Photos by nto the Grave © '19

Into The Grave - Dag 3 - Oldehoofsterkerkhof, Leeuwarden – 11/08/2019

Dag drie van Into The Grave festival is de gratis te bezoeken festival dag, als cadeautje van de organisatie aan de mensen van Leeuwarden, met vandaag alleen een hoofdpodium programmatie.

Het Franse Klone bijt de spits af vandaag, en het is rustig opstarten op deze zondag. De progressieve metal is redelijk ingetogen en de perfecte achtergrond muziek voor een verlaat ontbijtje en koffie, of een eerste biertje weg te happen. De band staat energiek te spelen en oogt ervaren, wat ook kan omdat ze al meer dan 20 jaar bestaan, echter zijn er niet veel mensen bekend met de band buiten Frankrijk waarschijnlijk. Het publiek laat het gelaten over zich heen komen deze zondagmiddag en reageert nog wat tam op deze “oude” nieuwkomer.

Het uit de UK afkomstige Prognosis mag als tweede het veeltalig aanwezige publiek vermaken met hun groove metal. De band is bloedfanatiek en energiek op het podium, en ondanks dat ze pas vier jaar bestaan, en nog niet echt bekend zijn krijgen ze een hoop positieve reacties van de menigte. De meeste nummers die voorbij komen zijn dan ook van hun vorig jaar verschenen debuut album ‘Definition’ zoals ‘Waste’, ‘Echoes’ en ‘High Road’. De band overtuigd en wint er zeker zieltjes bij vanmiddag, in de gaten houden dus!

The Vintage Caravan uit IJsland is de volgende die z’n kunsten mag vertonen en doet dat met verve. De drie jonge mannen spelen een mix van progressieve en classic rock, die goed aanslaat bij het Into The Grave publiek vandaag. De set bestaat rustige ballads afgewisseld met razende rock nummers waarbij de bandleden helemaal uit hun dak gaan. Dat dit erg aanstekelijk werkt blijkt uit het feit dat dit ook overslaat op een deel van het publiek voor het podium. De band laat met nummers als ‘Crazy Horses’ , ‘Midnight Meditation’ , ‘Babylon’ en ‘Expand Your Mind’ een erg positieve indruk achter op de aanwezigen. Dat veel mensen nieuwsgierig waren naar deze band was duidelijk, ze waren nog niet echt veel live te zien geweest in Nederland, maar dat ze terug mogen komen, zoveel is zeker!

De thrash metal wordt vandaag vertegenwoordigd door het alom bekende Death Angel uit de bay area van San Fransisco. De band heeft een uitermate goede live reputatie, en beschouwd Nederland als hun tweede thuis. Dat veel mensen voor deze band gekomen zijn is ook wel overduidelijk te zien aan de drukte voor het podium en het aantal Death Angel t-shirts wat rondloopt. Deze ervaren thrashers weten hoe ze een feestje moeten bouwen, en dat start meteen vanaf het eerste nummer ‘Thrown To The Wolves’. Het is een gewonnen wedstrijd van begin tot eind, met oudjes als ‘Voracious Souls’ en ‘The Ultra Violence’, maar ook nieuwere nummers als ‘The Moth’ en ‘Humanicide’. De mannen hebben het duidelijk naar hun zin, en maken er dan ook een van de beste optredens op dit festival van!

Hoofdact en afsluiter van het festival is niemand minder dan Opeth, deze getalenteerde Zweedse grootheden onder leiding van zanger Mikael Akerfeldt zijn terechte headliners van Into The Grave. De band is in hun bijna 25 jarige loopbaan veranderd van een death metal band in de begin tijd, naar een meer en meer progressieve rock band met heel veel invloeden uit andere stijlen, wat resulteert in heel veel variatie in de muziek. Het zijn dan ook stuk voor stuk top muzikanten met heel veel ervaring en dat merk je ook. De band speelt nummers uit hun hele oeuvre zoals ‘Demon of The Fall’ van hun album ‘My Arms, Your Hearse’ uit 1998 en bijvoorbeeld ‘The Wilde Flowers’  van hun vorige plaat ‘Sorceress’ uit 2016. Gek genoeg wordt er niks gespeeld van hun nieuwe album ‘In Cauda Venenum’ dat eind September uitkomt. Volgens Mikael, die alles rustig aan elkaar praat tussen de nummers door, ligt dit aan het feit dat ze deze nummers niet gerepeteerd hebben. Daar waar op de platen tegenwoordig bijna niet meer gegrunt wordt door Mikael, doet hij dit live gelukkig nog wel, hij heeft dan ook een uitstekende grunt als ook een fraaie heldere zangstem. Dat passie en vakmanschap de boventoon voeren bij Opeth is geen geheim, de live optredens van deze band zijn dan ook altijd een belevenis. De band heeft er duidelijk zin in en straalt dat ook uit, en met een bijna twee uur durende show komt deze editie van Into The Grave aan z’n eind, en het is er weer eentje voor in de boeken!

Conclusie:

Hulde aan de organisatie en vrijwilligers die weer een perfect top festival hebben weg gezet! De veranderingen werden over het algemeen ook goed ontvangen. De ingang aan de andere kant is echt een verbetering ook ten opzichte van voorgaande jaren, nu geen lange rijen in de smalle winkelstraatjes die alles blokkeren. Ook het draaien van het podium blijkt een goede zet te zijn, daar nu een veel breder veld ontstaat met beter zicht op het podium waar je ook staat. Het kleine podium bleek ook een aanwinst, al was het er soms erg druk, maar dat mocht de pret niet drukken. Er zou sprake zijn dat het festival weg zou gaan uit het centrum van Leeuwarden, vanwege plaatsgebrek. Dit zou echter een groot verlies zijn voor zowel Into The Grave als Leeuwarden. Het festival hoort thuis op deze iconische plaats met de scheve (festival) toren, een mooiere locatie kun je je toch niet wensen! Dit is Into The Grave! De eerste namen voor 2020 zijn alweer bekend gemaakt en dat zijn Kvelertak, Revocation en Havok dus hopelijk volgend jaar weer hier op het plein met de 10e editie ITG! (Kees Schijven)