Photos by : © '10 E. Straver / T. Martijn

23/10/2010 - Heavy Metal Maniacs festival XI, Manifesto, Hoorn - Met o.a. Steel Horse, Emerald, Warrant, Bitches Sin, Tokyo Blade & Vicious Rumors

Het Heavy Metal Maniacs Festival viert dit jaar alweer hun Elfjarige jubileum. De organisatie wist dit jaar dan ook goed uit te pakken waarbij de organisatie de diversen stromingen binnen de classic heavy metal op een prima manier heeft weten in te vullen. Daarin was er dan ook nog een ruimte voor jong talent, en met bands als Steel Horse, Warrant, Tokyo Blade en headliner Vicious Rumors kon de line-up al niet meer stuk. Was Manifesto in 2009 nog het toneel van twee dagen geweld, dit jaar was het programma teruggeschroefd naar slechts 1 dag, maar dan wel met een kleine pre-party in de Amsterdamse metalkroeg Batcave in het centrum van Amsterdam op 22 oktober. Helaas hebben we deze moeten missen waardoor we de bands Jawbreaker en Jinx gemist hebben. In 2009 had de organisatie nog te kampen met enkele afzeggingen op het laatste moment, waardoor onder andere Tokyo Blade was komen te vervallen. Dit jaar liep het echter gelukkig wel volgens plan, en zo konden we dit jaar als nog genieten van Tokyo Blade. Verder was er, net als afgelopen jaar op de zaterdagmiddag voorafgaand aan het festival een warming up party in Café Fame in Hoorn waar de coverband Denim & Leather te zien was. Tevens was er daar ook een meet-and-greet met diversen bands.

Omdat er ook nog gewerkt moet worden hebben we de warming up party over moeten slaan en als we vervolgens rond de klok van vijf uur bij Manifesto aankomen staat de eerste band al op het podium. Steel Horse is een vrij nieuwe band en behoort in thuisland Spanje tot de meest veel belovende heavy metal bands van dit moment. Na een goed ontvangen debuut album en succesvolle optredens op een aantal grote festivals in Duitsland en Spanje is het nu ook tijd dat de Nederlandse heavy metalfan met de band kennis maakt. Zoals gezegd, de band stond al zo’n vijftien minuten op het podium als we eenmaal binnen zijn. Dat neemt echter niet weg dat de band een energiek optreden weet neer te zetten, waarbij natuurlijk veel werk van het uit 2009 stammende debuut ‘Wild Power’ voorbijkwam. Zo konden we onder meer genieten van nummers als “Night Terrors”, “Winds Of Time”, “Raise Your Fist” en het afsluitende “Wild Power”. Mede doordat er een groot aantal Spaanse fans van de band was meegereisd was het enthousiasme van het publiek erg groot, dit tot groot genoegen van de band die een prima prestatie wist neer te zetten.

Daarna is het de beurt voor het Nederlandse Emerald. Deze band bestaat alweer een aantal decennia. De heren vieren vandaag het feit dat hun album 'Down Town' alweer 25 jaar geleden uitkwam. Dat de muzikanten aardig op elkaar ingespeeld zijn, mag dan ook geen verassing meer zijn. De mannen spelen bijna het gehele album en we horen dan ook onder andere nummers als “Sirens”, “Iron On Iron” en het mooie “Johnny’s On The Run” voorbijkomen. De band is erg enthousiast en speelt er lustig op los. “New Dark” en titelsong “Down Town” knallen vervolgens door de speakers. De zaal staat lekker vol en het publiek gaat lekker los. Verder krijgen we nog nummers als “Robin Hood”, “Suicide” en “Shadows Of Almighty” voorgeschoteld, waarbij alle maniacs met hun spijkerjasjes en emblemen het duidelijk naar hun zin hebben. De band gaat verder met “Back Were We Belong”, “Hell Racer” en “Back To The Future” om vervolgens af t e sluiten met “D-Day”. Al met al kan Emerald terugkijken op een degelijk en geslaagd optreden.

Het Duitse Warrant mag vervolgens het publiek vermaken met een pot onvervalste speedmetal op het inmiddels goed warmgedraaide publiek. De jaren tachtig speedmetal van deze heren zorgt ervoor dat de maniacs lekker op dreef komen. Deze band heeft een verzameling van songs van hun eerste twee albums, te weten ‘First Strike en ‘The enforcer’ uit de jaren tachtig voor ons samengesteld. Zo krijgen we onder meer “Satan”, “Nuns Have No Fun” en “Ready To Command” te horen. De meeste bands zijn wel wat veranderd qua uiterlijk. De vele lange wapperende manen zijn in de loop van de jaren verdwenen, zo ook bij zanger Jörg Juraschek. Dat staat misschien iets minder metal op het podium, maar alle muziek is er niet minder om. Warrant rockt door met “Keep Me In Hell”, “Torture In The Tower” en “Betrayer”. Het is ondertussen behoorlijk warm geworden in de zaal, die eigenlijk een beetje te klein is voor zo’n festival. Als Warrant klaar is met “Enforcer”, “Antisocial”, “Scavenger’s Daughter” en afsluiter “The Rack” hebben we tijd om even bij te kletsen met oude bekenden voordat de volgende band het podium bestijgt.

