Photos by : © '19  Eus Straver

Eindhoven Metal Meeting 2019 day 1 – Effenaar, Eindhoven - 13/12/2019

Half december stroomt Eindhoven traditioneel vol met metalheads die zich opmaken voor een van de gezelligste indoor metal festivals die we in Nederland rijk zijn. De vrijdag biedt een leuk programma met op het menu black, death en thrash metal en namen als Assagraum, Bodyfarm, Bloodbath en Sodom. Sterke namen en reden genoeg om af te reizen naar de Eindhovense Effenaar.

Om 16:00 openen de deuren van de Effenaar zich en tijd om te acclimatiseren is er niet. Een half uur later trapt de Brabantse death metal band Lucifericon af. De in 2009 opgerichte band bracht vorig jaar het debuut album ‘Al
-Khem-Me’ en getuige het aantal bezoekers in de kleine zaal heeft de band flink wat aanhang weten te vergaren. De zwartgallige death metal die Lucifericon voortbrengt gaat er lekker in en zet de toon voor een mooie dag metal.

The Committee is een internationaal gezelschap ontstaan in 2007. De band bracht een EP en twee albums waarvan het laatste, ‘Memorandum Occultus’ in 2017 verscheen. De atmosferische black metal band is geen onbekende in Eindhoven, vijf jaar geleden mocht de band net als vandaag de MainStage openen. De bandleden zijn gehuld in bivakmutsen en brengen hun zwartgallige complot theorieën met verve. Nummers als opener ‘Dead Diplomacy - Weapons of War’ gaan er goed in op de vroege middag en The Committee zorgt ervoor dat het al lekker druk is in de Effenaar.

Echt druk is het in de kleine zaal waar de dames van Asagraum hun black metal brengen. De Nederlandse band rond Hanna van den Berg bracht vorig jaar het sterke tweede album ‘Dawn of Infinite Fire’ uit en het is werkelijk dringen om een glimp van de band op te vangen. Wat opvalt is dat het geluid wat zacht staat, maar het voordeel hierin is dat de muziek goed te horen is. De psychedelische effecten in de black metal van Asagraum is juist dat wat de band onderscheidt van het kaf en de goede balans in het geluid maakt dat alles goed waarneembaar is. Met nummers als ‘They Crawl from the Broken Circle’ en ‘Daar waar ik sterf’ van de eerste langspeler ‘Potestas Magicum Diaboli’ weet de band een goede indruk achter te laten op EMM 2019.

Meer black metal komt er van het Noorse Tsjuder. De band uit Oslo bestaat al sinds 1993 en bracht in die periode een vijftal albums uit waarvan ‘Antiliv’ uit 2015 het laatste is. Tsjuder staat voor smerige black metal en dat is ook wat de band uitstraalt. Half ontblote lichamen onder de tattoo’s en de traditionele corpse paint versterken de vuiligheid dat de band uitspuwt in de Effenaar. Met nummers als ‘Slakt’, ‘Helvete’ en ‘Kaos’ brengt de band een opening die staat als een huis. Wat een heerlijke band, en het enthousiasme waarmee Tsjuder de nummers brengt slaat over op het publiek. Met ‘Sacrifice’ komt er nog een Bathory cover voordat de band geweldig afsluit met ‘Antiliv’ en het oudje ‘Sodomizing the Lamb’.

Terug naar de kleine zaal waar de Nederlandse Bodyfarm mag aantreden. Er is dit jaar veel gebeurd bij de band en na de mooie memoriam show in de Leidse Gebr. de Nobel tijdens het Metal Experience Fest II is het tijd het vizier te richten op de toekomst van de band. Da band bracht onlangs het vierde album ‘Dreadlord’ uit en op basis daarvan ziet die toekomst er rooskleurig uit. Vandaag is Remco Kreft (Graceless, Soulburn) nog de frontman, maar binnenkort maakt de band de opvolger bekend. Bodyfarm geeft vanavond vol gas met nummers van die nieuwe plaat en ouder werk. Opvallend sterk voor de dag komt het nummer ‘The Dark Age’ van de vorige plaat ‘Battle Breed’ maar ook het overige werk kan de goedkeuring dragen van het publiek dat weer massaal de kleine zaal intrekt. Bodyfarm brengt een lekkere show en lijkt klaar voor een mooie toekomst.

In de grote zaal is het de beurt aan Bloodbath om het podium te bestijgen. De supergroep bracht vorig jaar het tweede album, ‘The Arrow of Satan Is Drawn’, met vocalist Good Old Nick (Nick Holmes) en opent met de nummers ‘Fleischmann’ en ‘Let the Stillborn Come to Me’ van die twee albums. Met ’So You Die’ komen we in het Mikael Åkerfeldt tijdperk en daarmee ook bij de meer aansprekende nummers. Het zwaartepunt van de set die Bloodbath speelt ligt zoals verwacht op het laatste album, maar met nummers als ‘Breeding Death’, ‘Cancer of the Soul’ en het afsluitende ‘Eaten’ valt het voldoende te genieten. Wat opvalt is dat na het vertrek van Åkerfeldt vaak te zien is op festivals, goed voor de fans maar de exclusiviteit van weleer is verdwenen. Bloodbath brengt een leuke show en Nick Holmes kan zich gaan voorbereiden op zijn tweede EMM show van morgen met Paradise Lost.

De Duitse thrash / speed metal band Sodom tikt bijna het veertig jarige bestaan aan en in die jaren bracht de band maar liefst vijftien albums uit. De band rond oprichter Tom Angelripper lijkt er nog geen genoeg van te krijgen en met verse bloed van drummer Stefan “Husky” Hüskens (o.a. Asphyx) en gitarist Yorck Segatz is de line-up versterkt en lijkt het veertigjarige bestaan met gemak haalbaar. Sodom speelt een fijne festival set waarbij de oude krakers niet ontbreken, zo komen o.a. achter elkaar de nummers ‘Sodomy and Lust’, ‘Outbreak of Evil’ en ‘Agent Orange’ voorbij. Het publiek geniet van de thrash metal van de Duitse meesters zoals het gehele genre de laatste jaren een geweldigge oplevering heeft. Sodom sluit af met ‘Ausgebombt’ en ‘Bombenhagel’, de eerste van de twee lijkt voorlopig niet de waarheid te zijn want de “Bombenhagel” van de Duitsers zal nog wel even voortduren.

Afsluiter op het hoofdpodium is het Noorse Kampfar. De pagan black metal band rond Per-Joar “Dolk” Spydevold is ontstaan in 1994 en bracht met ‘Ofidians manifest’ eerder dit jaar het goed ontvangen achtste album uit. Bij de start van Kampfar komt er eerst ouder werk aan bod, en met name het nummer ‘Troll, død og trolldom’ spreekt tot de verbeelding. Met ‘Ophidian’, ‘Eremitt’ en ‘Det sorte’ komt het nieuwe album ruimschoots aan bod en ook dat is geen straf. Kampfar brengt een sterke afwisselende set en sluit de eerste dag van de Eindhoven Metal Meeting in stijl af. Voor hen die onvermoeibaar zijn en nog dorstig is aansluitend de after party in Café The Jack, morgen is er weer een nieuwe dag metal. (Erik van Dijk)