Photos by : © '08 E. Straver / T. Martijn

25/07 - 27/07/2008 - Zwarte Cross Festival - Lichtenvoorde  o.a.  Napalm Death, Belphegor, Eluveitie, Hail Of Bullets, The Monolith Death Cult, Exodus, Obituary, Moonspell, Animal Alpha, Cynic, Merauder, Why She Kills, Heidevolk, Krypteria, Evergrey en Epica.

Het Zwarte Cross Festival is met ruim 100.000 bezoekers in 2008 één van de grootste festivals van Nederland en wordt georganiseerd door de evenemententak van rockband Jovink & the Voederbietels: de Feestfabriek Alles Komt Goed BV. Het festival vind plaats op het motorcross terrein “De Schans” te Lichtenvoorde. De Zwarte Cross werd in 1997 voor het eerst georganiseerd, het evenement is eigenlijk als een grap begonnen. Het was een crosswedstrijd waar iedereen aan mee mocht doen, met een motor, brommer, scooter of een ander vervoermiddel naar keuze. De naam "Zwarte Cross" greep terug uit een fenomeen uit de jaren 60, toen grootsprakige kroegbezoekers die al te veel opschepten over hun prestaties op de crossmotor of -brommer werden uitgedaagd hun kunnen in een zwarte cross te bewijzen. Op basis van alleen mondelinge reclame werd een deelnemersaantal van 150 bereikt, en er kwamen zo'n 1000 mensen kijken. De dag werd afgesloten door een optreden van de band Jovink.

De formule bleek aan te slaan: het tweede jaar waren er al 350 deelnemers en 4000 man in het publiek. Al snel groeide het evenement uit tot een waar spektakel, in 2005 waren ongeveer 40 bands geboekt. De camping, die plaats bood aan 7000 man, was binnen een dag volledig volgeboekt en over het hele weekend gemeten werd het festival in dat jaar door zo’n 60.000 mensen bezocht, met als drukste dag de zondag. Hierop kreeg het festival steeds meer media aandacht en het jaar daarop bezochten bijna 80.000 het festival, waarvan 10.000 personen het hele weekend op de camping stonden. In 2007 vonden er optredens plaats van onder andere Status Quo, Ilse de Lange, Krezip, Jovink en de Voederbietels, Mooi Wark, Normaal, Blue Grass Boogiemen en Di-rect. In totaal waren er dat jaar ongeveer 80 verschillende acts geboekt. De camping bood dat jaar plek aan 12.500 bezoekers en in totaal bezochten ongeveer 93.000 mensen dat weekend de Zwarte Cross.

In 2008 heeft het festival plaats gevonden op 25, 26 en 27 juli in Lichtenvoorde. In totaal hebben meer dan 100.000 mensen het festival bezocht en tijdens deze editie van de Zwarte Cross is onder meer het record 'Hoogste bungeejump' ooit verbroken. Voorafgaand aan het festival was er al enige ophef ontstaan, ten eerste rondom de shirtsponsoring van voetbalclub De Graafschap waadoor de bierprijs aanzienlijk omhoog zou gaan. Dit alles bleek een zeer geslaagde 1 april grap. Later behaalde de organisatie opnieuw de media door het bericht om alle allochtonen op de vrijdag van het festival gratis naar binnen te laten, door alle commotie die de gemoederen daarop enkele weken flink bezig hield besloot men het festival op de vrijdag maar voor iedereen gratis te maken. Dit noemen we nu nog een klasse!!

Mede omdat de organisatie van het Zwarte Cross Festival toegewijde muziekliefhebbers zijn die van een goed feest met bijpassende sfeer en een goed glas bier houden en een groot deel van bezoekers ook wel van een stevig potje gitaarwerk besloot men dit jaar om het Metalpodium te introduceren. Voor het eerst in de geschiedenis van het Zwarte Cross Festival is het festival dit jaar dan ook uitgebreid met een extra podium genaamd “Aardschok Podium” gelegen op de “Metalweide”. Dit is een metal podium met verschillende bands zoals: Napalm Death (UK), Belphegor (OOS), Eluveitie (CH), Hail Of Bullets (NL), The Monolith Death Cult (NL), One Bullet Left (NL) Exodus (USA), Obituary (USA), Moonspell (POR), Animal Alpha (NO), Cynic (USA), Merauder (USA), Dylath Leen (FRA), Chiraw (NL), Devious (NL), Why She Kills (NL), Heidevolk (NL), Krypteria (DUI), Evergrey (ZWE), Epica (NL).

