Photos by : © '19  Graspop Metal Meeting

Graspop Metal Meeting - Dag 1 - Dessel, Belgium – 21/06/2019

Na de XL versie van vorig jaar is de 24ste editie van de Graspop Metal Meeting is weer teruggebracht naar het vertrouwde driedaagse evenement in Dessel. Vooraf was er wat kritiek op de line-up maar met headliners als het Nederlandse Within Temtation, Slipknot en het laatste optreden van zowel Kiss als Slayer verkocht het festival toch snel uit.

Voor de donderdag is er een programma samengesteld waarbij de Desselse weide als vanouds gesloten bleef. Het programma dat zich afspeelt in de Marquee, de Metaldome en het kleine Jupiler podium heeft een hoog metalcore gehalte met daarnaast wat bands voor de oudere liefhebber. Het programma in de Marquee start met het Engelse Raven. De band bestaat uit de broers Gallagher die al sinds halverwege de jaren ’70 hun speed metal spelen en groot werden in de NWOBHM periode. De start is wat teleurstellend waarbij het geluid de band de eerste nummers in de steek laat. Het enthousiasme van de heren compenseert het euvel en na verloop van tijd verbetert het geluid en kan het publiek echt genieten van de oude krakers als ‘Hell Patrol’, ‘Rock Until You Drop’ en ‘Faster Than the Speed of Light’. Raven brengt een nostalgische show met veel energie en enthousiasme die zeker een beter geluid verdiend had.

De Belgische death metal band Aborted is ontstaan in  De band kent een goed geluid en doet de Marquee doen trillen met denderende blastbeats en brute vocalen. De death metal band uit Beveren leunt zwaar op de sterke drums van Ken Bedene en de vocalen van Sven de Caluwé en brengt een strakke set met bruut geweld. Nummers als ‘TerrorVision’, ‘Termination Redux’ en ‘Coffin Upon Coffin’ trekken in een sneltrein vaart aan de bezoeker voorbij.

Wat een hoogtepunt zou moeten zijn blijkt een deceptie, Philip Anselmo brengt met zijn begeleidingsband The Illegals een Pantera set en dat is iets om naar uit te kijken. Het geheel klinkt rommelig en de 10.000 fans die zich hebben verzameld in de volle Marquee kunnen met moeite de eerste gespeelde nummers van elkaar onderscheiden. Het is het leuk om nummers als ‘Mouth of War’ of ‘Fucking Hostile’ te horen maar zorg dat het geluid goed staat en breng een band mee die de nummers strak kan spelen.

De eerste volledige Graspop dag staat voornamelijk in het teken van de thrash metal legendes. Al vroeg op de dag mag het uit San Francisco afkomstige Death Angel het bal openen. Met net een nieuw album uit genaamd ‘Humanicide’ komt het titelnummer voorbij en het nummer ‘The Pack’ .De band is als vanouds enthousiast en het zijn normaliter de oude nummers van het debuut album ‘The Ultra Violence’ die het goed doen. Vandaag komt Death Angel niet verder dan het intro en het vermakelijke ‘Voracious Souls’ en deze nummers worden met groot enthousiasme ontvangen.

Meer thrash metal komt er van Testament. De band sinds 1986 actief bracht drie geleden het album ‘Brotherhood of the Snake’ en opent de set met het titel nummer. Met een solide show weet de band een fijne set op Graspop te presenteren. Lekkere nummers als ‘Practice What You Preach’ en eindelijk weer eens voldoende oudjes. ‘The New Order’, ’Into the Pit’  en de oude kraker ‘Over The Wall’ worden weer eens ten gehore gebracht, zoals een band dat op een festival behoort te doen. Testament stelt niet teleur en weet wat de fans willen.

Ook Anthrax brengt een meer dan vermakelijke show. De thrashers uit New York spelen een set vol klassiekers en opent met ‘Caught in a Mosh’. Verder zijn het de nummers als ‘Efilnikufesin (N.F.L.)’, ‘I Am the Law’ en ‘Indians’ die voorbij komen naast de standaard covers ‘Got the Time’ (Joe Jackson) en Trust cover ‘Antisocial’. Mr. Anthrax Scott Ian heeft er duidelijk zin in en ook het publiek geniet van de populaire Anthrax nummers.

Het optreden van Glenn Hughes, die op Graspop een Deep Puple set ten gehore brengt, is in één woord fantastisch. Los van het feit dat Glenn met zijn band tijdloze muziek brengt zijn de vocalen van de 67 jarige man simpelweg subliem. Nummers als ‘Burn’ en ‘Mistreated’ gaan er in als zoete koek en zorgen voor een geweldige sfeer midden op de dag. Natuurlijk komen de klassiekers ‘Smoke on the Water’ en het afsluitende ‘Highway Star’ voorbij om het feest compleet te maken, Glenn Hughes mag met zijn sterke optreden rustig de verrassing van de dag genoemd worden.

Een ander hoogtepunt is het optreden van Candlemass dat aantreedt met de oorspronkelijke zanger Johan Langquist. Candela’s bracht eerder dit jaar het album ‘The Door to Doom’, een album dat op lovende kritieken mocht rekenen. Heerlijke oude nummers als ‘Mirror Mirror’ en ‘Solitude’ klinken sterk en Candlemass heeft duidelijk baad bij terugkomst van Johan. Ook de nummers van de nieuwe plaat ‘Astorolus - The Great Octopus’ en met name ‘Black Trinity’ doen het goed in de Marquee. De naar schatting 8000 bezoekers zijn getuige van een sterk optreden van de Zweedse doom metal band.

Hoofdprogramma is de Nederlandse symfonische metal band Within Temptation. De band is opgericht in 1996 door zangeres Sharon den Adel en gitarist Robert Westerholt en is marktleider in het genre en is één van de grootste vaderlandse muzikale export producten. De show van Within Temptation trekt heel wat bekijks, oogt professioneel, en is hoofdprogramma waardig. Het veld staat vol met liefhebbers en geniet van de nummers van het laatste album ‘Resist’ dat in februari dit jaar verscheen. Hoogtepunt in de show is natuurlijk het nummer ‘Ice Queen’ dat akoestisch gebracht wordt, maar ook het overige werk wordt goed verteerd door het aanwezige publiek. Within Temptation levert een sterk optreden af waarbij zelfs de liefhebbers van het meer extreme metal geweld respect voor heeft.

Slayer stopt er mee en doet voor de laatste keer een gigantische wereldtour met een laatste show in Dessel op Graspop. Een verrassend sterk optreden waarbij alle oude krakers voorbij komen, een goed geluid en bovenal een enthousiaste band. Waar in het verleden de shows nog al eens plichtmatig overkwamen, is er vandaag beleving en lijkt frontman Tom Araya zelfs emotioneel en maakt hij af en toe grappen . Het enthousiasme wordt overgedragen op het publiek dat geniet van het optreden en klassiekers als ‘Evil Has No Boundaries’, ‘Hell Awaits’, ‘Black Magic’ en het afsluitende ‘Angel Of Death’. De laatste show van Slayer in België is een show die de boeken in gaat als een geweldige en dat was dan ook wel een opsteker na de deceptie van de IJsselhal in Zwolle van afgelopen jaar. (Erik van Dijk)