Photos by : © '19 Kick Verhaegen

Fortarock - Gofferpark, Nijmegen - 02/06/2019

Wederom staat het Goffertpark dit jaar 2 dagen in het teken van metal. Waar dag 1 acts als Amorphis, Children Of Bodom en Behemoth publiekstrekkers waren, zijn het op de 2e dag Decapitated, Symphony X, Katatonia, Hammerfall, Animals As Leaders en vooral Amon Amarth.

De eer om de tweede dag het mainstage te openen is weggelegd voor het Engelse Savage Messiah. De band speelde in 2012 op de afterparty van Fortarock maar is vandaag al te blij om op het grote podium te staan. De band onder leiding van gitarist en zanger Dave Silver speelt thrash metal doorspekt met heavy metal en ligt erg fijn in het gehoor. De 40 minuten speeltijd worden optimaal benut. De nadruk ligt op de net verschenen plaat 'Under No Illusions', maar ook is er nog ruimte voor een cover van Chris Stapleton ‘Parachute’.

Gloryhammer is de tweede act op de mainstage. De powermetal band onder leiding van Alestorm toetsenist Christopher Bowes is pas opgericht in 2012, maar boekt de laatste tijd grote successen. Ook vandaag is er een hoop belangstelling. Ondanks de onverbiddelijke hitte gaat Gloryhammer voortvarend van start en ze houden de vaart erin. De in kostuum geklede band maakt er een feestje van en kan niks fout doen voor de menigte. De grappige teksten over Schotse wezens en andere mythes zorgen ervoor dat we toch een tijd staan te kijken. Best lekker wakker worden zo. Tracks als ‘The Hollywood Hootsman’ en ‘Universe On Fire’ gaan er in als zoete koek. Vol overtuiging in polyester outfits de zon trotseren voor een half veld met katerige metalheads: respect!

Gisteren was het heet, vandaag is het nog warmer. Buiten bijna 30 graden, dus tel er in de tent nog maar 15 bij op. Toch lukt het Decapitated om het publiek naar de tent te lokken die langzaam vol loopt en ook de meesten daar in hun greep te houden. De Poolse technische death metal band heeft tragische historie, maar er is een doorstart gemaakt in positieve zin. Alleen oerlid Waclaw Kieltyka is nog over van de originele line up. Anno 2019 klinkt de band hard, fris en dynamisch. Vader drummer James Stewart helpt ze live uit de brand en zijn energieke drumspel geeft alles een extra boost. Indrukwekkend optreden. Snoeihard, strak, bruut zijn de steekwoorden die op deze band van toepassing zijn, klasse.

Kadavar laat vervolgens het veld horen dat 70's rock niet oudbollig hoeft te klinken. Het Berlijnse trio brengt dit met de sound van Black Sabbath en Led Zeppelin en de retrorock klinkt erg overtuigend.

Batushka is de meest besproken act van het moment. De black metal act uit Polen is een ware hype geworden. Binnen de band zijn wat problemen geweest wat resulteerde tot 2 versies van Batushka. Vandaag is het Bartlomiej Krysiuk die zich mag presenteren in de tent. Wierook, brandende kaarsen, rituelen en gewaden. Batushka weet zeker een duistere, mysterieuze sfeer te creëren. Dit is echter geen reden tot succes, verscholen muzikanten en een groot ritueel toneelspel zijn het resultaat. Het blijkt voor de band dan ook bijna een onmogelijke taak om het publiek tot het eind van de show in de bloedhete tent te houden.

Fortarock heeft een gevarieerde line up. Zo staan de progmasters van Symphony X vandaag voor het eerst in 3 jaar weer op de bühne in Nederland. Zanger Russell Allen heeft met zijn andere band Adrenaline Mob een ernstig ongeluk gehad en is daardoor een bandmaatje verloren. 'Without You' wordt ingezet en luidkeels meegezongen. Een mooi gebaar. Dat de muzikanten meester zijn over hun instrument is wel duidelijk in tracks als 'Evolution,  ‘Sea Of Lies en Set The World On Fire'. Wat we vervolgens te horen krijgen is een  muzikaal hoogstandje die de laatste uren van het festival inluiden, wat rest is genieten geblazen en een hard applaus als de band na een klein uur het podium verlaat.

Katatonia is ook geen onbekende. De Zweedse melancholische doom band draait al sinds begin jaren ’90 mee. In 2009 heeft de band het meesterlijke 'Night is the new day' uitgebracht. Om deze mijlpaal te vieren doet de band een tournee waarbij de plaat in zijn geheel live wordt gespeeld in chronologische volgorde. De muziek en sfeer zijn donker evenals de vocalen van Jonas Renske en de podium verlichting. Dit zet zich voort vanaf opener 'Forsaker'. Naast ‘Night Is The New Day’ is er ook nog tijd voor Judas Priest ‘Night Comes Down’. Een bijzondere festival setlist.

Van doom naar powermetal. De Zweedse veteranen van Hammerfall staan als co headliner voor de mainstage. Guilty pleasure of favoriete band, er valt weinig af te dingen op de populariteit van deze powermetal gigant. De aanstekelijke no nonsense powermetal heeft al snel veel bekijks en staat het veld redelijk vol. Of je wilt of niet, Hammerfall is aanstekelijk en vroeg of laat betrap je jezelf erop dat je met een voet of hand op de maat mee staat te tikken, de songs zijn echter niet heel hoogstaand maar met ‘Hammer High’, ‘Make Sweden Rock’ en ‘Hearts On Fire’ worden de fans gelukkig.

Over indrukwekkend gesproken:  Animals As Leaders. De Amerikaanse band van meestergitarist Tosin Abasi heeft de eer om als laatste band voor Amon Amarth te fungeren en dat in de tent. Het instrumentale trio brengt een mix van prog metal, rock, fusion en jazz. De instrumentbeheersing is bizar te noemen en het speelplezier spat er vanaf. Nummers als ‘Arithmophobia’ en ‘Physical Education’ zijn het bewijs. Dat er genoeg belangstellende zijn bewijst de goed gevulde tent.

Rond kwart voor tien stroomt het veld voor de mainstage vol waar de Zweedse vikingen van Amon Amarth hun opwachting maken. De band heeft net een nieuwe plaat uit ´Berserker´ en deze moet uiteraard gepromoot worden. De podium aankleding is groots waarbij de drumkit van Jocke Wallgren op een groots ´vikinghoofd´ staat. Zo wordt er ook steeds van backdrop gewisseld en is er een heus Viking gevecht op het podium. Frontman Johan Hegg is zoals altijd goed bij stem en weet zelfs wat Nederlandse woorden te wisselen. De set begint sterk met ´The Pursuit of Vikings´ en ´Deceiver of the Gods´ en zo wordt er van bijna de hele discografie wel iets gespeeld. De hele dag is het bloedheet en zonnig. Tijdens de set van Amon Amarth komt de melding over onweer en regen. Uit voorzorg moest de band inkorten en werd het terrein ontruimt. Geen ´Twilight Of The Thunder God’ vanavond. (Nick de Vet)