Photos by : © '05 E. Straver / T. Martijn

03/07/2005 – Bospop, Weert – Iron Maiden, Y&T, Within Temptation, Masterplan, In Extremo, Dragonforce, SQY Rocking Team, Porcupine Tree, My Dying Bride, Overkill, Mastodon, White Cowbell Oklahoma, Action In DC

Bospop viert dit jaar haar 25 ste bestaan en pakt uit met publiektrekkers zoals Iron Maiden, Within Temptation, Joe Cocker, Marillion en Uriah Heep. Traditie getrouw is dag 1 van het festival gekozen voor een wat rustiger programma en dag 2 krijgen we dit jaar een stevige metal georiënteerde line-up voorgeschoteld. De eerste dag van het festival weten ruim 9500 mensen de weg naar het festival te vinden en de zondag is goed voor meer dan 10.000 bezoekers, waarbij we moeten vermelden dat hierbij het festival dan ook bijna uitverkocht is. De eerste dag van het festival laten we voor wat het is en dus rijden we zondagmorgen vroeg richting Weert voor een dagje metal cultuur. Dit is voor de eerste keer dat we het Bospop festival bezoeken, waren hier echter wel een aantal jaar geleden al eens geweest op deze locatie om het Dynamo Open Air festival bij te wonen, dat hier in 2002 werd georganiseerd.

We komen even voor 1 uur aan bij het festival terrein en nadat wij zonder problemen onze passen hebben opgehaald zijn we net te laat om de eerste band SQY Rocking Team op het hoofdpodium te zien.

Inmiddels is de AC/DC coverband Action In DC, de eerste band in tent ook al begonnen en omdat het nog erg vroeg op de dag is besluiten we de band van een afstandje te beluisteren. We horen o.a. de nummers “TNT”, “Highway To Hell”, “Thunderstruck” en afsluiter “For Those About To Rock” voorbijkomen terwijl we het festivalterrein verkennen en hierbij de diversen standjes met cd’s, dvd’s en t-shirts afstruinen.

Hierna is het de beurt aan het Engelse Dragonforce om het hoofdpodium te bestormen en volgens de presentator van het festival staat de band te popelen om het Bospop publiek te vermaken met hun supersnelle power metal met onnavolgbare gierende gitaarsolo’s en supersnelle basdrums . De band gaat erg enthousiast van start en we krijgen onder meer de nummers “Soldiers Of the Wasteland” en “Fury Of The Storm” van het vorig jaar uitgekomen album ‘Sonic FireStorm’ te horen. Maar ook het uit 2003 stammende debuutalbum ‘Valley Of The Damned’ waarvan we o.a. de titeltrack en de nummers “Black Fire” en “Black Winter Night” te horen krijgen, wordt niet vergeten. Jammer dat het geluid niet al te best was tijdens deze set van Dragonforce maar de energieke podium presentatie maakt veel goed.

Omdat ik de band White Cowbell Oklahoma nog niet eerder aan het werk zag en ik inmiddels al heel wat verhalen over deze 10 koppige band gehoord had was ik dus ook erg benieuwd naar het optreden van deze Canadese southern rockers in de Bospop tent. De band bestaat onder andere uit maar liefst 4 gitaristen waarvan er ook nog eens een op een gitaar met dubbele hals speelt, een drummer, zanger en een Amerikaanse sheriff die zo nu en dan eens op een koebel of zijn slijptol speelt. De band wordt tevens vergezeld door enkele strippers op het podium die show van deze band erg aangenaam om naar te kijken maakt. Ik ben verder niet bekend met de muziek van de band maar zo heb ik o.a. de nummers “Put The South In Your Mouth”, “Black Mountain Top” en “Shot A Gamblin’ Man“ voorbij horen komen. Al met al lukt het de band om met 10 man moeiteloos om een gedreven rockgeluid neer te zetten met bijbehorende seventies southern rock invloeden, veel powerblues en natuurlijk teksten over gokken, vrouwen en auto’s.

In Extremo is de volgende band op het hoofdpodium, deze Duitse band zag ik vorig jaar voor het eerst aan het werk op het Rockhard festival en kon mij toen niet echt overtuigen met hun mix van middeleeuwse folk en metal. Echter het publiek lijkt het allemaal prachtig te vinden en een deel hiervan gaat dan ook volledig uit hun dak. De middeleeuwse instrumenten die de band bespeelt zijn veelal zelf gemaakt en de nummers worden vooral in het oud-Duits gezongen. De band was vandaag in goeden doen maar omdat ik verder niet echt bekend ben met de muziek van In Extremo heb ik het na een klein half uurtje wel gezien. Hierdoor heb ik ook nog eens wat tijd over om een vette hap en wat te drinken naar binnen te werken voordat de volgende band begint.