Dit podium is mede mogelijk gemaakt door Aardschok & Jägermeister! Verder spelen op het vrijdag op het hoofdpodium oudgedienden Saxon (UK) en is het op zaterdag de beurt aan Uriah Heep (UK). Deze staan echter op het hoofdpodium omdat dit toch zeker ook de bands zijn waar menig boer, biker, rocker en metalhead gek op is. Al met al reden genoeg om eens weekend lang naar Lichtenvoorde af te zakken.

In tegenstrijd met alle media berichten en gedachten die ik had toen ik naar Lichtenvoorde toog, blijkt de Zwarte Cross een groot en gezellig feest te zijn. De sfeer is uitstekend, de mensen zijn gezellig en ook de aankleding van het terrein is gewoon fantastisch. Wat betreft de indeling va het enorme terrein, hier is ook veel aandacht aan besteed. Je hebt een podium waar optredens speciaal voor de allerkleinsten gedaan worden, het blagenparadijs! Verder is ook het crossen en het brommers kieken een groot avontuur (zelfs als je denkt dat je er niet van houd!) Verder zijn er vliegende stuntmannen, een levende kanonskogel en heel wat meer spektakelmakende artiesten te vinden. Ook steken de achterhoekers een kampvuurtje iets anders aan dan wij stadsmensen gewend zijn. Op de Zwarte cross wordt daar een gigantische truck voor gebruikt met daarop 2 vliegtuigmotoren die met hun afterburners de enorme pallets hout moeiteloos aansteekt. Het gehele festival is dan ook een groot spektakel, er is zoveel te doen dat je bijna tijd tekort komt. De sfeer is gemoedelijk, mensen zijn aardig, dat biergooien valt eigenlijk wel mee en ga zo maar door! Ik ben zelfs uit mijn favoriete genre gestapt om Normaal, Band zonder Banaan en de Bob Marley coverband te gaan kijken. Allemaal echt geweldig. Wat een feest. Vooral de mannen van BZB weten hoe ze het publiek moeten entertainen. Alles en dan ook alles (pakken, voorwerpen en rariteiten) wordt uit de kast getrokken om het publiek te vermaken! En bij de eerder genoemde bands staat de grote megatent dan ook bomvol!!! Ondanks de gemiddelde temperatuur van boven de 50 graden Celsius!

Verder zullen we ons in deze beknopte review ons vooral concentreren op het Aardschok podium, daar ik nog een beetje onwennig ben op de rest van het veld. De namen die er op dit podium staan zijn eigenlijk allemaal niet onbekend in de metalscene.

Vrijdag 25/07/2008

Vrijdag 25 juli gaat het festivalterrein dan om 18:00 uur voor iedereen open, natuurlijk zijn we op tijd aanwezig om de eerste band op het Aardschokpodium te aanschouwen. Om half zeven trapt Nederlands brutaalste death metalband The Monolith Deathcult af. De band brengt ons een half uurtje bloemlezing uit hun repertoire, zo krijgen we onder meer de songs, “Den Ensomme Nordens Dronning”, “Deus Ex Machina” en “I Spew Thee Out Of My Mouth” van het in mart van dit jaar verschenen album ‘Trivmvirate’ voorgeschoteld. Het geluid was hard, misschien wel iets te hard waardoor sommige songs wat in een geluidsbrij verzandde. Het optreden van TMDC was wat aan de korte kant maar toch erg fijn om het festival mee te openen.

Hierop was het de beurt aan Nederlands meest belovende deathmetal band Hail Of bullets, die eerder dit jaar met hun debuutplaat ‘…Of Frost And War’ de old-school deathmetal wereld hebben doen verbazen. De Hail Of Bullets bandleden zijn afkomstig uit de bands Asphyx, Thanatos, Gorefest en Houwitser waardoor er natuurlijk een supergroep is ontstaan. In de drie kwartier dat de band op het podium staat laat Hail Of Bullets dan ook zien en horen wat ze waard zijn en zetten een geweldige show neer, strak en op elkaar ingespeeld en hiermee bewijst de band nog maar eens hoe old school death metal hoort te klinken. De zeer herkenbare diepe zware grunt van zanger Martin van Drunen staat op de voorgrond, ondersteund door de gitaarmuur van de heren Stephan Gebedi en Paul Baayens die gedurende het gehele optreden voortdendert als een krachtige tank. Natuurlijk bestaat de show uit veel songs van het onlangs verschenen debuutalbum ‘…Of Frost And War’ waarvan het oevergrote deel de revue passeerden. Het aanwezige publiek geniet en ondanks dat het nog niet heel erg druk is ontstaan er de eerste kleine moshpits waarop zanger van Drunen het publiek nog een aanspoort. Het zeer sterke, strakke optreden werd afgesloten met “Ordered Eastward”. Hail of Bullets wist hier vandaag menig bezoeker te verpletteren met hun brute deathmetal, dit belooft wat voor de toekomst!

