Photos by nto the Grave © '19

Into The Grave - Dag 2 - Oldehoofsterkerkhof, Leeuwarden – 10/08/2019

Dag twee van het Into The Grave festival is een winderige, vanwege de harde wind zijn de merchandise stands gedeeltelijk verwijderd, als ook het zwarte doek wat op de hekken zat. Het blijkt te gevaarlijk met deze harde wind en men neemt geen risico, veiligheid voor alles.

Met God Dethroned wordt Leeuwarden al vroeg ruw wakker geschopt, de mannen gaan keihard aan de bak, en oogsten een wat tamme reactie van het publiek. Waarschijnlijk was het voor de meeste aanwezigen nog te vroeg voor zo’n bak herrie, en had de band beter wat hoger op de bill kunnen staan wat ze zeker ook verdienen. De muziek staat als een huis en band geeft alles wat ze hebben. Death metal van de bovenste plank uit eigen land, wat wil je nog meer, top show van deze veteranen.

Het lukt het Finse Battle Beast al snel om de handjes in de lucht te krijgen, hier staat dan ook een geoliede power metal machine. Zangeres Noora gaat als een beest tekeer en weet met gemak het publiek op haar hand te krijgen. Nummers als ’Bastard son of Odin’ en ‘King For A Day’ worden dan ook volop meegezongen, en de menigte voor het podium gaat uit z’n dak. Deze band weet hoe ze een feestje moeten bouwen, en dat al redelijk vroeg op de dag. Hier staat een band die het nog ver gaat schoppen.

Op het kleinere podium blaast Jinjer het spreekwoordelijke dak eraf, deze band zit goed in de lift en is razend populair aan het worden. Ook nu blijkt weer dat het veld voor het podium veel te klein is, iedereen wil deze Oekraïense band aan het werk zien. Zangeres Tatiana Shmailyuk blinkt uit in haar knal witte outfit en haar ongelooflijke keel geluid, wat een podiumbeest! Nummers als ‘Words Of Wisdom’, ‘I Speak Astronomy’ of ‘Perennial’ gaan er goed in bij het niet op het plein passende uitzinnige publiek. Dit is een band om in de gaten te houden, hier ga je nog veel van horen. Een belofte voor de toekomst!

Queensryche heeft met Todd La Torre een dijk van een zanger binnengehaald na het vertrek van Geoff Tate. Deze ervaren rotten weten hoe ze een goede show moeten geven, vele oudjes komen voorbij zoals ‘Queen Of The Reich’ en ‘Take Hold Of the Flame’. Todd heeft een geweldig stembereik en weet moeiteloos de hoge uithalen te halen. Puur genieten deze band live, al kan niet iedereen met deze muziek uit de voeten op Into The Grave. Met  onder  andere  ‘Walk In The Shadows’, ‘Empire’ en ‘Eyes Of A Stranger’ komt er van bijna elk album wel een nummer voorbij. Dit is een headliner waardige band, die weer helemaal terug is met een top frontman aan het roer!

Ost+Front uit Berlijn vermaakt de aanwezigen op het kleine veld met hun carnavalesk aandoende act, en hun Rammstein achtige muziek met gothic en industrial invloeden. Niet ieders cup of tea blijkt uit het aantal mensen dat al snel afdruipt van het kleine veld. Het geheel komt een beetje chaotisch en rommelig over en nummers als ‘Fiesta De Sexo’ en ‘Bitte Schlag Mich’ kunnen de menigte niet echt overtuigen. Waarschijnlijk doet deze band het beter op het Oktober metal Festival waar ze ook weer te bewonderen zijn.

Een van de bands waar velen naar uitkijken is Testament, deze legendarische band weet waar Abraham de mosterd haalt, en is een uitgesproken live band. Het is dan ook dringen voor het podium als de band los gaat met ‘Brotherhood Of The Snake’ en ‘The Pale King’ van hun laatste album. De uitzinnige menigte krijgt een mooie lezing voor geschoteld uit de bands rijke oeuvre. Er ontstaat een mooie pit en al snel volgen de eerste crowdsurfers. Hoogtepunten zijn dan ook ‘Into The pit’, ‘Low’ , ‘Over The Wall’ en ‘Disciples Of the Watch’ voordat de band afsluit met ‘The Formation Of Damnation’. Wat een geweldig energieke show, er wordt nog volop geroepen om een toegift, maar de organisatie houd een strak tijdschema aan.