De New Wave Of British Heavy Metal (NWOBHM) band Bitches Sin is voor de allereerste keer in Nederland. Dus dit is een bijzondere show. Ook voor deze band spreekt het voor zich dat ze vooral oud werk uit de jaren tachtig zullen spelen. We hebben ze dan nog nooit gezien, wel scoorde deze band hoge ogen met het uit 1986 stammende 'Invaders' album in Nederland. De band gaat van start met “Always Ready” en laat gelijk zien wat ze kunnen. De bandleden zijn energiek en hebben er duidelijk zin in. Het volgende nummer wat ik kan onderscheiden is “No More Changes” waarbij de heren het publiek flink op hun hand krijgen. De setlist van vanavond bestaat verder uit onder andere “Sounds Of Silence”, “Down The Road” en “Ain’t Life A Bitch”. Dit optreden is vrij uniek en bevalt het publiek goed. Vele fans staan mee te zingen en de zaal blijft dan ook goed gevuld. Na “Fallen Star” en “Strangers On The Shore” weten we dat het einde nadert. De mannen krijgen goed applaus en eindigen hun show met het vette “Ice Angels”, natuurlijk afkomstig van het klassieke ‘Invaders' album.

Na de afzegging van Tokyo Blade in 2009 kregen de Engelsen dit jaar een nieuwe kans, en natuurlijk niet geheel onterecht want Tokyo Blade blijft toch een van de grotere namen in het genre uit de jaren tachtig. Ook deze band past mooi in het straatje van NWOBHM, waarbij de band anno 2010 heeft geprobeerd, zoals vele anderen de classic line up weer bij elkaar te sprokkelen. Natuurlijk hebben we het dan over de twee Andy’s, te weten Andy Wrighton (bass) en Andy Boulton (gitaar) en Steve Pierce (drums) en John Wiggins (gitaar). Als zanger hebben de heren Nicolaj Ruhnow van Domain weten aan te trekken, die zijn taak er vandaag zeker niet slecht vanaf bracht. Zo wist de band ons onder meer te vermaken met klassiekers als “Lightning Strikes”, “Night Of The Blade”, “Black Abyss” en “1000 Men Strong”. Verder werden er enkele nieuwe nummers gespeeld van het in februari 2011 te verschijnen nieuwe album van de band. De titels hiervan zijn mij even ontgaan. Het uitstekende optreden van de Britten bevatte verder de nummers “Dead Of The Night”, en het titelnummer van het klassieke, uit 1984 stammende ‘Midnight Rendezvous’ album. Al met al vonden de fans het geweldig, en ook wij hebben in ieder geval genoten.

Als afsluiter van dit gezellige festival krijgen we niemand minder dan Vicious Rumors te zien en horen. Deze Amerikanen draaien ook alweer een behoorlijk lange tijd mee ondanks dat de band de laatste jaren nogal wat bezettingswisselingen heeft gehad. De constante factor van de band is oprichter gitarist Geoff Thorpe. De band wordt verder aangevuld met oudgediende Larry Howe (drums), Stephen Goodwin (bass), Kiyoshi Morgan (gitaar) en nieuwkomer Brian Allen op zang. De band trapt af met “Worlds and Machines” en eigenlijke meteen blijkt dat zanger Brian een behoorlijk bereik heeft. Het volgende “On The Edge” is een van mijn favorieten, en ook dit nummer knalt vet uit de speakers. Brian heeft er weinig moeite mee om de songs te vertolken, en ook de hoge uithalen zijn dan ook geen probleem. De band heeft vandaag een fijne setlist in elkaar weten te steken, met veel oud maar ook met wat nieuw materiaal. Het is dan ook zo verwonderlijk dat iedereen mee staat te schreeuwen met nummers als “Warball”en de klassieker “Soldiers Of The Night“. De band rockt nog steeds, dat is duidelijk. Gitarist Thorpe is zoals altijd bijna in trance tijdens zijn verbluffende gitaarspel en drummer Howe ramt de vellen van het drumstel. Dan volgt “Blistering Winds” en het sublieme “Digital Dictator”. Mijn avond kan dan niet meer stuk, alles klinkt heerlijk en de band geeft zich 100%. Songs die verder voorbij komen zijn “Minute To Kill”, “Ship Of Fools” en de volgende kraker in de vorm van “Abandoned”. Dan krijgen we ook een nieuw nummertje te horen, “Razor Back Blade”, een snelle, stevige song en dat belooft wat voor de nieuwe plaat. De band gaat vervolgens stevig verder met “Lady Took A Chance”, “Sonic Rebellion” en meezinger “Down To The Temple”, waarop tegen het einde van de song plotseling een van de gitaar versterkers het begeeft. Na enkele minuten is het probleem opgelost en krijgen we nog twee klassieker te verwerken, te weten het felle “Hellraiser” en “Don't Wait For Me” waarop de band voldaan het podium verlaat.

Hierna hebben we nog even tijd voor een drankje, en spreken we deze zeer geslaagde avond nog even door met wat vrienden en bandleden. Al met al was het dan ook een zeer gezellige dag in Hoorn, en rest mij nog 1 ding, bij deze willen we nog even Stefan bedanken voor de gastvrijheid en succes toegewenst voor de editie 2011! (Eugene Straver en Talitha Martijn)

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!