Photos by : © '06 E. Straver / T. Martijn

17/04/2006 -  No Mercy Festival 2006 - 013, Tilburg

Cannibal Corpse + Kataklysm + 1349 + Pro-Pain + Sinister + Prostitute Disfigurement Mayhem + Belphegor + Grimfist + Norther + Legion Of The Damned + Ajattara + Psycroptic + Mystica

Tweede paasdag was het weer tijd voor een metal feestje in 013. Het jaarlijks terugkerende festival No Mercy Festival vond dit jaar opnieuw plaats in de poptempel te Tilburg. Omdat het festival in twee zalen plaatsvindt en het programma enigszins overlappend is besluiten we ons deze keer te richten op de bands in de grote zaal. Dit keer worden opnieuw weer enkele bands van te voren afgelast, zo zal Finntroll deze tour niet van de partij zijn omdat de zanger enige maanden geleden de band had verlaten. Verder is ook het eerder aangekondigde Amerikaanse thrashcombo Sadus niet van de partij deze tour is. Hierdoor is de bill van het festival wel wat aan de eentonige kant met opnieuw veel death en black metal dat eigenlijk alleen wordt onderbroken door de hardcore van Pro-Pain.

Op het moment dat we de grote zaal binnenstappen is Ajattara al begonnen met spelen, de band heeft slechts 30 minuten tot haar beschikking. We hebben dan ook niet veel tijd om nog en paar foto’s te schieten en voordat we het weten is het optreden van deze band alweer voorbij. Aangezien de band voor mij een totale onbekende was heb ik ook niet echt op staan te letten welke nummers er werden gespeeld. De band zette hier echter een sterk optreden neer, had een goed geluid en de gespeelde nummers werden strak uitgevoerd.

Nadat Sinister drie jaar gelden besloot om ermee te stoppen kwam er afgelopen jaar toch het bericht dat Aad Kloosterhuis de band opnieuw leven in wilde blazen. Nu, enkele maanden later ligt er inmiddels het nieuwe album “Afterburner” in de schappen. Aad is momenteel nog het enige overgebleven originele bandlid en heeft tevens de drumkruk ingeruild om plaats te nemen achter de microfoon en zoals te horen op het laatste wapenfeit van de band doet hij dit niet onverdienstelijk. Bij aanvang van de set van Sinister staat het dan ook redelijk vol in de grote zaal van 013. De nadruk van de gespeelde songs ligt natuurlijk op het meest recente album ‘Afterburner’, zo krijgen we o.a. de nummers “The Grey Massacre”, “Man Down” en “Altuistic Suicide“ te horen. De vooral slepende nummers met het bekende hak en blast werk worden goed gebracht, het optreden van de band wordt afgesloten met het titelnummer “Afterburner”. Sinister bewijst met dit optreden weer helemaal terug te zijn en zette hier een strakke set neer, alleen jammer dat het geluid niet al te best was.

Het gebeurt niet vaak dat twee Nederlandse bands in de grote zaal van 013 staan en zo is het de beurt aan Legion Of The Damned om het thuispubliek een half uur lang te vermaken. De band leverde onlangs het sterke death/thrash album ‘Malevolent Rapture’ af. De nadruk van de set van LOTD ligt natuurlijk op dit album. Zo krijgen we onder meer de songs ”Werewolf Corpse“, “Death's Head March“, en “Into The Eye Of The Storm” te horen. De sfeer in de redelijk gevulde zaal is uitstekend en ondanks at het nog vroeg in de middag is beginnen zich de eerste moshpits te vormen. Ook de titelsong “Malevolent Rapture” wordt niet vergeten, waarna nog de nummers “Taste Of The Whip” en “Bleed For Me” gespeeld worden. De set wordt afgesloten met het nummer “Legion Of The Damned”. Ondanks dat zanger Maurice sinds het begin van deze tour met een heftige verkoudheid kampt, zette Legion Of The Damned een zeer vet optreden neer en heeft hiermee een hoop fans gewonnen. Enig minpuntje is het vroege uur waarop de band op het podium staat en de korte speelduur van slechts 30 minuten.

