Photos by : © '19  Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting - Dag 3 - Dessel, Belgium – 23/06/2019

De afsluitende dag van de Graspop Metal Meeting staat in het teken van afscheid. Allereerst is daar de hardrock band Kiss die hun afsluitende The Final Tour Ever naar Dessel brengt en eerder op de dag is het gitariste Merel Bechtold die haar laatste show met Delain doet. Met andere grote namen in de hardrock wereld als Whitesnake en Def Leppard en daarnaast komende bands als Sabaton en Gojira ziet het affiche van de laatste dag Graspop er aantrekkelijk uit.

Deadland Ritual doet voor de gemiddelde Graspop bezoeker geen bellen rinkelen. De nieuwe band is samengesteld uit artiesten die reeds faam hebben verworven bij andere projecten. Black Sabbath bassist Geezer Butler is één van die namen en Deadland Ritual speelt dan ook de nummers als ‘Symptom of the Universe’, ‘Neon Knights’ en ‘War Pigs’. Franky Perez is een redelijke zanger en de band klinkt goed, en met verder nummers als ‘Slither’ (Velvet Revolver cover) en ‘Rebel Yell’ (Billy Idol) weten de heren het Graspop publiek te vermaken.

Delain is ontstaan in 2002 en groeide al snel uit tot een naam in de symfonische metal wereld, in de schaduw van bands als Within Temptation en Epica. De band van oprichter Martijn Westerholt bracht tot op heden vijf albums uit waarvan het laatste, ‘Moonbathers’ in 2016 verscheen. Ondanks het vroege tijdstip, Delain mag even voor half 3 aantreden, is het veld voor het tweede hoofdpodium goed gevuld. De set wordt geopend met de nummers ‘Hands of Gold’ en ‘Suckerpunce’ en die nummers zorgen voor een fijne start. Zangeres Charlotte Wessels laat horen een goede zangeres te zijn en weet daarnaast met haar charismatische uitstraling het Graspop publiek aan zich te binden. Kippenvel momentje is de interactie tussen Charlotte en scheidend gitariste Merel Bechtold dat getuigt van veel respect. Na het afsluitende ‘We Are the Others’ wordt Merel door alle bandleden geknuffeld en is de gitariste duidelijk geëmotioneerd.

De Franse progressieve metal band Gojira wint snel aan populariteit en dit niet in de laatste plaats door de meest recente albums ‘L’Enfant sauvage’ en ‘Magma’. De rauwe randjes zijn er wat af en dat zorgt ervoor dat de band een breder publiek weet te bereiken. Het veld voor het eerste hoofdpodium staat dan ook goed vol wanneer de heren om iets voor half 4 de show mogen aanvangen. Wat ontstaat is een show die je als bezoeker grijpt, Gojira duwt het ene na het andere nummer door je strot als een geoliede machine. Met nummers als opener ‘Oroborus’ en recenter werk als ‘Stranded’ en ‘The Cell’ weet Gojira een imponerende show neer te zetten. Een band met een grote toekomst.

Ook het Zweedse In Flames wacht een grote toekomst. De band bestaat inmiddels al bijna dertig jaar en heeft een flinke fan schare opgebouwd, maar de rek is er nog lang niet uit. Met het dit jaar verschenen album ‘I, the Mask’ laat In Flames een ander geluid horen met grotere invloeden uit de metalcore dan op de vorige schijfjes. Nummers als ‘Voices’ en ‘Call My Name’ van het laatste album doen het goed op Graspop en publiek in de pit gaat los.

