Photos by : © '19 Eus Straver / Kick Verhaegen

Vienna Metal Meeting – Arena, Wenen – 11/05/2019

Op zaterdag 11 mei stond de derde editie van de Vienna Metal Meeting gepland en deze jaargang wordt voor het eerst het geweldige buiten podium gebruikt. Met namen als Opeth, Sólstafir, Amenra, Chris Holmes en Necrophobic is er voldoende variatie in de line-up en is de festivaldag er een om naar uit te kijken. Het festival terrein, de Arena Wien, bevindt zich in een industriële omgeving in de buitenwijk Erdberg en is ontstaan uit een gebied dat vroeger als slachthuis dienst deed. Het terrein ademt perfect de underground sfeer en midden op het terrein staat het grote buiten podium alwaar de Oostenrijkse thrashers Enclave de Main Stage mogen openen. Enclave is ontstaan in 2008 en bracht tot op heden twee albums uit waarvan ‘New Age Disorder’ (2016) het laatste. Met nummers als ‘Capitalypse Now!’ brengt de band de stemming er lekker in op de zonnige middag in Wenen. De lekkere retro thrash metal met hoge uithalen van zanger Rainer Höllersberger doen het goed. De ‘Austrian Thrash Command’ zorgt voor een fijne opening in de buitenlucht.

Na de melodische doom van het Slowaakse Doomas is het aan Ellende om de zaal vol te trekken. Deze black metal band uit het Oostenrijkse Graz is actief sinds 2011 en in maart dit jaar verscheen het derde album ‘Lebensnehmer’. Ellende is multi-instrumentalist Lukas Gosch en live trommelt dit heerschap de muzikanten op. Na het instrumentale intro worden we verrast met het nummer ‘Verachtung’. Sterke en melodische black metal met smerige vocalen van Lukas Gosch vullen de zaal die afgeladen vol is tijdens dit optreden. Nummers als ‘Du wärst eine schöne Leiche’ van de laatste plaat worden met overtuiging gebracht en Ellende zorgt voor een heerlijke show.

Buiten is het de beurt aan de Duitse death metallers van Fleshcrawl. De band is ontstaan in 1991 en bracht acht albums uit, waarvan het laatste in 2007, waarna het stil werd rond de band. Vorig jaar stond de band nog op EMM en dat optreden voldeed en de uitnodiging voor Vienna is een feit. Het veld is redelijk gevuld wanneer de Duitsers aantreden en met nummers als ‘Flesh Bloody Flesh’ brengen de heren prettig in het gehoor liggend stukje death metal van de oude school. Echt overtuigen doet de band niet, het oogt wat statisch en de kreet “dertien in een dozijn” is een veel gehoorde. Ondergetekende sluit zich daarbij aan, het optreden van Fleshcrawl is vermakelijk maar ook niet meer dan dat.

Terug naar het binnen podium waar Agent Steel zijn opwachting maakt. Nee, dat optreden werd gelukkig ook gecanceld. John Cyriis heeft zich in de afgelopen maand volslagen belachelijk gemaakt en doet er goed aan om de stekker definitief uit Agent Steel te trekken. De realiteit is dat het Duitse Chapel of Disease het plekje heeft overgenomen en dat is een goede keuze geweest. Chapel of Disease komt uit Keulen en is ontstaan in 2008. De band bracht tot op heden drie albums uit waarvan ‘...and as We Have Seen the Storm, We Have Embraced the Eye’ het laatste is. Chapel of Disease brengt death metal en brengt een heerlijke show met melodisch gitaarwerk waarmee de band zich weet te onderscheiden van het overige aanbod in het genre. Met nummers als ‘Void of Words’ weet de band de aandacht te trekken en vast te houden in de overvolle zaal. Agent Steel is snel vergeten, Chapel of Disease brengt een heerlijke show en toont zich een perfecte vervanger.

Chris Holmes Mean Man verraste vorig jaar met een show op de Eindhoven Metal Meeting en is ook dit jaar in Vienna van de partij. Moest in Eindhoven genoegen genomen worden met de kleine zaal vandaag mogen Chris Holmes c.s. de kunsten vertonen op het mooie buiten podium. Met W.A.S.P. krakers als ‘On Your Knees’, ‘Wild Child’ en ‘Animal (Fuck Like a Beast)’ weten de heren een ieder te vermaken. Het eigen werk, met nummers als ‘Let It Roar’, is vermakelijk maar verbleekt wat bij de cover songs die de band speelt. Vraagteken is wel waarom Mean Man, met een flinke eigen discografie covers speelt van anderen al is de Neil Young cover ‘Rockin' in the Free World’ meer dan vermakelijk. Over het algemeen kunnen we zeggen dat de show van Chris geslaagd is, de bekende nummers worden lekker mee gebruld en zorgen voor vermaak in het zonnige Wenen.

De zonnige middag zorgt er voor dat mensen lekker kunnen genieten van de zon en een plekje zoeken aan een tafel om een lekker koude halve liter bier te verorberen. Binnen zijn de goed bezochte signeer sessies waar men kan genieten van een gesponsorde Jägermeister of de uitgebreide merchandise zaal waar de band en festival shirts gretig hun weg vinden bij de fans. Het eten is wat karig en biedt weinig variatie. Met een broodje braadworst of een variant daarvan, een frietje of een crêpe moeten we het op het festivalterrein doen en dat is iets waar wel wat weer aandacht aan besteed kan en mag worden.

