Photos by : © '06 E. Straver / T. Martijn

12/08/2006, Dokk’em Open Air 2006, Raard

Eens in de 2 jaar wordt het Dokk’em Open Air festival georganiseerd door 5 vrienden en zo ook dit jaar. Met een paar leuke bands op het podium wordt het tijd voor de 3 meiden (zonder mannen) om eens gezellig naar Friesland af te reizen. De heenreis begon al goed. Eerst zet onze Tomtom ons af ergens in Noord holland en zegt hij dat de bestemming bereikt is. We hebben erg gelachen en toen maar gauw Leeuwarden als bestemming ingetoetst. Daar gingen we weer verder in mijn Kinky Ka. Na Leeuwarden hebben we eerst nog wat sightseeing gedaan door allerlei Friese dorpjes van 1 straat groot en weer zei Tomtom dat we er waren … echter nog geen festival te bekennen. Toen Tomtom maar uitgezet en het op de ouderwetse manier opgelost, vragen aan iemand die in zijn tuintje bezig was. Dat hielp gelukkig en niet veel later kwamen we bij het terrein aan. Wel hebben we door al het gezoek de eerste band Greyline gemist, jammer, want we hoorden nog net wat klanken van het laatste nummer en dat klonk eigenlijk erg lekker.

Hierna is het Xystus die aan de slag mag op het podium. Dit is een leuke band met nog erg jonge muzikanten, maar ze spelen letterlijk retestrak!! Zo kwamen onder andere de nummers “Mystified” en “My Saviour” voorbij. Het enthousiasme straalt van de heren af en ik moet zeggen dat ze veel lef hebben, want als laatste nummer speelden ze als ik het goed heb een cover van DJ Paul Elstak genaamd “Rainbow In The Sky”. Dit is dus zo’n fout top 40 nummer. Xystus kwam er goed mee weg en daarmee hebben ze zichzelf weer overtroffen. Kortom een erg vet en heel strak optreden. Deze band heeft zeker potentie om een flink stuk te groeien.

Visions of Atlantis is een Oostenrijkse band met een zangeres die mij eigenlijk niet kon boeien. Ze had wel een mooie stem maar dit was wel erg duidelijk een 99% rip off van Nightwish en dat soort bands. Niets vernieuwends en het enige wat de aandacht trok waren de Shakira-achtige heupwiegende bewegingen die de zangeres maakte terwijl ze op het podium stond, en haar mooie gezicht. Verder was dit een nogal saai en nietszeggend optreden.

Nu is het dan tijd voor Thanatos, deze heren uit Rotterdam en omgeving hadden het weer mee, en gedurende hun hele set bleef het gelukkig droog. Maar het kostte de death metal-mannen wel wat moeite om het een beetje stugge publiek op te zwepen! Wat de kale frontman ook probeerde te roepen, het bleef bij een klein groepje headbangers die wel echt tekeer gingen, de rest van het aanwezige volk bleef stug op de plaats staan. Zanger Stephan zat vandaag echter aardig op zijn praatstoel, maar het publiek aanmoedigen door ze luie varkens te noemen??? Misschien was dat niet helemaal handig. Een van de uitblinkers was het nummer “Into The Crypts Of Rays” van Celtic Frost wat ze coverden. Dat is nog eens een lekkere cover die ook heerlijk uitgevoerd werd! Andere nummers die voorbij kwamen waren o.a. “Beyond Terror”, “Angelic Encounters” en “Lambs To The Slaughter”. Het optreden werd goed afgesloten met de song “And Jesus Wept”. De verdere podiumpresentatie van de heren is super, ze staan altijd vol power de spieren uit hun nek te bangen en ik begrijp nog steeds niet hoe iemand dat zolang kan volhouden en ook nooit eens uit zijn evenwicht raakt en omvalt. Het was voor mij in ieder geval 3 kwartier knallen!

