Photos by : © '18 Eus & Kick

Vienna Metal Meeting 2018 - Arena Wenen – 12/05/2018
Op zaterdag 12 mei stond de Vienna Metal Meeting gepland in de Oostenrijkse hoofdstad. Met maar liefst zestien bands op het programma is de Arena Wien “the place to be”. Behalve acts als Obscura, Abbath en Marduk zijn ook de landgenoten van Dool en Distillator afgereisd naar Wenen waardoor het festival ook nog een Nederlands tintje krijgt. De Arena Wien bevindt zich in een industriële omgeving in de buitenwijk Erdberg en is ontstaan uit een gebied dat vroeger als slachthuis dienst deed. Een geweldig mooi terrein dat de sfeer van een metal festival ten goede komt, neem daarbij een zonnige dag met een graad of 24 en je hebt de ingrediënten voor een mooi feestje.

Het festival kent 2 binnen podia, een kleine zaal voor 250 man en een grote zaal die een mannetje of 1000 kan herbergen. Om 14:30 trapt de lokale band Theotoxin af, een betrekkelijk jonge band die is ontstaan in 2016 en toch al twee albums heeft uitgebracht. De black / death metal die het gezelschap brengt weet de kleine zaal of wel District 19 stage goed vol te trekken en weet het publiek te overtuigen. Een half uur later mag de melodieuze death metal Darkfall uit het Oostenrijkse Graz het hoofdpodium of Arenastage openen. De zaal is al redelijk gevuld voor deze heren en de band krijgt flink wat bijval maar weet niet echt te overtuigen, De muziek is pakkend mits strak uitgevoerd en daar scheelt het aan bij Darkfall.

Het uit Enschede afkomstige Distillator is de eerste Nederlandse band die het publiek mag vermaken. De opening van de set is van het debuutalbum ‘Revolutionary Cells’ en de nummers die voorbij knallen weten verschillende bezoekers tot headbangen te verleiden. De show van Distillator is kenmerkend en energiek zoals wij dat in Nederland gewend zijn, de Oostenrijkers hebben de band nog niet ontdekt maar het drietal heeft zeker aan klantenbinding gedaan in Wenen.

Goregrind is een waar je van moet houden, de brute vocalen en pigsquels in het bijzonder zijn niet voor iedereen weggelegd. Naast de muzikale inbreng hebben de bands in het genre veelal een humoristische inbreng en het Tsjechische Gutalax vormt hierop geen uitzondering. De slammende ritmes zorgen voor een dansende menigte en de wc-rollen vliegen traditioneel door de zaal. Een leuke act die de sfeer er lekker inbrengt.

Hoewel het Duitse Desaster al zo’n dertig jaar aan de weg timmert en geen verrassing meer genoemd mag worden verrast de band in Wenen toch met hun dodelijke zwarte metaal. De band bracht in 2016 het achtste album ‘The Oath of an Iron Ritual’ uit en valt vandaag positief op. De heerlijke gitaarlijnen van Markus “Infernal” Kuschke zijn een voortreffelijke basis, de sterke en brute vocalen van Guido “Satanic” Wissmann zijn bijpassend maar bovenal weet Desaster een strakke show te brengen.

Meer Duits vermaak krijgen we voorgeschoteld van het uit München afkomstige Obscura. De band rond gitarist / vocalist Steffen Kummerer brengt al sinds 2002 puike technische death metal en brengt in juli dit jaar met ‘Diluvium’ het vijfde album uit. Met de set op de Arenastage moeten we het vooral doen met oud materiaal, maar ook nummers als ‘Akróasis’ en ‘Perpetual Infinity’ van het laatste album komen voorbij en dat is geen straf. Een strakke set, goede show en een geweldig geluid maken de show van Obscura tot een succes. Een eerbetoon aan de legendarische Chuck Schuldiner is op zijn plaats daar Chuck’s latere werk met Death een duidelijk inspiratiebron is voor Obscura.

Op het terrein is verder voldoende vermaak te vinden met barretjes en het balkon bij de grote zaal om even lekker te relaxen en letterlijk bij te tanken. Ook het grasveld voor het openlucht podium, dat helaas dit jaar nog niet in gebruik is, is een ideale plek om even te chillen. Het eten is verbeterd ten opzichte van de voorgaande editie, natuurlijk is de Oostenrijkse Bratwurst verkrijgbaar maar ook “trendy” voedsel als pulled pork en wrapes voor carnivoren en vega-leuten.