Terug naar de Main Stage waar de Grieken van Rotting Christ hun opwachting maken. De band, ontstaan in 1987, maakte wat muzikale omzwervingen voordat er een stabiele melodische black metal variant tot stand kwam. In februari dit jaar verscheen met ‘The Heretics’ het dertiende album en van dit album komt met ‘Hallowed Be Thy Name’ de opening. Met ’Kata ton Demona Eautou’ en ‘Fire, God and Fear’ gaat het tempo wat omhoog en zo ook het enthousiasme van de bezoekers. Het veld staat lekker vol en dat komt de show van Rotting Christ ten goede. Met een strakke show, een hoogtepuntje in de Thou Art Lord cover ‘Societas Satanas’, brengt Rotting Christ exact dat wat je van hen mag verwachten.

In de zaal is het tijd voor de West Vlaamse sludge band Amenra en wie dacht dat de zaal niet voller kon kwam bedrogen uit. De Kortrijkse band is ontstaan in 1999 en heeft in die jaren naam gemaakt met de live optredens. In 2017 verscheen het geweldige album ‘Mass VI’ waarmee de band zaal op zaal uitverkocht. In Wenen brengt de band een stukje variatie dat menig metalhead naar de zaal weet te trekken. De opening met ‘Boden’ van het vijfde album imponeert, zoals ook de ijzige schreeuwen van vocalist Colin H. Van Eeckhout. Het vervolg doet de koude rillingen over het lichaam doen gaan, de mis van de “Church of Ra” is even unheimlich als overweldigend. ‘Razoreater’ of het heerlijke ‘Plus près de toi (Closer to You)’, waarbij Colin zijn gevoelige kant laat spreken, zijn simpelweg geweldig. Amenra zorgt voor een hoogtepunt op de Vienna Metal Meeting en sluit af met het heerlijke ‘Diaken’ van de laatste plaat. Simpelweg top.

Het Zweedse Unleashed is ontstaan in 1989 en bracht vorig jaar het veertiende album ‘The Hunt for White Christ’ uit. De death metal die de heren naar Wenen brengen staat als een huis en zorgt ervoor dat het veld snel vol stroomt met liefhebbers. Vanaf de opening met ‘Blood of Lies’ dendert Unleashed door. Met nummers als ‘Lead Us into War’ van het laatste album tot nummers als ‘Into Glory Ride’ van de debuut plaat komt er een mooie mix van oud en nieuw voorbij. Hier en daar een rustpuntje in de set, zoals het wat matige ‘The Longships Are Coming’, maar verder brengt Unleashed een lekkere vette set en stelt de band de fans niet teleur.

Binnen wordt het vuurtje nog eens flink opgestookt met de brute grind / death van het Franse Benighted. De band uit Saint-Étienne in 2017 met ‘Necrobreed’ de achste full-length via Season of Mist en wist daarmee flink te overtuigen. Met snoeiharde death metal en met invloeden uit de grindcore weet Benighted de zaal te overdonderen. Opening van de set is met het nummer ‘Reptilian’ van het laatste album, de wisselende vocalen van bruut naar pig squeal zijn sterk zoals de nummers die volgen. Korte bijtende tracks met een lekkere groove zorgen voor een pit in een volle zaal, Benighted brengt een toffe en brute show op de Vienna Metal Meeting.

Wat al een tijdje in de lucht hing wordt waarheid. De eerste regen druppels zijn een feit en het zal niemand verbazen dat dit bewaarheid wordt bij de show van het IJslandse Sólstafir. De eigenzinnige muziek met de depressieve vocalen van Aðalbjörn Tryggvason bezorgen je de koude rillingen en passen perfect in de regenachtige omgeving. De band uit Reykjavík brengt iedere 3 a 4 jaar een album, het laatste stamt met ‘Berdreyminn’ uit mei 2017. Het Weense publiek laat zich niet kennen en de regen poncho’s worden uit de tas getoverd en zo kan Sólstafir zich verheugen op een vol veld. De nummers als ‘Náttmál’ en ‘Ótta’ worden door het droevige weer versterkt, niet in de laatste plaats door de geweldige vocalen van Aðalbjörn Tryggvason. Sólstafir brengt een heerlijke en overtuigende treurmis die voor velen een nat pak oplevert.

De regen wordt heviger tijdens de headliner Opeth. De voorheen progressieve death metal band rond multi-instrumentalist Mikael Åkerfeldt brengt heden ten dag progressieve rock en begint door technische problemen later dan gepland. Het laatste album ‘Sorceress’ vertelt het verhaal van de band en het titelnummer is de opener van de set vandaag in Wenen. Met het geweldige ‘Ghost of Perdition’ (2005) komt de oude glorietijd weer aan bod en kunnen we genieten van de sterke grunts van Åkerfeldt. Mikael dankt het publiek voor de aanwezigheid in de stromende regen en brengt met ‘Demon of the Fall’ meer fijne nummers. Ondanks de regen is het weer genieten van Opeth die de headliner status zonder meer waar maakt. Wat een geweldige band, puur genieten van de 3 kwartier in plaats van de beloofde 5 kwartier die Åkerfeldt c.s. geboden wordt. Opeth sluit af met het instrumentale einde van ‘Deliverance’ en brengt een stukje top vermaak.

Keerzijde van de regen is dat de grote zaal nagenoeg niet meer begaanbaar en dat de security op een zeker moment niemand meer toelaat in de zaal. Dat zorgt er voor dat ondergetekende de laatste shows in de zaal moet missen, dat betekent geen Necrophobic, Secrets of the Moon en Hellavista en dus elders op het terrein verder moet gaan feesten. Desalniettemin is de Vienna Metal Meeting 2019 een geslaagd evenement en komen we in 2020 graag weer terug. De eerste namen voor de komende editie zijn reeds aangekondigd, en met namen als Paradise Lost, Katatonia, Demolotion Hammer, Grand Magus en het Vlaamse Carnation is de 2020 editie er een om naar uit te kijken. (Erik van Dijk)