Vorig jaar juni kwam het inmiddels negende album 'Prophets Of Doom' van de hardcore legende Pro-Pain uit. Dit album staat als vanouds vol met hakkende brute metalcore met intelligente teksten. De band die bijna onophoudelijk lijkt te toeren staat vandaag opnieuw in een volle 013 en is vandaag tevens de vreemde eend in de bijt met de mix van hardcore en harde metal die de band al jaren speelt. Aangeduwd door onvermijdelijke grooves en de teruggevonden muzikale boosheid zijn de shows van Pro-Pain altijd van een hoog niveau. Natuurlijk werd het eerder genoemde album gepromoot maar ook de klassiekers zoals “Make War, Not Love”, “In For The Kill” en het uit 1992 stammende “Foul Taste Of Freedom” werden niet vergeten. Dit sterke optreden van Pro-Pain wordt afgesloten met de toegift “State Of Mind” afkomstig van het in 1996 uitgebrachte album ‘Contents Under Pressure’. Het publiek vindt het allemaal prachtig, tijdens dit strakke optreden ontstaat er meerdere malen een enorme pogo-pit, die alleen tijdens het optreden van hoofdact Cannibal Corpse zal worden overtroffen, grote klasse!!

De Noorse blackmetal legende Mayhem werd in 1983 opgericht door gitarist Euronymous bassist Necrobutcher en drummer Kjetil Manheim. De band heeft vele bandleden zien komen en gaan. Soms in het eeuwige, zanger Per Yngve Ohlin (alias ‘Dead’) pleegde in 1991 zelfmoord en Euronymous werd vermoord door Count Grishnackh (Varg Vikernes). In 1994 verscheen zanger Attila Csihar aan het front, echter niet veel later stapt Csihar alweer op en wordt hij vervangen door Maniac. Tien jaar later, na de release van het album ‘Chimera’ in 2004 verlaat Maniac de band en keert Attila Csihar terug. Binnenkort zal het album ‘Ordo Ab Chao’ uitkomen, Mayhem bestaat anno 2004 uit Attila Csihar, Hellhammer, Necrobutcher en Blasphemer. Mede door de vele bezettingswisselingen kent de band vele voor en tegenstanders. De band trapt af met “Funeral Fog” maar door het slechte geluid aan et begin van de set valt deze compositie totaal in het water. Echter na een aantal nummers weet de band (lees geluidsman) zich te herstellen en zo krijgen we onder mee de nummers “Deathcrush”, “My Death” en “Live Eternal”. Je kunt niet van Mayhem houden maar met Atilla heeft de band opnieuw een zanger in de band met uitstraling en omdat hij ook niet de typische black metal zanger is zijn dat nu juist de pluspunten van de band. Mayhem mag dan bijna de huisband van No Mercy en het X-mass metal fest zijn, ze staan er toch maar weer.

De Canadese hyperblast deathmetalband Kataklysm vereeuwigde hun reputatie op het livealbum ‘Nothern Hyperblast’, opgenomen tijdens de Europese tournee met ratelende brulbroeders als Vader en Dark Funeral. De houthakkers verliezen nooit technische finesse en durven te experimenteren, zover dat mogelijk is. Gitarist Jean-Francois Degenais heeft inmiddels ook als producer naam gemaakt en zo produceerde hij o.a. het album van Malevolent Creation. Het laatste wapenfeit van de band het onlangs verschenen album 'In The Arms Of Devastation' klink opnieuw uitstekend dat mede is veroorzaakt door Tue Madsen, die tot en van de beste mixers van de hedendaagse metal gezien kan worden. Kataklysm begint hun optreden met het nummer “In Shadows And Dust”, waarop het publiek meteen de smaak te pakken krijgt en er een heftige pit voor het podium ontstaat. Hierna krijgen we de song “Like Angels Weeping (The Dark)” te horen van het laatste album van de band gevolgd door “The Resurrected” en “Let Them Burn”. De band heeft een goed geluid, het licht is eveneens uitstekend en ook de podiumpresentatie is dik in orde. De set gaat verder met “As I Slither” afkomstig van het ‘Serenity In Fire’ album uit 2004, waarna we opnieuw een song van het ‘In The Arms Of Devastation‘ album te horen krijgen in de vorm van “To Reign Again”, voor dit nummer worden tevens nog enkele video opnamen gemaakt voor een toekomstige clip waarop het publiek nog harder tekeer gaat. Verder krijgen we nog het oudere nummer ‘Manipulator of Souls’ van het uit 2001 afkomstige ‘Epic [The Poetry of War]’ album te horen, waarna de band verder gaat met “Crippled & Broken”. Het superstrakke optreden van Kataklysm wordt afgesloten met “The Ambassador of Pain” en “Face the Face of War“ en lost hiermee de hoge verwachtingen die ik van de band had volledig in.

