Photos by : © '19  Eus Straver

Dokk’em Open Air 2019 - Dokkum – 28/06 - 29/06/2019

Na een afwezigheid van twee jaar was Dokk’em Open Air dit jaar terug op de vertrouwde locatie, het evenemententerrein Tolhuispark in Dokkum. Met de headliners Cradle of Filth en King Diamond en vele andere bands uit binnen -en buitenland als MaYan, DOOL en Pestilence is er een aantrekkelijk programma samengesteld.

Dag 1

De vrijdag begint met de thrash metal band Overruled. De band is ontstaan in 2012 en bracht na een EP in 2013 vorig jaar het verdienstelijke album ‘Hybris’ uit. Overruled brengt een lekkere energieke show en met nummers als ‘Pawns Of War’  en ‘Hybris’ de start van de dag een mooie. Een andere leuke band op de vrijdag middag is TankZilla. De band is ontstaan in 2017 en bestaat o.a. uit Peter van Elderen (Peter Pan Speedrock). Muzikaal hebben we hier te maken met lompe rock ’n roll wat het beste verteerd wordt in een lekker middag zonnetje en een koud pilsje. Die ingrediënten zijn er in Dokkum en hoewel er behalve een paar singles nog niets is uitgebracht door TankZilla klinken nummers als ‘Mopar’ en ‘Crossroad’ herkenbaar en zorgen de nummers voor een lekker ontspannen sfeertje.

Het Zweedse Enforcer bestaat sinds 2004 en begon als een heavy / speed metal band. Door de jaren heen veranderde de stijl en doken de ingrediënten van glamrock op in de muziek. In april dit jaar verscheen via Nuclear Blast Records het album ‘Zenith’ en wanneer je dit album beluistert merk je op dat de speed metal verdwenen is. Op Dokk’em Open Air speelt de bands zowel oude als nieuwe nummers en dat zorgt voor een wat vreemde mix. Glamrock songs als ‘Die For The Devil’, waarbij je steeds denkt “waar heb ik dit eerder gehoord?”, tot snelle speed metal songs als ‘Destroyer’. De vocalen van zanger Olof Wikstrand lenen zich beter voor het rauwere werk, klinken wat iel in de populaire nummers. Desalniettemin brengt Enforcer een leuke energieke show.

Het eveneens uit Zweden afkomstige Darkane ontstond in 1998 en bracht in die tijd zes albums uit waarvan het laatste, ‘The Sinister Supremacy’, uit 2013 stamt. Vandaag op Dokk’em gaat de band terug in de tijd en spelen de heren uit Helsingborg het debuut album ‘Rusted Angel’ uit 1999 in zijn geheel. Een leuk initiatief, zeker gezien de band sinds 2011 met de terugkomst van vocalist Lawrence Mackrory weer de originele line-up kent. De nummers als ‘Convicted’ en ‘Rape of Mankind’ gaan er lekker in, al is het geluid niet altijd even goed afgesteld. Zanger Lawrence probeert het publiek op te zwepen en belooft nog wat extra nummers te spelen bij “goed gedrag”. Die extra nummers komen er in de vorm van ‘Chaos vs. Order’ en ‘Innocence Gone’ van het in 2002 verschenen album ‘Expanding Senses’.

Het Nederlandse muziek gezelschap van MaYan is ontstaan in 2010 en bracht tot op heden drie albums voort. Het laatste album ‘Dhyana’ veerscheen is september 2018 via Nuclear Blast Records en behalve songs van deze nieuwe plaat brengt de band daarnaast klassieke nummers in set van andere projecten. De opening van de set is met de nummers van de nieuwe langspeler, sterke nummers als ‘The Rhythm of Freedom’ en ‘Tornado of Thoughts’  komen voorbij en laten de band zien uit de huidige tijd. Met nummers van Epica en After Forever krijgen we nummers te horen van andere projecten uit heden en verleden. Het twaalf koppige gezelschap wisselt continu op het podium en zorgt voor een aangenaam schouwspel. Kenmerkend is het enthousiasme, vooral grunter George Oosthoek laat zich van zijn beste kant zien. Hoogtepunt is voor velen het Orphanage nummer ‘At the Mountains of Madness’ waarna de band afsluit met het sterke MaYan nummer ‘Bite the Bullet’.