Na het brute geweld van Hail of Bullets krijgt het Oostenrijkse Belphegor de gelegenheid om het publiek te vermaken. Nu ben ik niet echt bekend met de band, maar de brute deathmetal van de heren smaakte naar meer. De band bracht eerder dit jaar het album ‘Bondage Goat Zombie’ uit dat vandaag natuurlijk gepromoot werd, maar ook het oudere werk werd niet vergeten en zo kregen we tevens de songs “Lucifer Incestus”, “Belphegor – Hell's Ambassador” en “Seyn Todt In Schwartz” te horen. De Oostenrijkers wisten vandaag te overtuigen, maar halverwege de show besluiten we toch maar om een rondje over het immense terrein te maken.

Hierdoor missen we het eerste deel van de uit Zwitserland afkomstige folk metalband Eluveitie. De muziek van deze acht koppige band kan het best omschreven worden als traditionele, Keltische volksmuziek gecombineerd met melodieuze death metal. De teksten zijn zowel in het Engels als in het Helvetiaans, de Helvetiaanse roots van de band staan dan ook centraal in het thema van de band. Wat betreft het optreden, Eluveitie maakt live onder andere gebruik van de geijkte instrumenten zoals gitaar, bass en drum. Deze worden echter aangevuld met draailier, doedelzak, fluit, mandola, gaita, bodhràn en viool, de band wist het publiek dan ook een uur lang te vermaken met vrolijke deuntjes, rare dansjes en uitstekende songs. Echter omdat ik verder niet echt bekend ben met het songmateriaal zou ik dan ook geen idee hebben welke songs er gespeeld werden en hierbij wilde ik het dan ook laten.

Als afsluiter van de vrijdag heeft de organisatie het Engelse Napalm Death weten te strikken, na de relatief rustige muziek van de Zwitsers is het aan de grindcore legende de beurt om het publiek eens flink wakker te schudden. Naplam Death kon vandaag gezien worden als een van de hardste band van de dag, maar het publiek was bij aanvang van de show toch in grote getale aanwezig en dat ondanks de aanhoudende regen. De oudgedienden staan dan ook na meer dan twintig jaar nog steeds aan de top wat betreft het grindcore genre en dat werd vandaag maar weer eens bewezen. De band speelde voornamelijk materiaal van de eerste twee albums ‘Scum’ en ‘From Enslavement To Obliteration’ zoals het zeer korte “You Suffer”, “Deceiver” en “Mentally Murdered”. Maar ook het nieuwere werk werd niet vergeten zoals “Sink Fast Let Go”, “Well All Is Said And Done” en “Fatalist”afkomstig van het in 2006 verschenen album ‘Smear Campaign’. Frontman Mark 'Barney' Greenway is ook vandaag weer zeer bewegelijk, het is eigenlijk net een hooligan op het podium, de energie die hij uitstraalt tijdens de show lijkt oneindig. Wat betreft de rest van de band viel er niet zoveel aan te merken, het geluid was in orde maar stond wel behoorlijk hard. De gevarieerde setlist bestond verder uit klassiekers zoals “Suffer The Children”, “Silence Is Deafening”, “Siege Of Power” en de Dead Kennedys Cover “Nazi Punks Fuck Off”. Het publiek genoot, de moshpit was dan ook groter dan de rest van de dag en het ging er vanaf het podium gezien hard aan toe, echter na zo’n iets meer dan een uur zat het optreden van de Britten er alweer op. Napalm Death wist een goede show met oprecht enthousiasme van Barney neer te zetten, waarin de band zich in hoog tempo door veel bekende nummers heen wist te werken, al met al een zeer respectabel optreden voor de heren die toch ook niet meer de jongste zijn. Al met al een waardige afsluiter van de eerste dag!!

