Photos by : © '19 Eus Straver

Zwaar Nieuwjaar

Op zaterdag 5 januari vindt het jaarlijkse nieuwjaarsfeest Hedon Zwaar Nieuwjaar plaats in Zwolle. Met de Nederlandse blackened death metal band God Dethroned als hoofdprogramma  en namen als het Noorse Blood Red Throne belooft het weer een mooie start te worden van 2019.

Met zeven bands, waarvan vier in de kleine zaal, is het Bruusk die om klokslag zeven uur mag aftrappen. Deze jonge metal band uit Kampen hanteert het motto “hard en strak”  en haalt de inspiratie uit het blackened death metal genre, bands als Dimmu Borgir, Behemoth en God Dethroned. Hard en strak is het wat deze mannen brengen. Met fijne groovende ritmes en brute vocalen in een al goed gevulde kleine zaal zorgt Bruusk voor een fijne opening van de avond.

In de grote zaal is het de Zutphense death metal band Izegrim die mag aftrappen. Na het sterke album ‘The Ferryman's End’ in 2016 bracht de band afgelopen jaar met de EP ‘Beheaded by Trust’ een smakelijk tussendoortje en veranderde er wat in de line-up. Zangeres / bassiste Marloes Voskuil gaf de bas over aan Bas Wijnbergen en richt zich alleen nog op de vocalen. Een opvallende keuze die goed uitpakt. Marloes is meer aanwezig op het podium, knalt van de ene naar de andere kant van het podium en heeft een goede interactie met het publiek. De Opening van de set is met ‘White Walls’ en verder zijn daar nummers als ‘Endless Desire’ en mijn persoonlijke favoriet ‘Reclaim My Identity’. De zaal is redelijk gevuld en geniet van dat wat Izegrim brengt.

Volgende band in de kleine zaal is het Utrechtse Shinigami. De band bracht in 2016 de EP ‘The Arcane Order’ en deze EP bracht de band al twee keer in Japan. Een smaakvolle opening van Elianne Anemaat vormt opmaat voor een potje bruut geweld. De groovende death / thrash metal doet het goed in Zwolle en de band straalt plezier uit op het podium. De expressie van frontman George Oosthoek is uitzonderlijk en de man beweegt en danst op het podium als of het een lieve lust is. Wat verder opvalt is het verzorgde gitaar en solowerk van gitarist Rutger van Noordenburg, die in Shinigami de ruimte krijgt om te excelleren. Nummers als ‘Defiance’ en ‘Order of the Blade’ gaan er lekker in en het publiek heeft het naar de zin. Shinigami zet een sterk optreden neer en is een band om in de gaten te houden.

Het Noorse Blood Red Throne is ontstaan in 1998 en bracht tot op heden acht albums uit waarvan het laatste, ‘Union of Flesh and Machine’, stamt uit 2016. Blood Red Throne brengt death metal met thrashende groovy riffs en uitzonderlijk brute vocalen van zanger Yngve "Bolt" Christiansen. Beukende drums, snelle riffs worden afgewisseld met subtiele stukken. De band speelt vooral strak en staat op het podium als een geoliede machine. Nummers als ‘Arterial Lust’ en ‘Homicidal Ecstasy’ van het laatste album zorgen ervoor dat de zaal, die bij aanvang matig gevuld is, langzaam aan vol loopt. Blood Red Throne ramt zo’n 50 minuten door en maakt indruk op het Zwolse publiek.

Het Duitse Damnation Defaced is ontstaan in 2006 en met drie albums en twee EP’s in de tas lekker op weg naam te maken in het death metal wereldje. In 2017 verscheen het laatste album ‘Invader from Beyond’ en vandaag in Hedon staat de band voor het eerst op een Nederlands podium. De kleine zaal is voor deze band, net als voor Shinigami, eigenlijk net wat te klein. Het is dringen in het zaaltje dat nog geen 200 man kan huisvesten. Damnation Defaced trekt publiek en brengt met stevig groovende nummers als titelnummer ‘Invader from Beyond’  van de laatste plaat en ‘Mark Of Cain’  een fijn potje death metal. Damnation Defaced brengt een vermakelijke en strakke show.

Met God Dethroned als afsluiter op de main stage staat er in Hedon een naam. De band rond zanger / gitarist Henri Sattler kunnen we gerust de top van de Nederlandse rekenen. De band is oorspronkelijk ontstaan in 1991 en heeft na een tweetal onderbrekingen in 2014 de draad weer opgepakt. In mei 2017 verscheen de tiende full-length ‘The World Ablaze’ als ultiem resultaat van de herrijzenis. Vanavond in Zwolle opent de band met het titelnummer van het laatste album en speelt het verder nummers uit de rijke discografie. Brute songs als ‘Villa Vampiria’  en ‘Nihilism’ denderen voorbij en wat vooral opvalt is het goede geluid en ook de uitvoering die bijzonder strak is, maar wat wil je ook met een drummer als Michiel van der Plicht. God Dethroned zorgt voor een mooie afsluiting en een top optreden.

Laatste band van de avond is The Heritance uit Deventer. De band is ontstaan in 2014 en een jaar later verscheen het debuut album ‘Focus in Reliquum’ welke in 2017 een vervolg kreeg met de EP ‘Routine to Decline’. The Heritance vormt deze avond het toetje van een geslaagde avond in Zwolle. De kleine zaal is goed gevuld, ondanks de OV perikelen van velen. De groovende, agressieve thrash / death metal van de band wordt goed opgepikt en de band zet een energieke show neer. De brute vocalen van Dennis Lusseveld zijn sterk en brengen net dat extra’s dat nodig is om te overtuigen. Met nummers als als ‘Catch / Kill / Release’ en ‘Slaves of Existence’ pakt de band het overgebleven publiek in en sluit een mooie avond sterk metal af.

Hedon Zwaar Nieuwjaar is een succes en als de trend voor 2019 zo wordt doorgezet is er geen metalhead die zal klagen. (Erik van Dijk)