Demons and Wizards begon ooit als een side project van Iced Earth’s Jon Schaffer en Blind Guardian's Hansi Kürsch. Het tweetal bracht twee albums voort in 1999 en 2005 en vandaag op Dokk’em is de band na lange tijd weer eens live actief. Met hier en daar een cover en eigen nummers als ‘Crimson King’ en ‘The Gunslinger’ werkt Demons and Wizards een leuke set af. Jon Schaffer’s vocalen zijn sterk en ook de band presteert naar behoren, maar qua podium prestatie oogt de band wat statisch. De automatismen zijn nog niet ingesleten, dat zal wel komen wanneer de band meer en vaker samen speelt. Voor nu is het vooral muzikaal een vermakelijk optreden.

Cradle of Filth, de band rond zanger Dani Filth, is ontstaan in 1991 en de band bracht tot op heden dertien albums voort. Vandaag op Dokk’em Open Air wordt er teruggegrepen op het album ‘Cruelty and the Beast’ uit 1998. Na Darkane en de klassieke set van MaYan heeft de organisatie van Dokk’em Open Air dus weer een uniek optreden naar het Friese plaatsje weten eten halen en dat is knap werk. Cradle of Filth is zo’n band waar je van houdt of die je verafschuwt, met name de schreeuwerige vocalen van Dani Filth zijn voor veel bezoekers een brug te ver. Van ‘Thirteen Autumns and a Widow’ tot ‘Lustmord and Wargasm’ wordt het album afgewerkt met de ijzige vocalen van Dani en de schone vocalen van Lindsay Schoolcraft. Als toegift komt Cradle of Filth met ander materiaal, Zo komen o.a. nummers als ‘Malice Through the Looking Glass’ en ‘Her Ghost in the Fog’ voorbij.

Dag 2

De zaterdag van Dokk’em Open Air belooft een hete dag te worden. In de eerste plaats is het de temperatuur die flink oploopt en daarnaast zorgen bands als King Diamond, DOOL en Pestilence voor een stijgende temperatuur. Heet is het en de organisatie zorgt voor een extra watertap punt en een vernevelaar waaronder men kan afkoelen. Na Insurrection is het het Oostenrijkse Insanity Alert die het publiek moet doen smelten.

Insanity Alert is ontstaan in 2011 nadat de Nederlander Kevin Stout aka Heavy Kevy naar Tirol verhuisde en een band formeerde. Eerder dit jaar verscheen met ‘666-Pack’ het derde album van de part thrashers. Insanity Alert laat er in Dokkum geen gras overgroeien en is duidelijk gekomen voor een feestje. Met als thema “Alles kaputt in einer minut” brengt de band korte snelle thrash songs met humorvolle teksten. Nummers als ‘Macaroni Maniac’, ‘Metal Punx Never Die!’ en ‘All Mosh / No Brain’ worden gebracht met een ongekende energie en zetten Dokkum op zijn kop. Iron Maiden cover met de tekst “Run to the pit, mosh for life” ontbreekt natuurlijk niet, Heavy Kevy en zijn Oostenrijkse kornuiten breken de mooie dag in Dokkum genadeloos open.

Een gezonde dosis speed metal komt er van het Vlaamse Evil Invaders. De band rond Joe Van Audenhove is ontstaan in 2012 en bracht tot op heden twee albums uit, ‘Pulses of Pleasure’ uit 2015 en ‘Feed Me Violence’ uit 2017. Evil Invaders schoot als een komeet uit de startblokken maar moest dat later bekopen. Van de originele line-up is alleen no Joe over, de samenstelling is sinds 2015 weer stabiel. Lekkere up-tempo nummers als ‘As Life Slowly Fades’ en ‘Pulses of Pleasure’ worden afgewisseld met de wat lagere single ‘Broken Dreams in Isolation’. De old school hoge uithalen van Joe zijn indrukwekkend als ook de energie die de band brengt in de hitte in Dokkum.

Het Limburgse Carach Angren is ontstaan in 2003 en bracht vijf jaar later het geweldige debuut album ‘Lammendam’. Inmiddels heeft de band vijf albums uitgebracht en is Carach Angren, vooral in het buitenland een grote naam. De oorsprong van Carach Angren is symfonische black metal, daar waar de band zelf spreekt van horror metal en dat is een naam die de band beter past. De set van Carach Angren is zo strak als een snaar en wordt gebracht op een hoog theatraal niveau. Met name zanger / gitarist Seregor en keyboard man Ardek zijn volop in beweging en maken de show. Met nummers als ‘In De Naam Van De Duivel’ van de laatste plaat ‘Dance and Laugh Amongst the Rotten’ is het zowel muzikaal als visueel genieten.