Na een lange dag is het dan eindelijk d beurt aan Cannibal Corpse om het publiek anderhalf uur lang te vermaken. De band behoort sinds 1989 tot een van de wansmakelijkste deathmetal bands op deze planeet. Alleen al het artwork zorgt keer op keer voor voldoende commotie en ook de albumtitels zoals ‘Gore Obsessed’, ‘Gallery Of Suicide’ en ‘Buthered At Birth’ zorgen meestal al voor de nodige opschudding. In Duitsland, Australië en Amerika werd het artwork zelfs verboden! Echter muzikaal is Cannibal Corpse een absolute topper, dit bewezen ze opnieuw met het onlangs uitgekomen album ‘Kill’ dat sinds enkele weken in de schappen ligt. Het album is voorzien van een megavette productie door niemand minder dan Erik Rutan van Hate Eternal. Cannibal Corpse begint hun daverende set met de song “The Time To Kill Is Now” van het onlangs verschenen: ‘Kill’ album, natuurlijk werd dit album vandaag gepromoot en zo kregen we verder nog de songs “Make Them Suffer”, “Murder Worship”, Five Nails Trough The Neck en “Death Walking Terror” van dit album te horen. Natuurlijk is het geluid goed tijdens Cannibal Corpse, de band lijkt goed ingespeeld en klinkt als herboren. Dit zal mede komen doordat oudgediende Rob Barret zich weer in de gelederen heeft gevoegd, om de naar Deicide vertrokken Jack Owen te vervangen. De exacte volgorde van de setlist weet ik niet meer maar Cannibal Corpse bracht ons vandaag een uitgekiende setlist van songs uit de lange discografie van de band, zo kregen we o.a. de songs “Dormant Bodys Bursting”, “Meat Hook Sodomy”, “Fucked With A Knife” en “Unleashing The Bloodthirsty” te horen. Ook de oudere songs “Disposal Of The Body” en “I Will Kill You” afkomstig van het uit 1998 stammende album ‘Gallery Of Suicide’ werden niet vergeten. Tegen het einde van de set worden we nog getrakteerd op “The Wretched Spawn” en “Devoured By Vermin” alvorens de set wordt afgesloten met het omsteden “Hammer Smashed Face” waarop meten de grootse pit van de dag ontstaat. Na al dit geweld keert de band nog eenmaal terug om de song “Stripped, Raped And Strangled” te vertolken, waarna het uitstekende optreden van Cannibal Corpe voorbij is. Het publiek heeft opnieuw kunnen genieten van een sterk optreden van een band die vandaag goed op dreef was. Cannibal Corpse staat dan ook al bijna twintig jaar garant voor zieke, tergende gitaarriffs, keiharde blastbeats en een zanger die brult over de meest vreselijke onderwerpen zoals necrofiele vleselijke lusten.

Ondanks de vele negatieve publiciteit die het festival de laatste jaren te verwijten krijgt zoals het voortijdig afhaken van de reeds eerder aan aangekondigde bands en de vele bands die ieder jaar opnieuw te zien zijn was het vandaag toch behoorlijk drukker dan de voorgaande edities. Wat ons verder opviel was het uitstekende geluid bij beide headliners Kataklysm en Cannibal Corpse, bij de meeste voorgaande bands was het toch ook wel in orde maar dit was toch een van de grote verschillen die duidelijk waarneembaar waren. Wij hebben het in ieder geval opnieuw erg naar ons zin gehad en kijken nu alweer uit naar het X-Mass metal fest in december, waar inmiddels Gorefest, Krisiun en Six Feet Under voor geboekt staan.

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!