Door het uitvallen van Trail Of Tears, die slechts een week voor het festival hun gehele Europese afzegden mocht het Belgische After All de vrijgekomen plek op de bill opvullen. De heren van After All zijn inmiddels begonnen en die krijgen wel aardig wat reactie van het publiek. Ook omdat het terrein, nu het al een tijdje droog is, eindelijk wordt opgevuld met meer bezoekers. De verrassende reactie van het publiek is mij vreemd omdat eigenlijk alle nummers nogal hetzelfde klinken. Er zit niet veel interessants in deze muziek. Juist deze band is voor mij erg saai. Ik denk dat het verschil in smaak komt doordat Dokkum in Friesland ligt en doordat ik uit de randstad kom? Ze zijn zeker niet slecht en doen ook echt behoorlijk hun best maar ze kunnen mij niet echt bekoren, ook daar ik weet wat er gespeeld heeft en wat er komt. Maar belangrijker is dat er toch best wat Friezen langzaam in beweging kwamen om een potje mee te bangen en zelfs te pogoën op deze band. Tegen het einde van de set speelde de band nog de Slayer cover “Raining Blood”, die uitstekende werd gebracht door de band, echter met dit nummer waren we alweer aanbeland bij het laatste nummer van de set.

Wizard is een hele grappige band met best goede nummers. Een beetje typisch Duits (maar dat zijn ze dan ook) en een aardige sound. De zanger kon een aardig woordje Nederlands spreken en hij kreeg het redelijk voor elkaar om de sfeer over te brengen op het aanwezige publiek. Ze spelen gewoon ouderwetse heavy metal en dat viel goed bij het publiek. Die stond zelfs behoorlijk mee te zingen met onder andere: “Circle Of Steel” en “Betrayal”. Een geslaagde show.

Daarna was het eindelijk de beurt aan Autumn!! Ik ben een groot fan van Autumn en dan vooral van Nienke!! Zij heeft een zeer zuivere zware stem met soms zelfs een hees randje. Autumn is nergens te plaatsen in het rijtje van (gothic)bands met zangeressen. Gelukkig maar. Ze hebben compleet eigen geluid dat mede komt door de aparte stem van zangeres Nienke. Zij weten zich ook op het podium te presenteren zoals het hoort! Pittig, scherp en humoristisch. De volgende nummer passeerden de revue: “Lost”, “The Coven”, “Silent Madness”, “Angel Of Desire” en “Gallery Of Reality”. Het optreden werd afgesloten met “Summers End” wat persoonlijk een van mijn favorieten is. Ook deelde Nienke nog even mee dat de mannen van Thanatos eigenlijk hele lieve zieltjes zijn, het is maar dat we het weten!! Kortom, leuke band en super optreden zoals we van Autumn wel gewend zijn.

Het is ondertussen behoorlijk donker geworden en niet vanwege de avond maar vanwege dikke pakken wolken die zich samenpakken boven Dokkum. Houden we het droog, nee zeker niet. Bij Blitzkrieg gaat het al regenen. En de temperatuur ligt niet veel hoger dan 10 graden dus we staan aardig te vernikkelen. Blitzkrieg is een oude engelse hardrock band met af en toe een behoorlijk rock en roll gehalte. Ook met de podiumpresentatie is niks mis. Door de outfit van de zanger waan je je zomaar terug in de jaren 80. Alleen de zonnebril van de zanger paste niet helemaal bij het weerbeeld maar dat mag de pret niet drukken. De al wat oudere rockers doen het nog best lekker! Je hoort dat er een goede drummer achter de kit zit en de gitaristen laten de gitaren behoorlijk scheuren en gieren. Nog een leuk wapenfeit is dat Metallica het nummer “Blitzkrieg” van hun gecoverd heeft!!

Primal Fear hebben we vanwege het slechte weer moeten overslaan. We moesten onze auto ook nog uit de zachte berm zien te halen en nog ruim 2 1/2 uur terugrijden. De auto kreeg ik met moeite los uit de bagger en nattigheid maar we konden op weg.  Jammer van de regen, maar over het gehele festival hebben we niet veel te klagen. Het is er leuk, zeer vriendelijke medewerkers, en er waren rond de 500 man (bijna allemaal lokale metalheads) aanwezig. Ook hadden ze schattige toiletjes met wc papier, waarvoor dank, en ook de frietkar die er stond was erg goed. Goede patat, heet en vooral vers frituurvet en dat proef je. Hulde aan Dokk’em Open Air, klein maar fijn zullen we maar zeggen. (Talitha, Martina en Angela)

Xystus

Thanatos

After All