De Nederlandse death metal Pestilence is sinds 2016 weer terug. De band rond Patrick Mameli bracht vorig jaar een nieuw album genaamd ‘Hadeon’ en bestaat tegenwoordig uit twee Oost Europeanen, Septimiu Hărşan (drums) en bassist Edward Negrea. Sinds een paar weken is Rutger van Noordenburg (Bleeding Gods, Shinigami) de nieuwe gitarist. Pestilence begint toepasselijk met het nummer ‘Dehydrated’ van het ‘Consuming Impulse’ album uit 1989. Wat volgt is een lekkere old school set met nummers van vooral ‘Consuming Impulse’ en ‘Testimony of the Ancients’ uit 1991. Ondanks de hitte wordt de set energiek en enthousiast gebracht, frontman Mameli lijkt het goed naar zijn zin te hebben en Rutger van Noordenburg lijkt zich in een zeer korte tijd de nummers volledig eigen te hebben gemaakt. Het resultaat is een zeer vermakelijke set van Pestilence.

Het Nederlandse DOOL bracht in 2017 het geweldige album ‘Here Now, There Then’ en speelde show naar show inclusief de grote metal festivals. In 2019 doet het gezelschap slechts een beperkt aantal shows, dit in verband met de drukke agenda van Ryanne van Dorst en de release van het nieuwe album. De organisatie van heeft het desalniettemin voor elkaar gekregen DOOL te strikken voor een optreden op Dokk’em Open Air en de band speelt een bijna oververhitte show, op het heetst van de dag en met de zon in het gelaat van de bandleden is koelen met water een vereiste. Een uur lang geeft DOOL gewoon gas en worden de krakers ‘In Her Darkest Hour’ en ‘Vantablack’ met nagenoeg dezelfde passie als dat we gewend zijn van de band. Een voorproefje van het aanstaande album volgt in de vorm van een nieuw nummer en natuurlijk ontbreekt de Killing Joke cover ‘Love Like Blood’. DOOL vermaakt het publiek op Dokk’em een uur lang en het optreden doet verlangen naar het nieuwe album.

Dokk’em Open Air is meer dan een MainStage. Het festival kent ook een party stage waar de twee dagen lang talentvolle bands staan. Zoals het Amsterdamse For I Am King dat onder aanvoering van zangeres Alma Alizadeh een dosis melodische death metal produceert dat publiek trekt. Vorig jaar verscheen het tweede album ‘I’ en nummers als ‘Devotion’ krijgen een luisterend oor van het publiek in Dokkum. Voor wie het nog niet warm genoeg heeft is er een optreden van de Dragon Girls die tijdens de optredens van de bands een show geven in schaarse kledij met als ingrediënt vuur. Afkoelen kan je met verschillende koude biertjes die met liefde worden getapt door de vele vrijwilligers. Daarnaast zijn er merchandise tenten en kan je jouw favoriete album aanschaffen bij de tent van Happy Face Vinyl.

Hoofd programma is de cultheld King Diamond en hoe een klein festival als Dokk’em Open Air deze band heeft weten te strikken is knap. De voormalige frontman van Mercyful Fate brengt met zijn huidige band een spektakel dat je even in de Efteling of een groot horror huis doet wanen. Lekker heavy nummers als ‘Arrival’ en ‘Halloween’ komen voorbij waarbij het theater op het podium centraal staat. Bij ‘Welcome Home’ is grootmoeder van de partij en zo is het muzikaal omlijste toneelspel compleet. Niet een ieder kan de vocalen van King Diamond waarderen, als zanger staat hij bekend om zijn uitgebreide vocale bereik en in het bijzonder zijn gebruik van kopstem. De hoge vocalen worden heden ten dage overigens ondersteunt door zangeres Livia Zita. Muzikaal is iedereen het er wel over eens, King Diamond weet samen met gitarist Andy LaRocque magistrale heavy metal te schrijven. Na anderhalf uur en de toegiften ‘Burn’ en ‘Black Horsemen’ zit erop en kunnen we terugkijken op een uniek optreden.

Wie nog nog niet genoeg heeft gehad kan op de party stage luisteren en kijken naar de band Player. De band mag zich verheugen op flink wat toeschouwers die lekker meebrullen met de klassiekers van Slayer. Van ‘Chemical Warfare’ tot ‘Angel of Death’ weet Player covers te brengen op een hoog niveau en sluit hier mee Dokk’em Open Air 2019 af. Een heerlijk festival met goed weer, veel bekenden, koude biertjes en goede bandjes. Het beste nieuws is dat we niet weer twee jaar hoeven te wachten op een terugkeer van het festival. Op vrijdag 3 juli en zaterdag 4 juli 2020 is er weer een Dokk’em en weer op het evenemententerrein bij het Tolhuispark in Dokkum! (Erik van Dijk)