Photos by nto the Grave © '19

Into The Grave - Dag 1 - Oldehoofsterkerkhof, Leeuwarden – 09/08/2019

Het tweede weekend van augustus is traditie getrouw weer tijd voor het Into The Grave festival in Leeuwarden, met dit jaar voor het eerst een iets andere opzet. Allereerst duurt dit jaar het festival drie dagen, waarvan de derde dag zelfs gratis te bezoeken is. Ook nieuw is het tweede podium, en de andere plaatsing van het hoofdpodium en de bezoekers ingang.

Op het kleinere podium vertoont Dog Eat Dog z’n kunsten, de band gaat fanatiek tekeer, en de rap metal blijkt nog immer populair te zijn gezien de reacties van het publiek. De band heeft er dan ook duidelijk plezier in, en laat zich van z’n beste kant zien. Hits als ‘Who’s the king’, ‘Dog eat dog’, ‘No fronts’ komen voorbij, en het publiek smult ervan. De mannen van dog eat dog kunnen nog steeds rekenen op een trouwe schare fans, die een band in topvorm aan het werk zien vandaag. Aan het eind van het optreden weet de zanger nog te vermelden dat ze dit najaar terug komen naar Nederland voor een optreden, maar als er vraag genoeg is zouden ze er twee van willen maken, gezien de reacties worden het er zeker twee dus!

Hypocrisy laat op het hoofdpodium, het terrein op z’n grondvesten trillen, en probeert de doden te ontwaken, zo lijkt het. De death metal van deze giganten gaat erin als zoete Friese koek, al blijkt na afloop dat het toch een wat vlak optreden was. De band doet waar ze goed in zijn, en nummers als ‘Fractured Millennium’, ‘Eraser’ en ‘Adjusting the sun’ passeren de revue. Ondanks het goede optreden blinkt de band nergens uit en komt het geheel wat plichtmatig over.

Headliner op het kleinere podium is Sick Of It All, en nu blijkt de ruimte voor dit podium toch een beetje aan de kleine kant, gezien de hoeveelheid mensen die op de band afkomen. Een terechte headliner die het veld compleet in vuur en vlam zet, wat een geweldenaren. Met nummers als ‘Just look around’, ‘Sanctuary’, ‘Scratch the surface’ en ‘Step down’ kun je natuurlijk ook niet fout gaan. De energie spat ervan af, en de mannen geven het beste wat ze hebben. Dit gaat Anthrax niet meer overtreffen, en Sick Of It All is dan ook zeker de band van de dag. De speelvreugde straalt er van af en de band geniet met volle teugen, net als het publiek, puur genieten en uit je dak gaan!

De hoofdact voor deze eerste dag Into The Grave is niemand minder dan Anthrax en na het Iron Maiden intro barst de band los met ‘Caught in a mosh’. Niet alleen de band barst los, ook de regen komt na een paar nummers met bakken uit de hemel vallen, waarna veel mensen al richting uitgang lopen. Gelukkig stopt het na een aantal nummers weer met regenen, de organisatie had voor het optreden nog aangekondigd dat als het zou gaan onweren, het optreden stilgelegd zou worden in verband met de veiligheid. Anthrax speelt veel oude nummers van onder andere ‘Spreading the disease’ zoals, ‘Medusa’, ‘A.I.R’ en ‘Madhouse’ maar ook ‘I Am The Law’ ontbreekt niet, zelfs de covers ‘Got The Time’ (Joe Jackson) en ‘Anti Social’(Trust) worden gespeeld. De band leverde een geweldige show, maar heeft niet de intensiteit en spelvreugde die Sick Of It All liet zien. Als de band dan eindigt met ‘Indians’ zijn er al veel mensen vertrokken vanwege de regen. (Kees Schijven)