Photos by : © '20 Kick Verhaegen

Dynamo Metal Fest – Online Streaming Event – 17/07 - 18/07-2020

Afgelopen vrijdag 17 juli en zaterdag 18 juli zou eigenlijk Dynamo Metalfest plaatsvinden op de ijsbaan in Eindhoven, maar zoals bekend gaat ook dit festival jammerlijk niet door. In plaats daarvan besloten de heren van Loud Noise een online streaming event te organiseren met een maximaal van 250 bezoekers op diezelfde ijsbaan.

We waren al een beetje gewend aan de uitzendingen van Loud Noise tv, maar in weekeinde dat het festival aanvankelijk zou plaatsvinden en met zoveel bezoekers dat was nieuw. Een meesterlijke zet van Tjerk Maas en Paul van Berlo, want het was geweldig om elkaar weer te zien, met elkaar te bieren, te genieten van muziek en een dansje te wagen. Geen live muziek, de bands werden via een live stream (de opnames vonden een week eerder plaatst in de Effenaar) op een groot scherm gepresenteerd. De spelende bands werden voorafgaand aan de stream live geïnterviewd en ook bands die eigenlijk zouden spelen werden vakkundig door Alma Alizadeh (For I Am King) geïnterviewd. Dikke Dennis doet zijn ding met de muziek quiz en het publiek anticipeert en is vooral blij om elkaar weer te zien.

Op de vrijdag is het de beurt aan death metal band Inferum, de heavy metal band Martyr en folk metal band Heidevolk, terwijl de zaterdag opent metal Belgische stoner band Your Highness, de Leidse death metal band Graceless en de death thrash metal band Legion Of The Damned. Tussendoor interviews met o.a. Johan Längquist van Candlemass, of een video boodschap van de gebroeders Tardy van Obituary. Uiteindelijk wil natuurlijk iedereen hetzelfde, volle zalen en uitverkochte festivals maar dat zit er helaas nog even niet in. De live streams zijn het beste voor nu, en met 250 kan je een aardig feestje vieren al blijft de interactie met het publiek een factor voor zowel publiek als band.  Gezellig is het wel en dat het feest is er, zeker met de lekkere speciaal bieren van Happy Face die de IPA, Tripel en Stout van de tap schonken. Eten was er natuurlijk ook, met keuzes als friet en pizza en de belachelijk lekkere bacon explosion van de bbq meesters van Fozzy!

Een leuk alternatief in deze tijd, waarbij iedereen hoopt dat die anderhalve meter snel tot het verleden behoort en we terug kunnen naar het “oude normaal”. Over een paar weken vindt eenzelfde evenement plaats in de Neushoorn en wie in is voor een feestje doet er goed aan om een bezoekje te wagen. (Erik van Dijk)