Photos by : © '19  Mell Haas / Bianca Berger

Metal Experience Fest II - GebrDeNobel, Leiden – 28/09/2019

Na een succesvolle eerste editie vorig jaar, is het dan nu tijd voor een vervolg in de vorm van een tweede editie van Metal Experience Fest. Daar hebben we dan nog niet eens een jaar op hoeven wachten, daar het festival is verplaatst van eind december naar eind september. De line up bestaat geheel uit bands uit eigen land en is zeer divers en gevarieerd te noemen.

Op vrijdag 27 september was het tijd voor de band battle in Rockcafé Lazaru’s, waar de eerste Metal Experience pre-party een feit was. Op het podium verschenen vier bands, Spectrum of Delusion, Indulgence, Melting Eyes en Hallowed Fire, die allen kans maakten een plek op Metal Experience Fest 3 te verdienen. In een afgeladen volle tent gaven alle bands vol gas en was het niveau hoog. Hallowed Fire sprong er, naar de mening van het Metal Experience team, uit. De band bracht hun stevige heavy / thrash metal nummers met overtuiging, veel energie en wist daarmee het publiek in beweging te krijgen. Met wild headbangende gitaristen / bassist en een geboren frontman in Rob Mandjes overtuigde de band van begin tot eind. Met nummers van de in 2018 verschenen EP ‘Decade of Darkness’ zoals het titelnummer, ‘Burn & Destroy’ en ‘The Enemy’ en de afsluitende Metallica cover ‘Damage Inc’ werd duidelijk dat de band de meeste indruk maakte op het publiek en het M-E team. (Erik van Dijk)

De aftrap op Metal Experience Fest II wordt gegeven in de kleine zaal door het Haagse Defazer die een soort van thuiswedstrijd speelt, en hun old school thrash metal valt goed in de smaak bij het aanwezige publiek. De band krijgt, ondanks dat het nog niet heel erg druk is, toch al de eerste circle pits aan de gang en dat zouden ook zeker niet de laatste zijn. Het lijkt zelfs even weer 1986 te zijn, met deze geweldenaren en hun vurige thrash metal. Deze nog jonge band speelt zich goed in de kijker, en heeft nog een hele toekomst voor zich dankzij de opleving van old school thrash en aanverwante metal.

Opener in de grote zaal is niemand minder dan de thrash sensatie uit het oosten van het land, namelijk Distillator! Deze band heeft zich al bewezen, en wordt gezien als de Nederlandse Destruction, thrash van de bovenste plank is wat hier voorgeschoteld wordt. De mannen zijn goed op dreef en houden de vaart erin, naast nummers van hun twee elpee’s wordt er ook een covertje van Slayer in de vorm van ‘Black Magic’ (overigens ook te vinden op hun laatste split lp met Space Chaser) gespeeld. Ook hier wederom weer een hoop circle pits door het enthousiaste publiek dat uit z’n dak gaat. Hier is een goed feestje aan de gang, zoveel is wel duidelijk als de band hun set afsluit met ‘Megalomania’ van hun tweede langspeler. Distillator zet hier weer een top prestatie neer als ervaren live band die ze zijn!

Met de tweede band in de kleine zaal krijgen we voor het eerst een verandering van genre, de old school thrash word ingewisseld voor de duistere black metal van de dames van Asagraum. De kleine zaal puilt uit, maar niet iedereen kan wat met deze muur van geweld, met gevolg dat gaande de set het wat minder druk wordt. De dames zetten een goede sfeer neer, en geven een indrukwekkende show met explosieve momenten. Ook vindt de live presentatie plaats van hun onlangs verschenen nieuwe album ‘Dawn Of Infinite Fire’ , die ook meteen verkrijgbaar is bij de merch stand. Het brute gekrijs met de muur van gitaargeweld laat je bijna in trance raken, dit mede door de psychedelische effecten in de muziek. Een klein nadeel in de kleine zaal is wel dat het geluid veel te hard staat, waardoor er helaas een hoop details in de muziek verloren gaan. Hier hadden alle bands in deze zaal wel last van, misschien een puntje voor de volgende keer.

De volgende band in de grote zaal Bodyfarm brengt ook een speciale show, ten eerste vanwege de release van het nieuwe album ‘Dreadlord’, maar ook ter ere van hun recent overleden voorman Thomas Wouters. Hiervoor heeft de band een groot scherm boven het podium waarop foto’s van de band en Thomas geprojecteerd worden tijdens het optreden. Inmiddels is het ook aardig druk geworden en staat de zaal bomvol, en krijgt Bodyfarm een warm onthaal. De death metal van de band krijgt zonder moeite de meute in beweging, en menigeen gaat weer uit z’n dak tijdens dit optreden. Interim frontman is de van Graceless bekende Remco Kreft op gitaar en zang, en dat doet deze met verve. Ook Martin van Drunen van Asphyx komt nog het podium op om het nummer ‘The Dark Age’ mee te doen met de band. Bodyfarm brengt een heerlijke death metal show, een feest ter ere van de release van het nieuwe album ‘Dreadlord’, maar er was ook hier en daar een traan vanwege het gemis van de veel te jong heen gegane Thomas….