Zaterdag 26/07/2008

Als we op de zaterdag bij het terrein aankomen hebben we One Bullet Left, Devious en Chiraw inmiddels al gemist en omdat wij eigenlijk nooit van Dylath-Leen gehoord hadden besloten we maar eerst eens een stukje van de cross mee te pakken en namen we meteen van deze gelegenheid gebruik om het terrein eens goed te verkennen.

Eenmaal op het parcours aangekomen zien we nog net de laatste meters van de “Specialklasse”, de meest bizarre voertuigen speciaal gemaakt voor de show van Flintstones-mobielen, ruimteschepen, ijscokarren, wegmotoren tot kamelen, zeg maar carnavals optocht maar dan uitgevoerd om te racen over een crossbaan. Hierop zien we dan nog een stukje van de “Oldtimer Klasse” waarvan Bennie Jolink op zijn oude BSA met startnummer 100 natuurlijk de bekendste was. Het publiek vindt het allemaal prachtig en het bier vloeit dan ook rijkelijk. Op het midden deel van de Loco Loco Stunt Arena wordt het publiek tussen de scheurende rijders door vermaakt met commentaar van twee presentatoren en een DJ die voor de nodige sfeer zorgde als de boel wat dreigde in te zakken. Verder hebben we niet veel van de wedstrijden gezien, ondanks dat een groot deel van het publiek alleen voor de cross naar het festival komt houden wij het toch maar bij muziek.

Als we dan weer bij de metalweide aanbeland zijn staat het hardcore gezelschap Merauder klaar om het podium te betreden. De band rond frontman Jorge Rosado bestaat dit jaar achttien jaar en heeft in deze tijd flink wat bandleden versleten. De band bracht hun debuutalbum ‘Master Killer’ uit in 1996 waarmee de band aan de wieg van de metalcore generatie stond. Natuurlijk lag de nadruk van de show van vandaag op dit album waarvan we onder meer het titelnummer voorgeschoteld kregen. Verder zit de heer Rosado vandaag op zijn praatstoel en is de band in opperbeste stemming. Het enige minpuntje was eigenlijk dat het publiek het nog wat liet afweten zo vroeg op de middag.

Zaterdag aanschouwen we als eerste het Amerikaanse Cynic. Zelf vind ik dat deze band veel beter uitkomt in een kleine knusse zaal. Cynic maakt vrij technische en ingewikkelde muziek wat nu net iets minder waardering krijgt dan het verdient. De heren spelen wel vol overgave, maar zo vroeg op de middag laat het publiek het nog wat afweten. Dat zal mede de oorzaak zijn van het gebrek van een podium presentatie, plichtmatig worden er nog enkele nummers aangekondigd maar daar blijft het dan ook bij. We echter zien toch ook wel een paar nieuwsgierige mensen die de moed hadden om zich op de metalweide te begeven. Dat is nou net de bedoeling, dat we eens wat verder kijken dan onze eigen muziek collectie. Al met al wist Cynic ons een degelijke show voor te schotelen.

Dan is het de beurt aan Animal Alpha, ik kreeg ingefluisterd dat dit een nieuwe band is die wel een goede kans verdient. Nou heb ik gekeken maar het kon mij jammer genoeg niet bekoren. Toch sloeg het redelijk aan bij het publiek wat er stond. Het was waarschijnlijk gewoon niet helemaal mijn ding, sorry volgende keer beter.

Als de Bay area thrashers van Exodus het podium bestijgen, staat de metal weide ondanks de regen inmiddels aardig vol. Dit mag ook wel want de band is vandaag toch een van de grotere namen op dit podium. De band trapt af met dé Exodus klassieker aller tijden in de vorm van “Bonded By Blood“. De sfeer zit er dan ook meteen goed in en binnen de kortste keren ontstaat er een behoorlijke pit. Ook de rest van de set bevatte behoorlijk wat ouder werk zoals “A Lesson In Violence”, “Piranha” en “And Then There Were None” en werd afgewisseld met nieuwer materiaal. Zo kregen we onder meer uitstekende versies van “Funeral Hym”, “Iconoclasm”en “Children of A Worthless God” voorgeschoteld. De vonken vliegen er dan ook vanaf en het aanwezige publiek gaat flink tekeer, er wordt flink gemoshed in de blubber en de band heeft het zichtbaar naar zijn zin. Verder weren we getrakteerd op songs zoals “Blacklist”, “Deathamphetamine” en natuurlijk “War Is My Shepherd”. Na een uurtje zit het optreden er jammer genoeg alweer op en sluit de band af met “Strike Of The Beast”.

