Photos by : © '18 Lenn Kralt, Mell Haas, Bianca Berger

Metal-Experience Fest - Gebr. de Nobel, Leiden – 28/12/2018

Op vrijdag 28 december is het Leidse Gebr. de Nobel het toneel voor het eerste Metal-Experience Fest. Op het programma staan zeven bands, allen van vaderlandse bodem. Bleeding Gods is de headliner en het Utrechtse Martyr mag zich de co-headliner noemen. Met verder lokale bands als Kayāmata en Graceless en bands als Thoughtless, The Heritance en Shinigami staat er een gevarieerd programma.

Wat begon met drie mannen die hun 50ste verjaardag wilden vieren, groeide uit tot een festival dat uiteindelijk uitverkocht geraakte. Het concept Metal-Experience Fest werd omarmt door de organisatie van het Leidse Gebr. de Nobel en zo werd er samen opgetrokken met een geweldig resultaat. Een volle bak, veel biertjes, bandjes en nog veel meer bekenden vormen de ingrediënten voor een mooie festival avond.

Het Leidse Kayāmata is de band die om half 8 de mainstage mag openen. De band die zichzelf aankondigt als de enige niet metal band kende vooraf wat zenuwen. Zouden er genoeg mensen zijn op dit tijdstip? Die zenuwen waren onterecht, de grote zaal was al lekker gevuld en liep gedurende de show langzaam aan vol. De band ontstaan in 2014 bracht dit jaar het album ‘Below’ uit en speelt een lekkere set met nummers van dat album. Sterke stoner nummers waarbij gespeeld wordt met tempowisselingen, traag en loom en dan weer sterk up-tempo. Opvallend is de prestatie van zanger Loek Stevens die met sterke vocalen en goed gitaarwerk indruk maakt. Ook drummer Robert maakt indruk als “hardhitter”, zoals eigenlijk de gehele band een goede indruk maakt. Kayāmata is een leuke opener en een band om in de gaten te houden.

Het Noord Hollandse Thoughtless bestaat sinds eind 2015 en recentelijk bracht de band met ‘Imperfection’ het debuut album uit. Thoughtless mag het optreden doen in de kleine zaal en deze zaal is in “no time” gevuld met liefhebbers. De band speelt lekkere thrashy rock / metal songs en heeft in zangeres Rebecca Duin een frontvrouw die een goede strot heeft. Heerlijke nummers als bijvoorbeeld ‘Drown’, waarin Rebecca lekker uithaal en voorzichtig doet denken aan Anouk met een rauw randje. De band oogt bewegelijk en energiek, de show is goed en vermakelijk.

The Heritance uit Deventer treedt vervolgens aan in de grote zaal. Zij omschrijven hun muziek als “energetic  grooving aggressive thrashing metal”. De band is ontstaan in 2014 en een jaar later verscheen het debuut album ‘Focus in Reliquum’ welke in 2017 een vervolg kreeg met de EP ‘Routine to Decline’. Gedragen door het goede geluid in de grote zaal ramt The Heritance er op los, de zaal is inmiddels meer dan goed gevuld en de eerste moshpit is een feit. Met nummers van de EP als ‘Catch / Kill / Release’ en ‘Slaves of Existence’ weet de band te overtuigen met rauwe groovy songs. Sterke rauwe vocalen van Dennis Lusseveld en bewegelijke instrumentalisten op het podium zorgen behalve voor sterke songs ook voor een aantrekkelijk schouwspel. Een sterk en vermakelijk optreden van The Heritance is een feit.

Laatste band in de kleine zaal is het Utrechtse Shinigami. De band bracht in 2016 de EP ‘The Arcane Order’ en deze EP bracht de band al twee keer in Japan. Een prestatie om trots op te zijn en een goede reden om deze, in 2014 opgerichte, band in Leiden neer te zetten. Shinigami brengt een mix van death en thrash metal met een hoog groevend gehalte. Brute vocalen van de muzikale veelvraat George Oosthoek (o.a. Mayan) zijn sterk en ook de inbreng van drummer Daan Klemann (Bleeding Gods) mag er zijn. De banden met het eveneens uit Utrecht afkomstige Bleeding Gods zijn duidelijk, daar ook gitarist Rutger van Noordenburg een dubbele dienst heeft vandaag. Nummers als ‘Defiance’ gaan er lekker in en zorgen dat ook Shinigami de kleine zaal tot de nok toe gevuld krijgt. De mannen brengen een toffe en vermakelijke show.

Bandjes, biertjes en bekenden en van die laatste waren er veel. De Gebr. de Nobel kent een goed gevulde foyer waarbij er een onvervalste metal reünie ontstaat. Ik geloof niet dat ik ooit zoveel bekende mensen op 1 dag ben tegengekomen. Een biertje en een praatje, even luisteren naar DJ Gerrit die lekkere “old school” nummers draait of even naar boven om wat merchandise aan te schaffen. Ruimschoots de tijd om even bij te praten daar het tweede deel van het programma zich alleen nog afspeelt in de grote zaal.