Dit is inmiddels de vierde keer in 2 maanden tijd dat ik Mastodon aan het werk zie deze zomer, de vorige optredens van deze uitstekende band konden mij zeer goed bekoren en dat zal vandaag niet anders zijn. De band opent sterk met “Hearts Alive” en speelt vandaag voornamelijk werk van hun laatste album ‘Leviathan’ zoals “Iron Tusk”, maar ook ouder werk wordt niet geschuwd. Verder kregen we de inmiddels tot klassiekers verheven nummers als “March Of The Fire Ants” en “Blood & Thunder” te horen. Vooral zanger en bassist Troy Sanders lijkt het vandaag weer erg naar zijn zin te hebben ondanks de verstikkende hitte in de tent. De band speelt zoals gewoonlijk weer erg strak en dat is natuurlijk mede te danken aan het veelvuldige optreden van de band de afgelopen maanden, verder is het geluid vanuit waar ik sta hard maar wel redelijk goed te noemen. Voor mij is Mastodon zeker een van de betere bands in de tent van vandaag en hopelijk zien we de heren volgend jaar terug met een nieuw album en een uitgebreide Europese clubtour.

Masterplan is de volgende band op het hoofdpodium en heeft met het debuutalbum ‘Masterplan’ en de eerder dit jaar verschenen opvolger ‘Aeronautics’ twee uitstekende albums op zak. Van het debuutalbum krijgen we vandaag o.a. de nummers “Spirit Never Dies”, “Crystal Night” en “Crawling From Hell“ te horen. Het geluid is vandaag niet zo goed als enkele maanden geleden op het Dynamo festival en het Duitse Rockhard festival, vooral de basdrums waren in de mix slecht afgesteld. Verder kregen we onder meer nog de nummers “Crimson Rider”, “I’m Not Afraid” en “Wounds” van het ‘Aeronautics’ album te horen. De band was vandaag toch wel aardig in vorm maar door het slechte geluid blijft er vandaag weinig over van deze band met uitstekende muziekenten.

Bij het schrijven van dit verslag blijkt dat we deze zomer alweer heel wat festivals achter de rug hebben want ook Overkill, die vanmiddag in de snikhete tent spelen zag ik eerder deze zomer aan het werk op het Duitse Rockhard festival in Gelschenkirchen, waar de band werd gehuldigd voor hun 20 jarige bestaan. Overkill start vandaag met “Within Your Eyes” en “Damned” waarmee we de eerste klassiekers te horen krijgen in de vorm van “Rotten To The Core” en “Hello From The Gutter”. Ondanks dat Overkill het vandaag zonder gitarist Derik Tailer moet doen speelt de band vandaag een strakke set, waarbij gezegd moet worden dat de overgebleven gitarist Dave Linsk het wel heel erg naar zijn zin had zonder Derik. Verder krijgen we nog de nummers “Necroshine”, “Thanx For Nothin’” en “Elimination” te horen. Aan het begin van de set heeft de band nog met enkele technische problemen te maken en zanger Bobby maakt hiervan gebruik door zijn Nederlands een beetje op te halen en een mop aan het publiek te vertellen. Het optreden van Overkill zit er na een klein uurtje alweer bijna op als het punkachtige nummer “Old School” van het onlangs uitgebrachte album ‘RelixV’ wordt ingezet. Als afsluiter krijgen we natuurlijk nog wel het nummer “In Union We Stand” te horen en inmiddels is de temperatuur tot het kookpunt gestegen als de band de tent stage nog een maal op zijn grondvesten doet schudden wanneer het nummer “(We Don’t Care What You Say) Fuck You” wordt ingezet.

Na Overkill in de tent is het de beurt aan Nederlands trots Within Temptation op het hoofdpodium, de band heeft ondertussen al op zoveel festivals gestaan in binnen en buitenland de afgelopen jaren dat je op een onbewoond eiland hebt geleefd als je de band nog nooit live heb mogen aanschouwen. De band trapt vandaag af met “See Who I Am” en “Jillian”, van het in 2004 uitgebrachte album ‘The Silent Force’. Hierna krijgen we beide singles “Stand My Ground” en “Angels” van laatstgenoemde album te horen, waarna de band verder gaat met “Forsaken” en “Memories” beide ook afkomstig van dit album. De presentatie van de band is zoals we de laatste jaren gewend zijn perfect en ook het podium is weer sfeervol aangekleed. Het tweede deel van de set bestaat dan vooral uit nummers van het ‘Mother Earth’ album, zo kregen we achtereenvolgens “Running Up That Hill”, “Caged” en “Mother Earth” te horen. Tijden een van de vele ontploffingen en vuurzuilen op het podium staat zangeres Sharon ook nog ineens bijna in brand maar zij weet zich net op tijd te redden waarna het optreden wordt afgesloten met “Deciever of Fools” en “Ice Queen”.

