Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

01/06/2002 – Ozzfest  oa. Ozzy Osbourne – Tool – Slayer - Within Temptation – Kittie – Ill Nino –  Drowning Pool – Goffertpark – Nijmegen

Na een aantal jaar was het dan zover het rondreizende metal-circus Ozzfest zou eindelijk het vaste land van Europa aandoen. Nadat vorig jaar in Engeland al een opwarmertje gedaan werd was het vandaag de beurt aan Nijmegen. Ozzfest is een groots opgezet rondreizend festival waarbij de heer Ozzy Osbourne een aantal aankomende talenten op sleeptouw neemt samen met wat gevestigde bands uit de metal-scene. In Nederland werd er zelfs een competitie opgezet waarbij een zestal Nederlandse band de kans kregen om ook eens voor een groot publiek op te treden. De winnaars waren o.a. Outburst, Smogus, Callenisch Circle en Agresion. Verder was er een Tent-Stage met optredens van Antiproduct, Otep, Soil, Mushroomhead en American Head Charge, om er eens een paar te noemen.

Op de Main-Stage mocht Drowning Pool de spits afbijten. Deze band heeft zijn plaats verdiend tijdens de Amerikaanse versie van Ozzfest. De set die deze middag gebracht werd lag geheel in het teken van het pas verschenen debuutalbum ‘Sinner’.

Hierna is het de beurt aan Ill Nino. Deze Band met Latijns-Amerikaanse achtergronden heeft al bewezen een uitstekend live band te zijn. Onlangs werd er nog opgetreden in het voorprogramma van P.O.D. De set die vandaag gebracht werd week niet veel af van die van vorige maand in de Amsterdamse Melkweg. De afwisseling kwam dan ook in de vorm van een cover van Soulfly. Samen met de zanger van Drowning Pool werd het nummer “Eye For An Eye” uitstekend gebracht.

Kittie is de volgende band op het hoofdpodium. Deze band speelde hier 2 jaar geleden ook, maar toen tijdens het Dynamo Open Air festival. Het geluid is bij Kittie niet erg best en het geschreeuw van zangeres Morgan helpt daar ook niet erg bij. Nummers zoals “No Name”, “In Winter” en “Oracle” van hun tweede cd worden aan het publiek voorgeschoteld, maar het lijkt niemand veel te doen.

Within Temptation zorgt voor de eerste grote verrassing van de dag. Een grootse stageshow met veel vuurwerk en een mooi decor. Zangeres Sharon is vandaag erg goed bij stem en ziet er weer geweldig uit. Vanwege een keelontsteking van gitarist Robert Westerholt worden de grunts door George Oosthoek van Orphanage verzorgt. De nadruk van de set van vandaag ligt vooral op hun laatste cd ‘Mother Earth’, met als klap op de vuurpijl een gigantische papieren sneeuwbui tijdens afsluiter “Ice Queen”.

Nadat Slayer vorig jaar headliner was op de Tattoo The Planet festivals, was het wederom aan hen om te laten horen en voelen hoe thrash-metal gespeeld moet worden. Gestart werd met het uitstekende “Disciple” van hun vorig jaar uitgebrachte ‘God Hates Us Al’ De set werd verder afgewerkt met alleen maar klassiekers “War Ensemble”, Postmortem”, “Hell Awaits”, “Dead Skin Mask” en “Chemical Warfare” om enkele te noemen.Omdat drummer Paul Bostaph om gezondheidsredenen moest opstappen werd oudgediende Dave Lombardo voor deze tour teruggehaald. Slayer sluit hun ijzersterke set af met “South Of Heaven” om daarna nog terug te keren met “Angel Of Death”.

Na al deze agressie was het eindelijk de beurt aan Tool. Bij deze band hoef je geen uitgebreide podiumact te verwachten, Tool doet gewoon wat er van ze verwacht wordt. Er wordt gestart met een uitstekende versie van “The Grudge” om vervolgens verder te gaan met “Stinkfist” en “Parabola”. De nadruk van deze set ligt op hun laatste album ‘Lateralus’, met o.a. “Schism” en “Ticks & Leeches”. Tijdens “Traid” wordt de band nog bijgestaan door Ozzy’s drummer Mike Bordin en Dave Lombardo van Slayer. Met de nummers “Opiate” en “Lateralus” zorgt Tool voor een waardige afsluiting van hun setlist. Voor velen was Tool het hoogtepunt van de dag.

Maar Ozzy Osbourne zou ook nog spelen en we hebben geluk gehad, een paar dagen na dit optreden wordt gitarist Zakk Wylde zo ziek dat de rest van de tour afgelast wordt. Met het eerste nummer “I Don’t Know” wordt meteen duidelijk dat dit een te gek optreden wordt. Ozzy is vandaag goed bij stem en heeft het naar zijn zin, hij gooit en smijt met emmers water, laat zijn broek zakken en maakt zoals altijd de vreemdste sprongen op het podium. De set wordt vervolgd met onder meer “War Pigs”, “Mr Crowley”, en “No More Tears”. Ook “Paranoid” wordt niet vergeten en horen we ook de “Crazy Train” voorbij denderen. Als toegift krijgen we nog “Mamma I’m Comming Home” te horen en hierna wordt er nog een klein vuurwerk ontstoken.

Over het algemeen genomen was de geluidskwaliteit voor festivalbegrippen redelijk te noemen. Het eerste Ozzfest in Nederland is dus zeer geslaagd te noemen, mede door het fantastische weer met temperaturen van ongeveer 25 graden.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!