08-2002

De eerste band die in het programma van de vrijdag opviel was echter Debris Inc. Deze band bestaat uit St.Vitus gitarist Dave Chandler en Ron Holzner bassist van Trouble. Deze oude rockers zette een stevig pot doom-metal neer waar menig bandje nog wat van kan leren. Verder werd er nog een vette uitvoering van de St.Vitus song “Born To Late” gespeeld. Om het terrein nog enigszins begaanbaar te houden werden er de hele ochtend door balen stro het veld op gereden. Hierdoor was het veld binnen korte tijd weer goed begaanbaar en zowaar kregen we ook de zon te zien.

De volgende band die we aan het werk zagen was Savatage. De set die vandaag gespeeld werd bevatte vooral oud materiaal zoals “Gutter Ballet”, “Power Of The Night” en “Sirens”. Savatage werd vandaag bijgestaan door meester gitarist Jeff Waters van Annihilator. Deze speelde overigens of hij al jaren in de band zat. Verder kregen we nog “Dead Winter Dead” te horen en werd de set zoals altijd afgesloten met “Hall Of The Mountain King”.

Hierna was het de beurt aan Dragonlord. Deze band bestaat voor de helft uit leden van Testament, waarbij gitarist Eric Peterson de grunts op zich neemt. De muziek van Dragonlord lijkt echter niet op die van Testament, het gaat hier om pure black metal. De nummers van deze set waren alle afkomstig van het afgelopen jaar uitgebrachte ‘Rapture’. We kregen onder meer “Spirits In The Myst”, “Born To Darkness” en “Unholyvoid” te horen. Ondanks dat dit het eerste Europese optreden van deze Californische band was liet Dragonlord toch een grote indruk achter op het publiek.

Na afloop van al dit geweld kunnen we nog net het laatste stuk van de Duitse thrashers Destruction zien. Zo kregen we oa. “Nailed To The Cross”, “Bullets From Hell” en “Live Without Sence” nog voorgeschoteld.

Doordat er enkele verschuivingen in de programmering hadden plaatsgevonden speelt Candlemass ongeveer drie uur eerder. Hierdoor zijn we nog net op tijd. Er wordt alleen maar werk van de eerste cd’s gespeeld en voor mij en vele anderen is dit de beste band van de dag. Candlemass is weer helemaal terug en nu maar hopen dat ze ook binnenkort de studio ingaan om wat nieuw werk op te nemen.

Zaterdag 03-08-2002

Na al deze bands besluiten we maar om nog wat te drinken in backstage bar en hierna is het de hoogste tijd om onze tenten op te zoeken. Zaterdag ochtend zijn we weer vroeg paraat, om klokslag tien uur mag Stormwitch het festival voor vandaag openen. Met een grote kop koffie bekijken we deze band dan ook nog erg slaperig. Hierna dwalen we nog wat over het festival terrein om ergens een ontbijtje te scoren.

Het is nog vroeg in de middag als Vicious Rumors het hoofdpodium betreed, maar er staat toch al veel publiek voor het podium. Geopend wordt met “Digital Dictator” en “Down To The Temple”, Vicious Rumors kan bij het aanwezige publiek niet meer stuk. De band straalt erg veel energie uit op het podium en heeft het erg naar hun zin. Het optreden van vandaag wordt opgenomen voor een live cd, die waarschijnlijk aangevuld wordt met enkele nieuwe nummers. Het nieuwe nummer “Fight” krijgen we vandaag al te horen. Verder werden de klassiekers “March To Die” en “Abandoned” gespeeld. Vicious Rumors heeft vandaag zeker enkel fans gewonnen en dat is mede te danken aan het goede geluid.

De organisatie van Wacken had dit jaar erg zijn best gedaan om enkele bands in originele line-up te boeken. Zo ook het legendarische Nuclear Assault. Deze New Yorkers waren al een aantal jaren niet meer live te zien maar we kregen een goed optreden met nummers als “New Song”, “Survive” en “Hang The Pope”.

Na het tragische overlijden van Exodus zanger Paul Baloff eerder dit jaar was het nu de beurt aan Steve Souza om zijn zangkunsten te vertonen. Exodus begon hun set met “A Lesson In Violence” waarmee gelijk de toon van het optreden gezet is. Verder krijgen we verpletterende versies van “Fabulous Disaster”, “Piranha” en “Bonded By Blood”. Exodus speelt vandaag voor het eerst in tien jaar ook twee nieuwe nummers “Angry” en “Trowing Down”. We mogen als het goed is aan het einde van dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe cd verwachten. Exodus eindigt hun set met “The Toxic Waltz”, “Corruption” en “Stike Of The Beast”.

Na dit geweldige optreden gaan we backstage om even bij te komen. Echter hier vernemen we dat Heathen eerder dan gepland staat speelt, dus op naar de party-stage. Na wat technische problemen trapt Heathen af met de songs “Hypnotized” en “Opiate Of The Masses”. Gitarist Ira Black staat vandaag voor de tweede keer op het podium, hij was eerder op de dag ook al aan het werk met Vicious Rumors. Het optreden wordt vervolgd met “Open The Grave” en “Death By Hanging”. Hierna krijgen we nog een Thin Lizzy cover in de vorm van “Holy One”. Dit geweldige optreden wordt afgesloten met “Mercy Is No Virtue”.

Na Heathen besluiten we om nog een stukje van Blind Guardian te gaan kijken, het is er druk voor het podium bij deze Duitse band dus we houden het snel voor gezien. Waarschijnlijk staan alle veertig duizend bezoekers voor dit ene podium.

Na nog wat gedronken te hebben zien we Kreator nog aan het werk. Met nummers als “Violent Revolution”, “Tormentor” en “Pleasure To Kill” heeft de setlist veel weg van de eerder dit jaar gespeelde festivals.

Het is ondertussen één uur geweest, we hebben veel bands gezien en gehoord. Het weer was uitstekend op beide festival dagen behalve dan op de heen en terugreis na. Misschien tot volgend jaar voor een nieuwe editie van Wacken Open Air.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!