Photos by : © '09 E. Straver / T. Martijn

21/05/2009 - Dauwpop: oa. Anti Flag, Biohazard, Deathstars - Hellendoorn

Op Hemelvaartsdag, 21 mei vond het inmiddels 15e Dauwpop festival plaats in Hellendoorn, het festival werd bezocht door in totaal zo’n 11 000 enthousiaste bezoekers die onder meer konden genieten van bands en artiesten zoals Beth Hart, Patatje Metal, Guus Meeuwis, Ilse De Lange Novastar, Milow en The Death Letters. Verder stonden er voorde metal liefhebber ook een aantal interessante namen op de bill zoals Biohazard, Deathstars en de punkband Anti Flag waardoor ondergetekende besloot dit veelzijdige festival toch maar weer met een bezoekje te vereren. Verder was het programma aangevuld met een aantal bekende en minder bekende aankomende talenten. Al met al heeft de organisatie ook dit jaar weer meer een groot aantal (inter)nationale topartiesten geprogrammeerd op de 4 podia. Naast het grote Dommelsch main stage en de het wat kleinere Jagermeister Surprise Stage was er ook nog het ‘Enge Bos Podium’, dat ingericht was voor de fans van de Nederlandstalige meezingers en was er dit jaar zelfs een Dance Arena aanwezig waar acts zoals de Jeugd van Tegenwoordig en Shameboy te zien waren.

Van te voren waren de weersvoorspellingen prima en als we rond de klok van 2 uur op het festival terrein aankomen is het dan ook heerlijk weer. Als we dan even later zonder problemen onze passen hebben weten te bemachtigen het festival terrein betreden is het hier al een drukte van belang, het festival begon immers al om een uurtje of half 12. Daar wij eerst zo’n 2 uur moesten reizen was dit voor ons niet echt haalbaar en kwam daar ook nog eens bij dat het programma voor 2 uur voor ons niet echt interessant was. Als we de eerste verkenningsronde over het festival terrein maken staat Beth Hart al te spelen op het hoofdpodium.

De eerste band die we dan ook echt aan het werk zien is Anti Flag. Deze punkrockers weten vandaag redelijk te overtuigen met hun simpele maar wel lekkere punknummers. De energie en het enthousiasme straalt ervan af. Ik hoor al snel een nummer als “The Smartest Bomb” voorbijkomen waarna de band vervolgens in rap tempo doorhaalt met “Cities Burn”. Want zo gaat dat met punk muziek. Lekker pittig en snel. De heren rammen lekker verder met “Mind the G A T T” en “Fought The Law”. Tussen de nummers door wordt er door deze stoere mannen meerdere malen om een circle pit verzocht, maar wel alvorens eerst nog even te  waarschuwen dat het moshende publiek elkaar wel moet oprapen als er iemand valt. Waarop het publiek lekker op elkaar inbeukt, maar dit alles wel beheerst, zodat niemand elkaar écht’ bezeerd. Verder wordt de rest van de set er in een hoog tempo doorheen gejaagd, zoals dat een echte punk band betaamd en heb ik ondermeer nog een nummer als “Sodom , Gomorrah, Washington D.C. (Sheep in Shepards Clothing)” weten te onderscheiden. Omdat we verder niet echt bekend waren met deze band laten we het er na een kleine drie kwartier bij zitten om ons naar het grote main stage te begeven waar Biohazard alweer klaar staat om ons een uur lang te vermaken.

Biohazard ,de band onder aanvoering van zanger / bassist (en pornoster, acteur) Evan Seinfeld, gitaristen Bobby Hambell en Billy Graziadei en drummer Danny Schuler doen vandaag nog eens dunnetjes over waar ze zo goed in zijn. Ondanks het gemengde publiek is de ruimte voor het podium flink gevuld!! De heren weten met hun energieke show al snel de aandacht van velen vast te grijpen. Ik als echte fan ben dolblij met deze heren uit Brooklyn, New York. Het is al snel duidelijk dat ook de mensen die deze band niet kennen, wel zin hebben in een potje stevige muziek en een rondje flink beuken. De tent wordt zowat afgebroken zodra de bvand met het nummer “Urban Discipline” aftrapt. Al snel daarna maken de mannen van Biohazzard de rest van de mensen wakker met een van mijn favoriete nummers, namelijk “Shades Of Grey”. De heren hebben er zichtbaar veel plezier in en racen als een gek over het podium heen en weer. Tijdens “What Makes Us Tick” zie ik toch ook aardig wat lang haar wapperen en voel ik de vloer meedeinen met de maat van de muziek. De sfeer zit er lekker in. De volgende knaller in de vorm van “Wrong Side Of The Tracks” wordt in moordend tempo ingezet. Het geluid is lekker en de temperatuur loopt ondertussen op naar het kookpunt. De volgende song die we te horen krijgen is “Black And White And Red All Over” gevolgd door “Down For Life”. Nu al weet ik dat ik niet voor niks ben gekomen. Ik heb het ernstig naar mijn zin bij deze sublieme live band. De mannen beuken lekker door met “Love Denied” en nog een favoriete, “Scarred For Life”. Dan volgt er een lied die opgedragen wordt aan een de overleden vader van gitarist Bobby Hambell, genaamd “Five Blocks To The Subway”. Nu is het tijd voor “We're Only Gonna Die (From Our Own Arrogance)”. Deze Bad Religion cover werd op Waldrock nog aardig verpest maar vandaag hoor ik een veel betere versie! Als “How It Is” klaar is komen er nog twee nummers voorbij in de vorm van “Punishment” en “Hold My Own”. Dan is het over en vertrekken de heren hoogst waarschijnlijk snel naar Amsterdam om daar nog even rond te hangen. Dit was een gedenkwaardig optreden.