Eerder dit jaar verraste Possessed de wereld met de nieuwe plaat ‘Revelations of Oblivion’ en na de recente en goed ontvangen shows in Nederland is nu Graspop aan de beurt. Possessed is een band ontstaan in 1983, de eerste twee albums en navolgende EP waren vernieuwend en veranderde de metal wereld. Nadat zanger Jeff Becerra in 1989 verlamd raakte na een schietincident tijdens een overval leek er een einde te komen aan de band. Sinds 2007 is de band weer actief waarbij Jeff de vocalen doet van uit een rolstoel. De show op Graspop is een feest met nieuwe nummers als ‘No More Room in Hell’ en gouden oudjes als ‘Pentagram’ en ‘The Eyes of Horror’. Het gaat los en vindt het allemaal geweldig, maar het mooiste is het geluk dat van het gezicht van Jeff Becerra afstraalt. Possessed sluit af met ‘The Exorcist’ en heeft in Dessel een visitekaartje afgegeven.

Whitesnake is de eerste van de drie oude hardrock bands die op het eerste hoofdpodium de kunsten mag vertonen. De band, opgericht in 1978 door frontman David Coverdale, bracht eerder dit jaar het een nieuw album genaamd ‘Flesh & Blood’ en doet voor de vierde keer de Graspop Metal Meeting aan. De band brengt vandaag een mix van oud en nieuw en wat opvalt is dat 67 jarige Coverdale opvallend goed bij stem is. De nieuwe nummers ‘Hey You (You Make Me Rock)’ en ‘Shut Up & Kiss Me’ klinken goed maar aan het einde van de set wordt duidelijk wat de publieks favorieten zijn. Whitesnake besluit een vermakelijk optreden met de nummers Is ‘This Love’, ‘Here I Go Again’ en ‘Still of the Night’ en het publiek zingt luidkeels mee met de hit nummers uit de jaren ’80.

Een andere oude hardrock band is het Engelse Def Leppard. De band bestaat al meer dan 40 jaar en lijkt nog niet aan stoppen te willen denken. Zo’n beetje alle krakers komen voorbij, van ‘Animal’ tot ‘Pour some sigaar on me’. Hoewel de mannen van Def Leppard allen rond de 60 zijn oogen de heren fit, met name gitarist Phil Collen ziet er afgetraind uit. Def Leppard  kant er nog wat klassiekers uit en besluit de show met ‘Rock of Ages’ en ‘Photograph’ en hoewel de show niet echt sprankelend is geniet het publiek van de klassiekers op Graspop.

Wanneer de zin “you want the best, you got the best the hottest band world” door de speakers knalt weet je dat het tijd is voor Kiss. Kiss werd opgericht in 1973 door Gene Simmons en Paul Stanley en beide heren hebben besloten dat het na de wereld toernee ‘The Final Tour Ever’ over is met Kiss. Hoewel de mannen al eerder hun afscheid hebben aangekondigd lijkt het erop dat het nu echt eindigt, Paul Stanley is al een aantal jaar minder van stem en wellicht is dit inderdaad het juiste moment om te stoppen. Op Graspop heeft de band een twee uur durende show in petto en de start is met de oude nummers ‘Detroit Rock City’, ‘Shout It Out Loud’ en ‘Deuce’ veel belovend. Bekend is dat er tegenwoordig veel nummers voorbij komen waarbij Gene de vocalen doet en dat Paul zijn stem inderdaad achteruit gaat, maar dat drummer Eric Singer de beste zanger van de band is, is opvallend. Eric Singer neemt de vocalen waar bij het nummer ‘Black Diamond’ en brengt sterke uitvoering van achter de piano van het Peter Criss nummer ‘Beth’. Paul Stanley vliegt nog aan een kabel door de lucht en belandt op een podium tussen publiek bij het nummer ‘Love Gun’, brengt daarnaast de grootste Kiss hit ‘I was made for loving you’, ondersteunt door eerder opgenomen vocalen en ook al is het allemaal niet perfect, het publiek geniet van Kiss. De heren hebben er nog echt zin in, het publiek zingt mee wanneer de nummers ‘Crazy Nights’ en het afsluitende ‘Rock and Roll All Nite’ worden gespeeld waarna het over en uit is met Kiss en de Graspop Metal Meeting 2019. Vuurwerk sluit een mooi en geslaagd festival af. (Erik van Dijk)