Een band die eigenlijk geen introductie nodig heeft, en op het hoofdpodium had mogen staan, is natuurlijk Lacuna Coil. De band is duidelijk een maatje te groot voor het kleinere podium, en het veld puilt dan ook uit. Doordat het zwarte plastic van de hekken is verwijderd, is het erg druk ook op het grasveld aan de overkant van de straat. Misschien een wat vreemde eend in de bijt, gezien de vrij harde line up van het festival, maar dat deert de band niet. Christina en partners geven het beste wat ze hebben met onder andere ‘Heaven’s a Lie’ en ‘Nothing Stands In Our Way’ , als ook de Depeche Mode cover ‘Enjoy the Silence’ mag niet ontbreken natuurlijk. Het publiek smult ervan, en ook de band geniet duidelijk op het podium. Een absoluut geslaagd optreden van deze Italianen!

Meshuggah mag op het hoofdpodium aan de bak en niet iedereen snapt de complexe metal van deze heren, maar populair zijn ze zeker gezien de drukte. De band gaat driftig tekeer en houd zich niet in, wat ook erg gewaardeerd wordt. Met nummers als ‘Demiurge’ van hun ‘Koloss’ plaat, en ‘Bleed’ van het ‘ObZen’ album kan het feestje niet fout gaan. Deze Math metal mannen maken er een technisch hoogstaande show van, waarvan de liefhebbers alleen maar kunnen genieten! Er staat dan ook meer dan 30 jaar ervaring op het podium, en dat merk je goed!

Headliner op het kleine podium is niemand minder dan Sacred Reich, deze sympathieke band brengt over een paar weken hun eerste nieuwe album in 23 jaar uit, waarvan we vanavond er al vier te horen krijgen. ‘Awakening’, ‘Salvation’, ‘Divide & Conquer’ en ‘Manifest Reality’ zijn geweldig goede nieuwe nummers en worden dan ook super goed ontvangen door het overvolle plein. Maar ook de oudjes doen het nog steeds goed, blijkt al meteen bij de start met ‘The American Way’. De band heeft een perfect geluid, en staat overduidelijk te genieten on stage. Tussendoor worden nog even de nieuwe “oude”  drummer Dave en nieuwe gitarist Joey van slechts 22 jaar oud voorgesteld. En het uur speeltijd dat de band heeft vliegt voorbij met nummers als ‘Death Squad’ , ‘Who’s To Blame’, ‘One Nation’ en ‘Love…Hate’ voordat ‘Surf Nicaragua’ een eind maakt aan de veel te korte set. Deze mannen horen zeker ook op een hoofdpodium thuis, al heeft zo’n intiem optreden op een kleiner podium toch ook wel wat, op en top de band van het festival!

Afsluiter van deze zaterdag op het Into The Grave hoofdpodium is het Duitse Powerwolf, die erg aan populariteit gewonnen hebben de laatste jaren. De power metal van deze band staat als een huis en wordt dan ook luidkeels meegezongen. Deze band stond twee jaar geleden ook al op Into The Grave, maar nu dus als headliner. Hoe ze een show moeten maken weten deze heren maar al te goed, en zanger Attila krijgt het publiek zonder moeite mee in de meezing refreintjes. De theatrale show met veel vuurwerk doet soms wat aan Rammstein denken, maar is uitermate entertainend. Hits als ‘Amen and Attack’ en ‘Blessed and Possessed’ worden uit volle borst meegezongen en gedirigeerd door meester Attila. Deze band is een van de aankomende grote headliners op de grotere festivals met hun overtuigende show en populaire meezing power metal. Songs als ‘Demons are a Girl’s best friend’ en ‘Resurrection By Erection’ of ‘Killers with the Cross’ mogen niet ontbreken en doen het allemaal perfect bij het grote publiek. De band besluit de set met hun anthem ‘Werewolves of Armenia’ en ‘We Drink Your Blood’ wat het feest compleet maakt!  (Kees Schijven)