Naar mate de gegunde speeltijd oploopt krijgen we te maken met flinke overlappingen en is het voor de fans een kwestie van keuzes maken. Een duidelijke keuze van het Oostenrijkse publiek is er voor het Zweedse Nifelheim. De grote zaal is afgeladen vol wanneer deze black / thrashers het podium opkomen. De band is ontstaan in 1990 en bracht tot die tijd vier albums waarvan de laatste, ‘Envoy of Lucifer’, 11 jaar oud is. De fans zijn Nifelheim niet vergeten en tussen ieder nummer klinkt het luid “Nifelheim Nifelheim”. De show van de band is dan ook een vermakelijk schouwspel en ook het geluid is nagenoeg perfect te noemen. Nifelheim is nog steeds een topattractie.

Het Zweedse Tiamat heeft een flinke muzikale evolutie doorgemaakt sinds het ontstaan in 1989. Speelde de band in de begin jaren een doom / death variant, door de jaren heen veranderde de muziek in een meer gothic metal / rock stijl. Vanavond in Wenen grijpt de band terug naar de jaren ’90 en spelen ze klassiekers van de albums ‘Clouds' (1992) en 'Wildhoney' uit 1994. Vanaf de opening met de nummers ‘In a Dream’ en ‘Clouds’ creëert Tiamat de sfeer van destijds en het publiek smult van de “oude” krakers. Een heerlijke en unieke show die voor velen een hoogtepunt is van de dag, zeker wanneer de klassieker ‘Whatever That Hurts’ voorbijkomt.

Terug naar het District 19 podium alwaar het Nederlandse DOOL zich klaarmaakt voor hun show. De band knalt werkelijk vooruit na het uitbrengen van de debuut plaat ‘Here Now, There Then’ in 2017. Festival na festival en daarnaast een clubtour waren het gevolg. Het tekenen bij District 19 zorgde ervoor dat de band ook op extreme metal festivals als de Eindhoven Metal Meeting en vandaag de Vienna Metal Meeting mag aantreden. Muzikaal is DOOL met haar dark rock verre van extreem maar de band weet zich zonder moeite staande te houden op deze festivals. De kleine zaal is goed gevuld en de energieke show slaat aan bij het publiek. DOOL heeft de juiste modus gevonden voor shows met dit publiek. Onder aanvoering van de no-nonsense frontvrouw Ryanne van Dorst brengt de band een heerlijke show, opvallend is de presentatie van bassist Job van de Zande, die zich als een beest manifesteert op het podium. DOOL geeft haar visitekaartje af in Wenen.

Abbath is een van de headliners in Wenen. De band rond frontman Olve Eikemo ontstond in 2014 na dat de frontman Immortal verliet. Na een EP verscheen in 2015 de debuutplaat, simpelweg genaamd ‘Abbath’. Live speelt de band behalve nummers uit het eigen repertoire vooral nummers van Immortal. Na de opening met nummers als ‘To War!’ en ‘Winterbane’ komen we geleidelijk bij de Immortal krakers. ‘Warriors’, ‘In My Kingdom Cold’ en kraker ‘Tyrants’, nummers die vele mate beter aanslaan bij het publiek. Abbath brengt een vermakelijke show en sluit af met de enige denkbare afsluiter ‘All Shall Fall’.

Het toetje van de avond wordt geleverd door Marduk. De band is de afgelopen jaren een paar keer de wereld rond geweest ter promotie van het in 2015 verschenen ‘Frontschwein’. Inmiddels staat het vizier op het nieuwe album ‘Viktoria’ dat volgende maand verschijnt. Marduk knalt uit de startblokken met ‘Panzer Division Marduk’ en dat is de opmaat voor een van de meest brute shows van de afgelopen jaren. Na ‘Baptism by Fire’ is er even een rustpuntje met de “ballad” ‘The Blond Beast’ waarna Marduk weer volgas doordendert. In Wenen worden we getrakteerd op twee nieuwe nummers, de wat matige meezinger ‘Werwolf’ en het bruut snelle ‘Equestrian Bloodlust’. Enig minpuntje zijn de samples tussen de nummers die er steeds de vaart uithalen. Marduk besluit de Vienna Metal Meeting met ‘Burn My Coffin’ en ‘Into Utter Madness’ in stijl af.

De Vienna Metal Meeting is een festival dat het bezoeken meer dan waard is, de mooie locatie en het voortreffelijke weer met de sterke line-up zorgden voor een waar feest. Hopelijk gebruikt de organisatie voor de volgende editie het buiten podium, Metal-Experience is zeker weer van de partij. (Erik van Dijk)