Doordat het tijdschema van het hoofdpodium en de tent enige overlapping had en ik vandaag door ziekte van mijn vriendin ook nog eens in mijn eentje moet fotograferen en recenseren heb ik het optreden van My Dying Bride compleet moeten missen.

Inmiddels staat de oeroude band Y&T al klaar op het hoofdpodium om het publiek te vermaken, de band bestaat natuurlijk al zo lang dat het niet zo moeilijk is om een uur te vullen met alleen klassiekers. Zo krijgen we “Straight To The Heart”, “Rescue Me” en “Forever” te horen. Zanger/gitarist is vandaag goed bij stem en ook de veelvuldige solo’s van deze goede man mogen er zijn, zo krijgen we verder nog uitstekende versies van “Wind Of Change”, “Dirty Girl” en “I Believe In You”, waarbij het nummer gedeeltelijk de mist in gaat door een gebroken bassnaar.

De progrockband Porcupine Tree is vandaag als laatste aan de beurt op het tentpodium en omdat ik deze band verder niet echt goed ken, hou ik het na het maken van een aantal foto’s voor gezien.

Net zoals afgelopen week op Graspop is Iron Maiden natuurlijk de terechte hoofdact van de dag waarvoor bijna iedereen vandaag naar Weert is afgereisd. Iron Maiden doet dit jaar enkele festivals aan in het kader van de vorig jaar uitgekomen DVD “The Early Years, part 1” en zo ook het 25 ste Bospop festival. Op deze DVD zijn opnamen te vinden uit de begin periode van de band die de eerste vier albums beslaat. Zo zal de band deze tour dus ook slechts nummers spelen van de eerste vier albums van de band te weten ‘Iron Maiden’, ‘Killers’, The Number Of The Beast’ en ‘Piece Of Mind’. Maiden begint hun set met de nummers “The Ides Of March”, “Murders In The Rue Morgue” en “Another Life”, waarna het optreden verder gaat met “Prowler” en “The Trooper” waarbij zanger Bruce Dickinson veelvuldig gebruik maakt van de verhoogde podium delen en wild rondzwaait met de “Union Jack” om de troepen aan te sporen. De voortdurend wisselende backdrops en de gigantische lichtshow die de band heeft mee genomen maken het een genot om naar nummers als “Revelations”, “Where Eagles Dare”, “Run To The Hils” en “Revelations “ te kijken, te luisteren en vooral mee te zingen tijdens deze klassiekers. De set gaat verder met de nummers “Wratchild”, “Die With Your Boots On” en “Phantom Of The Opera” waarna we een uitstekende versies van “The Number Of The Beast” te horen krijgen. Natuurlijk kregen we de kreet “Scream For Me Bospop” veelvuldig van Bruce te horen en schreeuwen deed het publiek wel! Het was duidelijk waar het publiek voor kwam en zij konden dan ook vervolgens genieten van “Hallowed Be Thy Name”, “Iron Maiden” en “Runnig Free”. Als afsluiter krijgen we nog de nummers “Drifter” en “Sanctuary” te horen waarna het net zoals een week eerder op Graspop, een half uur eerder dan gepland gedaan is met de band en de intro tape van het Monty Phyton nummer “Always Look On The Bright Side Of Life” wordt gestart. Maiden was vandaag in een beter doen dan vorige week op Graspop, het leek er op dat de verkoudheid van Bruce bijna verdwenen was, het enige minpuntje van dit optreden is dat de set van vandaag van begin tot het eind precies gelijk was als de week ervoor. Van een band als Iron Maiden mag je eigenlijk toch wel verwachten dat er enige variatie in de verschillende optreden zit omdat vel van hun fans toch meer dan 1 concert van hun band bezoeken.

Deze 25 ste editie van Bospop kan volgens mij als zeer geslaagd de boeken in, het weer was de hele dag geweldig, de sfeer was erg goed en de line-up was uitstekend. Rest mij verder niets dan de organisatie te bedanken voor het organiseren van een erg leuk en gezellig festival en in het bijzonder Paul Adriaens voor de goede zorgen. Hierbij wil ik het voor dit jaar bij laten en hopelijk tot Bospop 2006!

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!