Verder pikken we, net als twee jaar geleden nog een stukje van zangeres Ilse de Lange mee en ik moet toegeven ondanks dat ik niet echt fan van haar ben Ilse toch een geweldige stem heeft en zeer overtuigend overkwam.

Ook de Zweedse heren van de Deathstars staan erg hoog in mijn lijstje met favoriete bands.

Zodra de band begint te spelen, valt het mij op dat de tent nog niet voor een derde gevuld is. Hoe kan je dit nou niet leuk vinden? In de metal wereld zijn de mannen duidelijk bekender dan in de ‘Top 40’ wereld. De lekkere Zweden starten hun optreden met “Cyanide”. Halverwege dit nummer worden mensen wel wat nieuwsgieriger die buiten te tent heerlijk van de zon aan het genieten zijn en loopt de tent toch nog redelijk vol. Er staan mensen naast mij die mij grappige vragen stelden, (waarschijnlijk omdat ik een van de weinigen was die mee stond te zingen). Ze vroegen of de zanger van de mannenliefde was en ze waren nog net niet geshockeerd van de heerlijke ongedwongen podium presentatie van de Deathstars. De heren spelen weer een aardig strakke set van hun elektro/industrial metal met een gothic sausje Het leek wel of er in Hellendoorn een nieuwe wereld open ging voor veel mensen. Dat was voor mij ook weer een grappige ervaring. De mannen speelde een goede versie van “Death Dies Hard” om deze te vervolgen met het heerlijke “Tongues”. De erotische bewegingen zorgden ervoor dat veel mensen gebiologeerd bleven kijken! De verdere uitschieter van deze show waren nog “Trinity Fields” en natuurlijk het geweldige “Blitzkrieg”. Voor mij was ook dit een heerlijk optreden en het was veel te snel voorbij. Voor vele anderen was dit waarschijnlijk een bijzondere ervaring waar ze nog lang over na moeten denken, ha ha.

Omdat het programma qua muziekstijl verder niet helemaal in ons straatje paste, is het voor ons bij het bezichtigen van deze bands gebleven. De bands op het “Enge Bos” podium zoals Patatje Metal, Mooi Wark en afsluiter Band Zonder Banaan hebben we dan ook niet gezien. Wel hebben wij van sommige van deze bands al eerder optredens gezien. We weten dat dit gewoon dolle pret is!! Wat ons betreft was het echter een zeer geslaagde dag en mede door het goede weer togen ruim 11.00 bezoekers naar Hellendoorn om zich daar een hele dag te vermaken met diverse soorten muziek, verspreid over een 4 tal podia. Het hoofdpodium, ook wel het Dommelsch podium genoemd, was de plek bij uitstek met artiesten zoals Ilse de Lange, Beth Harth, Novastar en Guus Meewis waren toch wel de acts waar het grootste deel van het publiek voor gekomen was. Voor ons waren het echter meer de hardere bands zoals Biohazard op het Mainstage en Deathstars en Anti-Flag op de Jagermeister Surprise Stage die we vandaag aan het werk konden zien. Het Dauwpop festival is dan in de loop der jaren uitgegroeid tot een professioneel en volwaardig festival en bij deze willen we de organisatie dan ook nog even bedanken voor de gastvrijheid. De 16e editie van Dauwpop zal volgend jaar plaatst vinden op 13 mei 2009! (Talitha Martijn)

Voor meer bandfoto's zie het fotogedeelte van deze website!!!