In die grote zaal is het aan het Leidse Graceless om de boel in gang te houden. Deze death/doom metal band bracht vorig jaar het heerlijke debuut album ‘Shadowlands’ uit en mag in de Gebr. de Nobel een thuiswedstrijd spelen. Wie deze heren nog niet kent en / of eerder live heeft gezien heeft onder een steen geleefd, een paar namen van eerdere of huidige projecten zijn Soulburn, Xenomorph, Grand Supreme Blood Court en Nailgun Massacre. Met Graceless lijkt alles echt te kloppen, de band krijgt lovende kritieken en de uiterst lompe death metal die de band voortbrengt staat als een huis. Nummers als ‘Shadowlands’, ‘Legions of the Fallen’ en ‘We Will Be Gods’ gaan er in Leiden in als zoete koek en brengen het publiek in beweging. Naar verluidt zijn Remco Kreft en mannen druk bezich met een nieuw album en is de hoop daar dat dit album in 2019 het levenslicht ziet. Graceless brengt in Leiden in ieder geval een heerlijk optreden.

Het Utrechtse Martyr kende een bewogen periode tussen 2017 en 2018. Na het uitbrengen van het album ‘You Are Next’ in 2016 ging alles crescendo. Veel optredens volgden waar onder een tour in Japan en ook de opening shows met Saxon en Iced Earth deden de band goed. Daarna kende de band wat personele wijzigingen die uiteindelijk naar Martyr 2.0 leidde. De basis bleef natuurlijk onaangetast met Mr. Martyr Rick Bouwman en zanger Rop van Haren maar verder kregen we met Vinnie Wassink (bas) en Rick Valcon (drums) nieuwe gezichten te zien. Laatste wijziging was de toevoeging van gitarist Geoffrey Maas die in een periode van een paar weken werd klaargestoomd voor zijn eerste optreden met Martyr en wel op het Metal Experience Fest. de laatste wijzigingen hadden al eerder bewezen een goede aanvulling te zijn en ook Geoffrey Maas kunnen we onder die categorie scharen. Natuurlijk opent de show met het optreden van Johanna en daarna gaat het los met de lekkere heavy metal songs waar de band om bekend staat. Monica Janssen (Downcast Collision, X-Tinxion) komt een nummertje meedoen en ook de vijftigers Koen en Eus krijgen de aandacht op het podium (ondergetekende schitterde door afwezigheid). Tijdens het nummer ‘Speed Of Samurai’ is het tijd voor het publiek om even “in the spotlight” te staan en stroomt het podium vol met fans. Martyr brengt een heerlijke show en laten we hopen dat deze line-up nog even blijft voortbestaan.

Bleeding Gods heeft de eer het eerste Metal Experience Fest te mogen afsluiten. Deze Utrechtse band is ontstaan in 2012 en kenmerkte zich door vooral hardwerken. Dat harde werk werd terecht beloond, de band tekende een platen contract bij het grote Nuclear Blast en in januari dit jaar verscheen ‘Dodekathlon’ via dat label. Wat onmiddellijk opvalt is de podium presentie, behalve de geweldig grote backdrop, zijn de heren en dame geweldig in de kleren gestoken en keurig geschminkt, iets dat een zeer professionele uitstraling heeft. Ook Bleeding Gods kent een personele wijziging, bassiste Gea Mulder heeft plaatsgemaakt voor Jessica Otten die we kennen van Dictated. Na de sterke opening met B’loodguilt’ en ‘Multiple Decapitation’ feliciteert zanger Mark Huisman de jarigen en daarna gaat de band gewoon los. ‘Beloved by Artemis’, ‘Inhuman Humiliation’ en ‘Birds of Hate’ volgen en zorgen voor aardig wat beweging voor het podium. Ook tijdens de show van Bleeding Gods komt er publiek het podium op en wie denkt dat Leiden geen metal stad is wordt op deze manier terecht gewezen. Bleeding Gods sluit een geweldig optreden af met ‘From Feast to Beast’ en is de ultieme afsluiter van het eerste Metal Experience Fest.

Metal Experience Fest 2018 kunnen we een succes noemen, uitverkocht op de laatste dag en met alle bekenden die wij deze dag tegen kwamen voelde het echt als jarig zijn. Namens Eus, Koen en mijzelf wil ik een ieder bedanken die is geweest, “you made our day”. Speciale dank gaat uit naar de bands en de organisatie van de Gebr. de Nobel waarbij ik met name Leontine De Reede en Marieke Den Heijer voor de steun in de aanloop naar het festival wil noemen en Linda Nijhof, voor de goede zorgen backstage, alsmede de stagemanager Yves Nieuwenhuize voor de strakke organisatie op de dag. Voor wie nog niet genoeg gefeest had was er de After Party in Rock Café Lazarus waar voor de gelegenheid de Metal Bar boven geopend was. Ook hier was het afgeladen vol en werden er fijne “old school’ nummers gedraaid en hier schitterde de 2 andere vijftigers door afwezigheid. Dank aan Wouter en DJ Guido voor een fijne afsluiter. Metal in Leiden leeft!

Metal Experience Fest gaat door en het tweede feestje dat staat gepland op 28 september 2019 in de Gebr. de Nobel. Eerste twee namen die we bekend kunnen maken zijn de Zuthpense death metal band Izegrim en de Rotterdamse melodische doom / death metal band Officium Triste. Houd de Facebook pagina van Metal-Experience in de gaten voor meer informatie. (Erik van Dijk)