De volgende band op het Aardschok podium is Obituary, deze old-school death metal band draait inmiddels ook al heel wat jaartjes mee. Dat blijkt uit de strakke set die zij neerzetten en het publiek brult flink mee met de nummers. Er staan nog steeds een aantal nieuwsgierige mensen die waarschijnlijk denken dat die metalheads helemaal gek zijn….. maar ze blijven er wel bij staan, over het algemeen op een veilige afstand. Obituary liet zich echter niet van de wijs brengen en bracht ons onder meer de klassiekers “Chopped In Half”, “Turned Inside Out” en “Evil Ways”. De groovende death metal van deze heren uit Florida gaat er goed in bij het publiek. De setlist bestond naast het oudere werk ook uit nieuwer materiaal, zo werden we vermaakt met onder meer “On The Floor“, afkomstig van het uit 2005 stammende “Frozen in Time”album. Verder lijkt het erop dat lead gitarist Alan West definitief is vervangen door gitarist Ralf Santolla die aan de klassieke Obituary songs zelf enkele uitstekende solo’s wist toe te voegen. De band is dan ook goed op dreef, wat zanger John Tardy betreft, deze is nooit echt de meest spraakzame frontman geweest en kondigt in een snel tempo de nummers aan. Het publiek vindt het prachtig en gaat dan ook flink tekeer. Van het afgelopen jaar verschenen ‘Xecutioner’s Return’ krijgen we onder andere de songs “Face Your God”, “Drop Dead “ en “Second Chance” te horen en als dan het optreden wordt afgesloten met de publieksfavoriet “Slowly We Rot“ volgt er nog een keer een kolkende pit voor het podium, klasse!! Niettemin gewoon een goed optreden zoals we van Obituary gewend zijn!

Het is aan de heren van het Portugese Moonspell om de avond af te sluiten, en als de band het podium betreed is het inmiddels best druk voor het podium en staan er mensen te dringen om helemaal vooraan te staan. Vrouwen laten zelfs hun borsten zien en dat lijkt me niet geheel onprettig voor de mannen op het podium. Het optreden van Moonspell wordt afgetrapt met twee nieuwe songs afkomstig van het eerder dit jaar verschenen album ‘Night Eternal’ in de vorm van de song “At Tragic Heights”en het titelnummer van dit album. Moonspell past het beste in het rijtje van gothic bands, echter wel voorzien van de nodige black metal invloeden. Het optreden van Moonspell was verder uitstekend verzorgd, de lichtshow was zeer goed en ook de band was in goede vorm. De combinatie van de juiste belichting, de inmiddels ingevallen duisternis en de aanhoudende regen zorgen dan ook voor de juiste sfeer. Verder bestond het gespeelde materiaal voornamelijk uit songs van de albums ‘Irreligious’ en ‘Wolfheart; zo kregen we onder meer de songs “Opium”, “Alma Mater” en de klassieker “Vampiria” te verwerken. Moonspell wist hier vandaag een strakke show neer te zetten, de band en het publiek hadden er zichtbaar veel plezier in maar het is toch wel de aparte verschijning van zanger Ribeiro die het meeste aandacht wist te trekken. Rond de klok van half één wordt het optreden vervolgens afgesloten met de song “Full Moon Madness” waarop de band het podium verlaat en wij in de stromede regen het festival terrein verlaten…

Zondag 27/07/2008

Zondag is het de beurt aan Why She Kills om te openen op het podium op de metalweide. De brute band met maar liefst twee zangeressen zijn flink aan de weg aan het timmeren met een behoorlijk aantal optredens en zijn bezig om een live reputatie neer te zetten!, echter omdat wij niet op tijd aanwezig waren hebben wij en volgens mij een groot deel van de bezoekers van het festival de band helaas moeten missen. Jammergenoeg bleken er flink wat files rondom de zwarte cross te staan.

Als we voor de poorten van het festival staan horen we de muziek van Heidevolk ons al tegemoetkomen. De heren weten met hun vikingmetal de aandacht wel te trekken met hun optreden maar toch is het nog niet echt druk voor het podium. De band weet zich door een gedegen set heen te slaan en langzamerhand wordt het gelukkig toch wat drukker voor het podium. Halverwege de set besluiten we echter opnieuw een stukje van de cross mee te pakken, hierdoor missen we wel het grootste deel van de set van Krypteria. Wat we nog wel kunnen zien is dat de zangeres een zeer degelijke podium presentatie had en ondanks dat zij over een mooie stem beschikt was de muziek niet erg spannend. Deze band ga ik wel nog eens bekijken want ik kan pas oordelen als ik het vaker gezien en gehoord heb.