De nodige doom / death metal wordt gezorgd door Officium Triste die al ruim 25 jaar een van de meest toonaangevende doom bands in ons land is. De Rotterdammers spelen naast oud materiaal ook een aantal nummers van hun nieuwe album ‘The Death Of Gaia’ dat in december officieel verschijnt, maar op deze avond al wel te koop was. Sterke nummers als ‘World In Flames’ en ‘The End Is Nigh’ doen de aanwezigen ademloos toekijken om vervolgens in de zwaardere passages de haren flink los te gooien. Dat de band populair is blijkt wel uit het feit dat de kleine zaal weer bomvol is tijdens dit optreden, de mannen onder aanvoering van zanger Pim Blankenstein zetten dan ook hun beste beentje voor en overtuigen ruimschoots. Officium Triste brengt met hun atmosferische doomdeath de broodnodige variatie op het Metal Experience Fest.

In de grote zaal is het de beurt aan Soulburn om hun kunsten te vertonen, en dat er veel mensen gekomen zijn voor deze band blijkt wel uit het feit dat nu zelfs de grote zaal te klein lijkt en uitpuilt. De band trekt dan ook genadeloos hard van leer en blijkt de meest succesvolle band van de dag te worden gezien de reacties van het publiek. Soulburn geeft een lezing uit hun rijke oeuvre zo komen onder andere ‘Crypts of the Black’, ‘Withering Nights’ en ‘Abyssica’ voorbij, voordat men de set afsluit met klassieker ‘Feeding on Angels’. Het publiek wil meer, maar helaas de tijd is om voor Soulburn, maar wat een feestje was dit! Dit is ook de tweede keer deze avond dat Remco Kreft op het podium staat, respect voor deze held is dan ook wel op z’n plaats!

Headliner in de kleine zaal vanavond is Toner Low die voor eigen publiek speelt. Deze band uit Leiden probeert met hun stoner/doom de zaal leeg te blazen, wat nog aardig lukt ook, daar veel mensen nieuwsgierig waren naar deze band, maar niet helemaal bekend met wat ze doen. Door de harde lage tonen, veel bas een loeihard geluid houden een hoop mensen het na een tijdje voor gezien. Toner Low is een band die wanneer het alleen de kar trekt in Leiden de kleine zaal met gemak voltrekt, wellicht is het publiek op dit festival afgekomen op de andere genres. het overgebleven publiek geniet van de hypnotiserende tonen en van de visuele aspecten. Het instrumentale geweld gaat door merg en been en is op zich best bijzonder om mee te maken, helaas staat het geluid ook nu weer veel te hard en dat is jammer.

Festival headliner is niemand minder dan death metal legende Asphyx die met Martin van Drunen aan het hoofd de zaal plat speelt. Al is het bij Asphyx niet meer zo druk in de zaal als bij Soulburn, daar veel van de aanwezigen in de foyer, waar een DJ draait, aan het feesten zijn. Op het podium is het een gezellige boel, en Martin zit op z’n praatstoel en maakt geintjes over Duitsers dat ze de krieg verloren hebben tegen drummer Husky, die Duitser is. Op de gevarieerde setlist staan nummers uit de gehele Asphyx geschiedenis, zo komen onder andere ‘Vermin’ , ‘Death the Brutal Way’ en ‘Deathhammer’ voorbij. De band gaat al net zo uit z’n dak als het uitzinnige publiek, het hele podium wordt gebruikt, en ook Paul staat als een dolle te bangen onderwijl dat hij de vetste riffs uit z’n gitaar toverend. Een vette uitvoering van ‘Der Landser’ volgt en Martin blijft tussendoor alles aan elkaar praten en vertellen hoe een toffe party het wel is. Na bijna anderhalf uur knallen sluit Asphyx een memorabel optreden af met ‘Last One On Earth’. Asphyx brengt sinds jaren weer een unieke show op vaderlandse, anderhalf uur genieten van een van de beste bands in het genre.

In de foyer is de party dan nog volop bezig, en zijn er een heleboel bekenden en biertjes te vinden, alsook de merch stands van bijna alle bands staan hier. Het is een gezellige boel en Metal Experience fest II gaat dan ook de annalen in als een zeer geslaagde party, met een geweldige volledig vaderlandse line up. De organisatie heeft weer een tof festival op de kaart gezet wat tot in de puntjes goed uitgewerkt is, hulde hiervoor. De datum voor volgend jaar staat al weer vast, op zaterdag 26 september 2020 vindt Metal Experience Fest 3 plaats in de Gebr. de Nobel. Eerste namen die bekend gemaakt zijn, zijn de Leidse death metal band Graceless en winnaar van de band battle op de pre-party in Laza Hallowed Fire. Tot volgend jaar! (Kees Schijven)