Het weer is inmiddels uitstekend en als de mannen van Evergrey losbarsten, staat de metalweide best vol, dit zal mede komen omdat de band de laatste twee jaar niet zoveel in ons land te zien was. Vandaag worden we door het Zweedse vijftal getrakteerd op een superstrak optreden! Zanger Tom is zeer goed bij stem en ook nieuwkomer Jari Kainulainen (bass) afkomstig van Sratovarius weet zich goed te redden. Evergrey speelt een redelijk geroutineerd en gevarieerde set met een aantal rustige nummers die met veel gevoel gebracht worden en een aantal stevige nummers die werkelijk van het podium af knallen. Vol overgave worden we dan ook getrakteerd op nummers zoals “Broken Wings”, “Blinded”, “Rulers Of The Mind”, “Mark Of The Triangle” en het mooie “Obedience”. De band weet dan ook een zeer degelijk optreden neer te zetten en ik ben dan ook zeer benieuw naar het nieuwe album dat later dit jaar zal verschijnen.

Als het tijd is voor de laatste band, genaamd Epica, staan er behoorlijk wat mensen de nummers mee te zingen. Ook deze band heeft een zangeres in de gelederen en daarmee zijn de vrouwelijke metalheads behoorlijk goed vertegenwoordigd op dit podium. Epica is een geoliede machine die weet wat er moet gebeuren. Het is dan ook professioneel en strak. Jammer genoeg ben ik zelf geen groot fan, maar ik moet zeggen dat ze het publiek lekker meekregen en dat er duidelijk heel wat mensen voor hun speciaal waren gekomen.

Al met al was het metal “Aardschok” podium een zeer geslaagd iets dat zeker voor herhaling vatbaar is. Het blijft echter jammer dat er niet wat meer mensen zijn die naar de metalweide durfde te komen. Dat zal wel te maken hebben met het alom bekende gezegde: “wat de boer niet kent, dat vreet ie niet” ha ha. Of misschien is het toch raar om al die mensen te zien met lang haar en veel tattoos, geheel in het zwart….. en dan de mededeling als je het veld opkomt: “Welcome To Hell” en in het klein “Huilen is voor jou te laat!” Hopelijk zijn er volgend jaar veel meer metalheads en vaste Zwarte Cross bezoekers die een poging willen wagen op de metalweide op dit erg gezellige en leuke festival.

En dan nog even dit!

Pas thuis lees ik de “Den Heiligen Swarten Crossch Bijbel”, oftewel het programmaboekje eens aandachtig door en barst ik weer in lachen uit!! Het boekwerkje gaat gepaard met veel zin en vooral onzin, zo is het voorwoord van God, wordt het scheppingsverhaal nog eens uit de doeken gedaan. Dat de organisatie er lol in heeft mag duidelijk zijn, een paar van de tien geboden willen we jullie dan ook niet onthouden:

01. Gij zult er drie dagen lang een prachtig feest van maken.

03. Gij zult goede zin hebben en drie dagen zo hard lachen dat ze u in de Sinai woestijn nog
      kunnen horen.

06. Gij zult niet wildplassen, anders zal uw smoezelige lid krullen in het hellevuur.

08. Gij zult niet met modder gooien. Zowel letterlijk als figuurlijk

09. Gij zult uw bier opdrinken tot en met de laatste druppel.

10. Gij zult niets begeren en ongevraagd betasten dat van uw naaste is, anders worden er met

heel veel plezier roestige spijkers in uw kruis genageld!

Bij deze willen we de organisatie van de Zwarte Cross en met name Ralph dan ook hartelijk bedanken voor alle goede zorgen, een schitterende organisatie, een heleboel leuke en aardige mensen en een heel fijn weekend! Wij gaan in ieder geval heel wat vrienden, metalheads en wie dan ook overhalen om volgend jaar ook maar eens de Zwarte Cross te bezoeken. Het is zeker de moeite waard. En alle stukjes die je op TV ziet, waardoor je juist denkt dat je niet zal gaan…… dat valt allemaal wel mee. Het is een feest voor groot en klein en voor iedereen!!!! Dus volgend jaar zijn we er weer bij. (Talitha Martijn, Martina Schouten, Eugene Straver)

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!